Gå til innhold

Ang. boikott av Nestlé.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle dele denne historien, nå som boikotten av Nestlé kom opp.

I linken under kan dere se bilde av og lese historien til en tvilling-mor i Pakistan. Hun ble opplyst om at siden hun fikk tvillinger, så kunne hun umulig amme begge to, det gikk ikke. Siden hun fikk en jente og en gutt, og gutter er en bedre ressurs, så ble gutten valgt til å få morsmelk, mens jenten fikk morsmelkerstatning.

På grunn av dårlig tilgang på vann, og dårlig økonomi, ble mme-pulveret blandet for tynt ut i dårlig vann, og flaskene ble ikke sterilisert.

Den lille jenten døde dagen etter at dette bildet ble tatt.

Dette skjer i mange millioner hjem.

Mødrene blir på sykehuset opplyst om at mme er best, og babyene blir automatisk matet med flaske, noe som gjør ammingen vanskelig.

Hvert 30. sekund dør en baby på grunn av dette.

Det blir 1,5 millioner babyer i året.

http://granolachicks.xanga.com/546193756/item/

Noe å tenke på, bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er vel for fader ikke Nestle's skyld!

Det er jo de forbanna dumme pakistanerne sin skyld!

Skrevet

Det er jo ikke erstatningen, det er jo drikkevannet...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Skrevet

Saklig.

Selv om historien var fra Pakistan, vil ikke det si at dette bare skjer der.

Skrevet

Ingen som har sagt at erstatningen er for dårlig, der tar du feil.

Og det er jo heller ikke drikkevannet som er grunnen, men markedsføringen til Nestlé og Wyeth.

Skrevet

hjelp! at noen i det hele tatt kan kimse av dette hadde jeg ikke trodd. Særlig ikke mødre. Skummelt, men viser vel først og fremt naivitet.

Da ville jeg heller holdt meg for god til å kommentere disse innleggene!

Klipper og limer inn det jeg skrev i den forrige tråden:

De driver ufin reklame/propaganda, og som en over her skriver; har store plakater (bl.a. i Manilla hvor dette er veldig kjent) av glade mødre med fornøyde flaskebabyer, hvor det står hvor fint og flott det er med mme, alt hva den inneholder, osv. Ved siden av disse plakatene er det andre plakater av barn som for bryst - betydelig tristere og tynnere barn.

Nestle gir i tillegg ut "gratisprøver" på nan til nybakte mødre og disse mødrene tror da at dette er bedre enn brystmelk - og sparer på mme-en så lenge de kan; vanner den ut, bruker skitne flasker og urent vann. (er snakk om slummen dette, altså). Barna pådrar seg da magevirus, i tillegg til å være underernært - og mange av disse barna dør.

Nestle gir også ut andre gratisprodukter til sykehusene der nede (som jo er fattige og sier ja takk til det meste uten å kanskje tenke for mye over det) så som stellematter med logo, håndklær med logo, flasker med logo, ja - det meste av barselutstyr - slik at produktet blir meget godt kjent, og ofte kjent som det eneste alternativet siden mødrene blir lurt til å tro at de ikke har god nok melk.

Jeg har en sykepleiersøster som akkurat har vært der nede og fortalte hvordan det ligger ann. Hun jobbet på det ene sykehuset hvor dette pågikk som verst, og kunne fortelle hvordan mødrene nektet å gi amming et forsøk, fordi de trodde at melken deres var dårlig og ville heller gi nan fra Nestle - som de jo allerede hadde fått noen prøvepakker på.

så ja - all grunn til å boikotte.

Skrevet

Herregud, hvor stupid går det an å bli.

Klart faen det er Nestle sin skyld.

De visste jo godt hva slags drikkevann det var i landene i Afrika der de drev med aktiv reklamering for produktene sine. KUN for å tjene penger.

De er kyniske som faen. Har dere ikke lest noenting????

