Gå til innhold

Hvorfor boikotter "vi" Nestle...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de lurte mødre i u-land til å tro at deres mme var bedre for spedbarn enn mm. Mødrene var ofte analfabeter, og kunne ikke lese bruksanvisningen, så de kokte ikke vann og flasker, og babyene døde.

Skrevet

gjør vi? klumpete grøt kanskje?

Skrevet

særiøst????

Skrevet

jeg boikotter ikke de. Jeg bruker kun Nestle, liker produktene deres.

Tror ikke Nestle merker så godt til det om 100 stk slutter å bruke produktene deres :)

Skrevet

Det er på grunn av sånne som deg det 21:53.

Fordi noen er for egoistiske å bare tenker på seg selv. De tror deres stemme kan umulig telle. Vel den gjør det. Nettopp fordi så mange tenker det

Skrevet

Folk har "boikottet" Nestle i over 30 år, og de er fortsatt en av markedets største!

Boikotting er latterlig, fordi det stort sett er inkonsekvent og helt uten virknig..

Skrevet

Haha, du tror det bare er 100 stk som boikotter Nestle?

Tro om igjen.

Skrevet

det er kjempevanskelig å boikotte noe så stort som Nestle, men jeg skulle gjerne gjort det!

De driver ufin reklame/propaganda, og som en over her skriver; har store plakater (bl.a. i Manilla hvor dette er veldig kjent) av glade mødre med fornøyde flaskebabyer, hvor det står hvor fint og flott det er med mme, alt hva den inneholder, osv. Ved siden av disse plakatene er det andre plakater av barn som for bryst - betydelig tristere og tynnere barn.

Nestle gir i tillegg ut "gratisprøver" på nan til nybakte mødre og disse mødrene tror da at dette er bedre enn brystmelk - og sparer på mme-en så lenge de kan; vanner den ut, bruker skitne flasker og urent vann. (er snakk om slummen dette, altså). Barna pådrar seg da magevirus, i tillegg til å være underernært - og mange av disse barna dør.

Nestle gir også ut andre gratisprodukter til sykehusene der nede (som jo er fattige og sier ja takk til det meste uten å kanskje tenke for mye over det) så som stellematter med logo, håndklær med logo, flasker med logo, ja - det meste av barselutstyr - slik at produktet blir meget godt kjent, og ofte kjent som det eneste alternativet siden mødrene blir lurt til å tro at de ikke har god nok melk.

Jeg har en sykepleiersøster som akkurat har vært der nede og fortalte hvordan det ligger ann. Hun jobbet på det ene sykehuset hvor dette pågikk som verst, og kunne fortelle hvordan mødrene nektet å gi amming et forsøk, fordi de trodde at melken deres var dårlig og ville heller gi nan fra Nestle - som de jo allerede hadde fått noen prøvepakker på.

så ja - all grunn til å boikotte.

Men selv om jeg vet alt dette, så klarer jeg ikke la være og kjøpe produktene deres. Det finnes jo så få alternativer, og Neste er jo ofte det beste også (kaffen, babygrøten, barneglassene - ikke mange like gode alternativer).

Trist - men sånn styres konsumentene i u-landene ...

Skrevet

ja det er opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. Jeg synes boikotting er teit, men folk får gjøre som de vil. Jeg velger å bruke Nestle fordi jeg er fonøyd med produktene.

22:13, veldig bra innlegg... og ja det er tragisk at det er slik markedsføring. Men som du sier, man klarer liksom ikke la være å kjøpe de produktene heller.

Hadde det vært tilsvarende produkter fra et annet merke hadde jeg muligens kjøpt de... men ikke for å boikotte. Kommer sjelden noen vei med det...

Skrevet

Ikke Nestle sin skyld at disse kvinnene er idioter.

Skrevet

Haha, det der er det dummeste jeg har hørt. Sykepleiere blir betalt av Nestle til å si at mme er bedre for barna enn mm, dette får de høre på fødestuer, sykehus, helsestasjoner. Ja, overalt. Der har de heller ikke samme tilgang på ordentlig informasjon som vi har. Jeg tror at hadde vi opplevd det samme så ville vi trodd på det dem sa.

Skrevet

Du velger å bruke nestle fordi du er fornøyd med produktene, selv om du VET at 1.5 millioner barn dør pr år pga av Nestle?

Jeg har fint klart å ikke kjøpe Nestleprodukter i over tre år, har aldri savnet det, fordi vi aldri har brukt det.

Du finner tilsvarende produkter på alt Nestle har, evt kan du jo lage babymaten selv. Mme har collett, hipp og holle.

Boikott hjelper i stor grad, om butikkene får vite om det, dessverre vet også Nestle om det og reklamerer i stor grad til mødre i dette landet slik at de tror at nestle er det beste. Babymatindustrien er et helt kapittel for seg selv, mye "korrupsjon" inne i bildet, noe Nestle vinner på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...