Gå til innhold

Har dere det også sånn? Ang familieliv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi henter barna i barnehagen 15.50, handler på veien hjem, er hjemme ca 16.30. Minste som er 20 mnd er sliten, grinete og sutrete. Han er også en veldig aktiv gutt, finner på mye rart.

Storebror på snart 3 er trassete, masete og sliten etter barnehagen.

Jeg prøve rå lage middag, mens minste henger i beinet mitt og griner, åpner skap, river ut, slår storebror, tømmer ut bleiepakka, tar brødskive fra brødskuffen, tømmer ut kattematen og vannet, griner litt til osv osv.

Eldste har enten et trasseanfall for et eller annet ubetydelig, eller så krangler han med lillebror.

Mannen min er kjempesliten (omtrent utbrendt), jobber bare netter, sitter i sofaen ogf prøver å ikke sovne, leke litt med barna, eller kjefte på dem.

Middag blir servert, eldste griner fordi han ikke vil ha, vil ikke sitte ved bordet, minste spiser, griser, søler, mister/kaster mat.

rydder bort mens unga fortsetter i samme duren, de vil helst sitte i fanget og kose, men vi må jo rydde bort og sånn.

så er det litt barne tv, eventuellt litt kveldsmat og så legger de seg kl 19. Vi er da helt utslitt, mannen min sovner nesten momentant på sofaen og jeg gjør et halvhjertet forsøk på å rydde unna det verste, kroppen min verker,føles ut som om jeg har løpt maraton, beina er vonde, ryggen verker. jeg synker ned i sofaen og sitter der et par timer, lager matpakker, finner frem klær til dagen etter og går å legger meg, sovner på ca 30 sek.

så er det på`n igjen neste dag.

Jeg har nydelige friske og goe barn, men det er så mye styr og mas at jeg får ikke kosa meg med dem, liker ikke at jeg er så irritert på dem hele tiden. synes det er et ork.

Har dårlig samvittighet.

Huset ser ikke ut og jeg har ALDRI oveskudd til å få skikkelig orden her. klesvasken er diiiger.

Er det bare sånn det er? Har dere det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blir nesten glad av å lese dette, finnes det noen som har det som oss? eller til og med værre? =) værre fordi jeg er hjemme i permisjon og har de hjemme titt og ofte og slipper stress og mas morgen og ettermiddag. Men er sliten jeg også fordet, er aleine med miine tre da. Tror det du skriver er mer normalt enn man tror. Føles som om man er den eneste på jord, men nei... og så er det værre i noen perioder, for da er ungene i trassalder, utforskerstadiet osv..

Skrevet

Alltid stress her også. Og det er slitsomt! Men hva med å handle for ei uke av gangen, så slipper du å innom butikken hver dag? Jeg prøver, men det er ikke alltid det går. Og jeg har også vurdert å ta litt brødmat etter jobb og heller lage middag til kvelds for å mette sultne mager så fort som mulig etter en lang dag.

Gjest datatyven
Skrevet

Vi har det litt sånn som dere, kjenner feelingen.

Vi har heldigvis stort kjøkken, og rydder bare av bordet, uten å sette på oppvasken før etter de er lagt.

Erfaringsmessig opplever jeg det som at barna foretrekker det når huset er ryddigt og fint, de blir roligere, de spiser bedre og de leker bedre. ten at vi alltid har det ryddig av den grunn.

Vi handler også hver dag, slik at grønnmaten er frisk og fin, men det kan nok lønne seg, bli mindre stress om man planlegger litt.

Andre tiltak vi forsøker med gjevne mellomrom er skive i bilen på veien hjem, så er de bare trøtte og ikke sultne i tillegg. Så tar vi Middagen til kvelden, det funker ofte fint.

Som sagt kjenner feelingen, prøver meg med et par tips, som vi ikke nødvendigvis er så flink å følge selv, nettopp fordi det er travle og trøtte dager. Kjefting på barna når de er trøtte og sultne gjør bare vondt verre, så prøver å unngå det også, men ikke like lett alltid :-)

Skrevet

Noen dager er slik ja.. Men, jeg har funnet noen snareveier somfunker for oss.