Da jeg var liten ble jordmødre på helsestasjonene oppfordret til å påtvinge nybakte mødre å gi spedbarn GRØT fra 3-4 måneders alder. De mente at NESTLE var det beste for babyen, ikke morsmelk.

Moren min visste allerede da, som 18 åring, at morsmelk var det beste og sa fra klart og tydelig hva hun mente var best.

Dere må da forstå at når Nestle hjernevasker helsepersonell til å selge dritten sin er det ikke lett for en ung nybakt mamma å stå imot. Helsepersonell skal jo liksom vite best....Ikke sant?

Skrevet

Det er det som er så fælt, at legene, jordmødrene, sykepleierne og alle andre som jobber i helsevesenet i dette landet forteller mødrene at mme er best. De stakkars mødrene har ikke tilgang på den samme informasjonen som oss, de har rett å slett ikke noe annet å tro på enn det legene, jordmødrene og sykepleierne forteller de.

Klart de tror på at mme er best, når alt og alle forteller de det.

Det er virkelig så trist, for det er så sykt mange ulemper med det hele.

Immunsystemet deres får ikke bygget seg opp på grunn av underernæringen. I tillegg blir det brukt dårlig vann og skitne flasker. Det hele går i en ond sirkel.

Skrevet

Samma historie har skjedd i stor skala i både asia og afrika.

Poenget er nestle selv går ut med reklameplakater med triste unger som får pupp og glade unger som får mme.

Mødrene får nok mme gratis til at de selv mister melka og må bruke tid og energi på å finne vann, som sjelden er rent, de opplyses sjelden om sterilisering av flaskene osv..

Nestle ble svartelista av ILO (er det vel) på grunn av dette.

Kan nevne flere ting som nestle gjør som ikke holder etisk internasjonal standard, men da kunne jeg også ha nevnt utrolig mange andre selskap i samme slengen. Skal man være helt etisk korrekt forbruker er det ikke stort igjen man kan leve av, så man må nesten velge ut det som er viktigst for seg.

Skrevet

Jeg har boikottet Nestl`e så godt det har latt seg gjøre helt siden på 80- tallet en gang. Har bommet noen ganger da ejg ikke visst at produktet vært Nestle, og da veslemor var liten og meget syk og den enste spesialmelken hun skulle ha kun fantes fra Nestle. Det var litt surt, men jenta mi veide jo selvfølgelig høyere en prinsippene. Men er tilbake til min boikott.

Det jeg synes er rart er hvorfor noen svarer så aggresivt og sinna mot de som velger å boikotte. Hvorfor det?? Alle har vi våre hjertesaker, og dette er en av mine. Javel så kan ikke min nekt av kjøp stoppe disse barbariske handlingene, MEN JEG vil ikke være med på å legge penger til et føretak jeg forakter, og som dessuten er fulstendig klar over hva dem gjør, og som har fått refs av WHO som bedt dem kutte ut denne markedsføringen. Nestle bare driter i det, og dem trenger jo ikke ta hensyn heller. Ettersom så mange kjøper deres produkter så går dem jo rundt likevel. Hadde derimot flere gått inn i denne boikotten hadde dem vært nødt til å slutte med denne markedsføringen til U landene.

Dere gjør som dere vil, men hvorfor bli forbannet over at andre ønsker å boikotte, det skjønner jeg bare ikke.

Skrevet

Dumme pakistanere?Fy skam deg.Barn dør.

Dette har skjedd i mange tiår. Store merkervarer av barnemat og morsmelk har reklamert i den tredjeverden med farlig misvisende reklame.

Morsmelk erstatning--Vesten, velferd, bedre.

Dette er uheldigvis ikke noe nytt.

Har selv reist mye og SETT noen av reklame plakatene.

Hvis du tror disse firmaene kun blir rike av ditt FORNUFTIGE valg på REMA-1000 så tar du feil.

Dette er kynisk supermakt kapitalisme.

Det finns en annen verden der ute kjære hvor folk ikke har vunni i lotto slik vi har her i norge og lever tøffe liv.