Lag klar middag dagen i forveien, så er det bare å varme opp da trenger de ikke vente så lenge.

Jeg har selv jobbet natt og vet at det er slitsomt, men man må komme seg ut ellers blir det bare verre. Sol og frisk luft er kjeme viktig for alle, men spesielt for en person som er faresonen for utbrenthet. Så kan ikke han ta med barna ut en tur etter middag, så kan du rydde bort litt, sette på klesvask osv.

Barn er stort sett lettere å ha med å gjøre når de er ute. Vi bor i leilighet, så vi går nesten daglig en tur i parken eller på senteret om det er for dårlig vær. På senteret kjører vi heis og kikker i dyrebutikken, av og til en bolle til kvelds.

Av og til gjør vi det enda lettere, en ferdig grilla kylling, fersk loff, tomat og agurk er en herligmiddag. Kan spises hjemme eller i parken. Lite oppvaks : )

Det viktigste er at dere prøver å finne en rytme som dere kan leve med som er god for dere. Det blir verken lykklige barn eller foreldre om dere alle er trøtte og slitne "hele tiden"

Lykke til!!!!!

Skrevet

Noen dager er slik ja.. Men, jeg har funnet noen snareveier somfunker for oss.

Lag klar middag dagen i forveien, så er det bare å varme opp da trenger de ikke vente så lenge.

Jeg har selv jobbet natt og vet at det er slitsomt, men man må komme seg ut ellers blir det bare verre. Sol og frisk luft er kjeme viktig for alle, men spesielt for en person som er faresonen for utbrenthet. Så kan ikke han ta med barna ut en tur etter middag, så kan du rydde bort litt, sette på klesvask osv.

Barn er stort sett lettere å ha med å gjøre når de er ute. Vi bor i leilighet, så vi går nesten daglig en tur i parken eller på senteret om det er for dårlig vær. På senteret kjører vi heis og kikker i dyrebutikken, av og til en bolle til kvelds.

Av og til gjør vi det enda lettere, en ferdig grilla kylling, fersk loff, tomat og agurk er en herligmiddag. Kan spises hjemme eller i parken. Lite oppvaks : )

Det viktigste er at dere prøver å finne en rytme som dere kan leve med som er god for dere. Det blir verken lykklige barn eller foreldre om dere alle er trøtte og slitne "hele tiden"

Lykke til!!!!!

Skrevet

et tips til bedre hverdag er å lage mate dagen før. på kvelden når barne sover og bare varmer opp dagen etter, da kommer maten fort på bordet og man slipper all den griningen rundt matlagingen!!!!

Skrevet

Jeg har bare en unge, og føler aldri at jeg får den energien jeg trenger. Det akkurat som hun suger all energi ut av meg, selv om jeg nesten ikke gjør noe. Huset er et eneste kaos. Nå venter vi nr. 2 i desember. Blir bare 15 mnd imellom. Jeg tør ikke tenke på hvordan jeg skal takle det på en god måte.

Det er sikkert ikke uvanlig å ha det slik. Du har jo også to tette, men det går seg sikkert til etterhvert, selv om det er vanskelig å tro nå. Synes det høres ut som du står skikkelig på.

Men det føles jo håpløst når man føler man står på hele tiden, og det likevel ikke virker som man har fått gjort noe. Og attpåtil bare irritert seg over barna. Som oftest er man sjelden alene om sånt, selv om mange liker å fremstille alt som nærmest perfekt ;)

Skrevet

Takk for mange gode svar og tilbakemeldinger.

Ja det er vel sånn det er når man har to tette, det er 14 mnd mellom mine.

Burde vel forberede middagen dagen før og handle en gang i uka, skal skjerpe meg der.

Skrevet

Men kan ikke mannen din lage mddag? Selv om han jobber natt trenger han da vel ikke sover lenger enn til 15 f.eks, da kunne han begynt med middagen og hatt den ferdig til dere kommer hjem.