Hadde du hatt et hjerte og en hjerne hadde du kansje ikke kommet med sånne forferdelige slemme, kalde kommentarer.

Synes du som la ut linken om NESTLE boikott gjør en viktig jobb!

Stå på og fortsett og opplyse folk!

KLemmer til Hi

Skrevet

Andre kan få boikotte så mye de vil, men for meg er barnet mitt viktigst og jeg velger den maten han foretrekker uansett merke.

Jeg regner med at dere som har så mye i mot Nestle også boikotter alle deres andre produkter, og ikke bare barnemat? F.eks. alle Nescafe-produktene, Nesquick, Nestle frokostblandinger, sjokoladene (Lion, Smarties, After Eight; Nuts, Toffo og Quality Street), Purina kattemat, VikingMelk, alle Maggi produkter og Diplom-Is? Eller er ikke prinsipper så viktig bare dere får favorittkaffen og favorittiskremen deres?

Skrevet

Eg boikottar alt som Nestle er med på; The Body Shop, Helena Rubinstein, Loreal osv. Ikkje berre barnemat nei.

Det å insinuere at dei som boikottar Nestle ikkje har barnet sitt som det viktigste, er heilt latterleg, korleis skade har ungen min tatt på å ikkje få nestle-produktar? Ho har aldri smakt det, og har dermed ikkje noko sakn etter det. Dårleg unnskuldning for å kjøpe produkter. Ungen din ville ikkje ha foretrukket Nestle om du aldri hadde gitt han det.

Men det er kanskje greitt å støtte nokon som indirekte dreper 1.5 millionar babyer i året? Sålenge din unge får det han foretrekker, så gjer det vel ikkje noko? Tenk om det hadde vore deg som hadde mista det viktigste i livet ditt berre pga grådig kapitalisme!

Skrevet

Tror du skal vokte deg vel for å komme med slike uttalelser. Hva vet vel du om hva jeg gjør for å redde mennesker i andre deler av verdenen? Jeg vedder på at jeg gjør mer enn alle som har svart her i denne tråden til sammen, men det er visst bare det å boikotte Nestle som er viktig.

Skrevet

Nei, eg veit ingenting om kva du gjer, men boikott er eit bittelite grep om det, og om ein ikkje gidder det, så virker det ikkje som om ein gidder så veldig mykje anna. Har sjølv jobba med bistand i U-land, så eg har gjort ein god del direkte mot akkurat dette. Har drivi på med informasjon om amming og hygiene i forhold til mme i u-land. Eg veit ikkje kor mange gonger eg har krangla med representantar for Nestle direkte!

Kan godt vere at du gjer mykje enn alle oss tilsaman, men du har ingen belegg for å seie det, på samme måte som eg ikkje veit kva du gjer. Eg treng ikkje å vokte meg for kva eg seier, det er tross alt ytringsfriheit i dette landet, vi er såpass heldige at vi bur i eit land kor informasjon og eit korrupsjonsfritt helsevesen er ei sjølvfølge.

Paradoksalt nok er det kvinner som ikkje føder på sjukehus, men i "bushen" som ammar mest, for dei blir ikkje ramma av kynismen til Nestle.

Skrevet

Er det virkelig Nestlè som er problemet? Vi har jo masse reklame her til lands også, men alle har jo rett til å velge selv, og finne informasjon. Hvis man er så lite opplyst at man ikke skjønner at morsmelk er det beste for barnet når drikkevannet er forurenset og man ikke kan vaske flaskene ordentlig så blir jeg bare oppgitt. Selv om man er fattig og har begrenset med midler så kan man ikke legge all skyld på andre. Det bildet som ble linket til av HI; den babyen har jo ikke blitt sånn over natten, og moren har jo latt det skje, i flere måneder led den lille jentebabyen uten at moren la henne til brystet og ga henne næringen hun trengte, bare svelgte det som ble fortalt helt rått, uten å tenke selv..