Anbefaler å handle en gang i uka, så slipper dere butikktur hver dag. Sparer både tid og penger på det. Frukt og grønt kan dere jo eventuelt handle et par ganger i uka, men en trenger ikke kjøpe sånt hver dag. det hlder seg friskt i kjøleskapet et par dager.

Skrevet

Dette hørtes kjent ut ja!!!

Skrevet

Uff, så utrolig slitsomt :( Kjenner oss litt igjen, det er ikke mye energi igjen hos hverken store eller små på ettermiddag og kveld. Prøver meg på noen tips jeg også, så kanskje hverdagen kan bli litt lettere, og ikke minst koseligere hjemme hos dere også! Her er det som har hjulpet oss veldig...

-Ryddekvarter! Det fungerer genialt hos oss! Hver kveld, når trollet er i seng har jeg og pappan ryddekvarter, da setter vi i, og setter på oppvaskmaskina, eventuellt rydder ut av den. Mopper over gulvet, setter på vaskemaskina og gjør det som trengs... De dagene vi er utslitt er det faktisk bare et kvarter, og det føles såååå godt etterpå! De dagene formen er fin blir det fort litt lengre, og vi får tatt igjen litt. Noen ganger må det selvfølgelig mere til også, men man får gjort MYE på ett kvarter når man er to om det! Litt hver dag er også bedre enn skippertak, selv om de må til de også! Samme når ryddekvarteret er, men det MÅ gjøres hver dag før vi legger oss.

-Handleliste og middagsliste! Handle max to dager i uka, gjerne bare en! Sett opp ei middagsliste, og hold dere til den. Da kan dere forberede mye kvelden/dagen før. I helgene kan dere lage store porsjoner av dagens middag, fryse og spise restene en annen dag. Da kan dere faktisk kose dere med ungene mens maten ordner seg selv. (eks: fiskegratteng, pølsegrateng osv, kjøttboller/kjøttkaker,supper og sauser kan godt fryses, kjøtt holder seg en god stund når det er stekt, og masse annet.

-barnevakt! Detter er vi dårlige på selv, men det er utrolig hvor mye energi man får av en kveld for seg selv altså! Bare det at noen andre kan lage middag og være sammen med trollet noen timer gir ny giv her iallefall. Har dere ikke besteforeldre eller venner som vil passe kan kanskje trollene deres bli med noen fra barenhagen hjem? Playdate?

-Hvorfor ikke la de små være med å lage middag? Trollet vårt ELSKER å delta i matlagingen, hun er bare 18 mnd, så hennes bidrag er å lese ei bok og sitte å gomle rå grønnsaker. Men det metter nok til at vi slipper sutring i allefall, samtidig som hun kan sitte å se på oss som surrer rundt, og får leke med maten :) Og grønnsaker er jo bare sunt, og hun vil ikke spise dem kokt så...

-Rydd av bordet mens trollene fremdeles sitter ved bordet, og få dem til å hjelpe til. Trollet vårt bærer selv talerken og bestikk bort til oppvaskmaskina, og med myyyye skryt så syntes hun faktisk det er helt OK å hjelpe til. Det samme gjelder leker før legging, det er blitt en del av rutinen, og selv om hun "rydder" like mye ut som inn så gjør vi det sammen, og stua ser OK ut når hun er i seng. Mye bedre å sette seg å slappe av i ei legofri stue :)

Lykke til, er så slitsomt når man sitter fast i mas og kjas hver dag!

Skrevet

Nå har jeg bare en.. men er i tillegg alene med han.. og det var endelig godt å høre at det var flere hjem som ikke "går på skinner" for jeg synes alt jeg hører rundt meg er at vi gjør det "så enkelt" sånn og så tar vi en tur ut etter middagen og koser oss og i helgene er det full aktivitet .. og bla..bla..bla..

så det føles bare som om livet vårt er kaos og monotont uten innsprøyting av positiv energi eller noe store ting vi kan skryte av.. i tillegg er han sur hele lørdagen fordi han er sliten etter fulldags barnehage uke.. så dagen renner bare bort i å ta seg inn igjen..

så ja jeg har det sånn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...