Skrevet

Joda, jeg boikotter også disse. Så fremt jeg VET at Nestle fører et merke boikotter jeg det. Ikke alle er klar over alle foretak som Nestle står bak, og hvis man handler en produkt i god tro synes jeg ikke det trenger å bemerkes så surt som det du gjør her over. Fortsatt har jeg ikke fått noe svar på hvorfor det provoserer at noen har hjertesaker de brenner for.??

Skrevet

Ja, det er virkelig Nestle som er problemet, for de kjøper opp helsepersonell for å få de til å formidle at det tross alt er morsmelkerstatning som er best, og amming er ikke bra fordi det er for lite næringsstoffer. Nestle gir også mme til mødre som akkurat har født, som en liten gave til de selv har mistet melk. Etter det må de kjøpe selv, og mme er svindyrt der borte!

De har ikke samme tilgang på informasjon som vi har, det går ikke an å sammenligne Norge med korrupt helsepersonell. Det er ikke mange år siden Nestle måtte gi seg på samme aggressive markedsføring her til lands, og Nestle hadde helse Norge i sin hule hånd en stund. Det er ikke uten grunn at det er utelukkende Nestle sin mme de har på fødestuer.

Å tro at de har samme tilgang på informasjon som vi har er for naivt, mange er analfabeter og får informasjon fra bilder. Har selv sett bilder av en smilende mor som flaskemater babyen sin, og ammende babyer som gråter på bildet.

Om noen forteller deg at du er stygg, hver eneste time, hver dag, så begynner du å tro på det selv.

Skrevet

Ja, der er Nestlé, markedsføringen deres, og det at de får personer som jobber i helsevesenet der nede "med" på dette som er problemet.

Vi har masse reklame og informasjon her også ja, problemet er at all reklamen og informasjonen de har der nede sier at mme er best. Den lille delen informasjon som faktisk forteller sannheten, er så liten, og så lite oppstøttet av helsepersonell at de stakkars mødrene velger å tro på reklame+informasjon+helsepersonell. Det samme hadde vi gjort her i Norge, men vi er så heldige at vi har tilgang på ubegrenset med informasjon og råd.

For de som ikke vet om noe annet, så vasker de flaskene ordentlig. De har aldri vasket på andre måter, og det er slik de vasker opp.

Bildet som ble linket til: Selvfølgelig ser moren den ekstreme forskjellen på de to stakkars tvillingene. Men problemet er at helsevesenet der nede er betalt av Nestlé og Wyeth til å anbefale mme uansett, så det er ikke sikkert moren visste at det var pga. mme'en hun var blitt sånn engang! Kan godt hende hun ble fortalt at babyen var syk, og at det hadde endt slik med hun uansett hva moren gav henne.

Kan også godt hende at moren har sett hvor dårlig hun ble, og prøvd å amme henne, men jenta har aldri blitt ammet før, alltid fått morsmelk fra flaske, og da er det nok ikke så lett å få til ammingen med henne.

Jeg håper at folk der nede begynner å forstå nå at morsmelk er best, at de ser konsekvensene, og at de klarer å trekke sammenheng mellom alt dette og mme. Men akkurat det aner jeg ikke noe om.

Skrevet

Heldigvis har jeg aldri gitt barnet mitt Nestlé, så dette er langt ifra hva han foretrekker.

Såklart boikotter jeg Nestlés andre produkter også. Og det var ikke litt vanskelig en gang å kutte de ut på flekken! Selv om jeg var veldig glad i mangen av produktene, og drakk blant annet kaffen deres ofte, gjerne sammen med en After Eight, så ble den kuttet på flekken, og jeg har ikke angret et sekund etterpå. Uansett hvor gode produkter de har, så klarer jeg ikke få meg til å rettferdiggjøre det de gjør, bare fordi de har gode produkter.

16:54, du skriver forresten som om du ikke hadde klart å boikotte Nestlé, og det er synd. Alle klarer det om de bare prøver. Røykere klarer å slutte å røyke, og Nestlé-brukere klarer å slutte å bruke Nestlé.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...