Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Er det helt på normalen, eller er det tidlig når barnet setter sammen ord som: "Sitte oppå der" (vil opp på bordet "Jeg vil sitte der" "Jeg må bæsje" "Pusen ligger der" osv Bare litt nysgjerrig.. Skravler masse, og jeg legger merke til at det settes sammen stadig flere ord. Morsomt at "Oppå" og "under" er på plass, syns jeg..
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Det høres tidlig ut synes jeg. Min lille på 16 måneder sier ingenting han;-) Ikke mamma engang :-p Skal si de små utvikler seg i ulikt tempo.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Det er veldig tidlig!! Nå min lille var 18 mnd sa hun knapt mamma... Snakket veldig bra når hun rundet 2, men likevel.. Det kommer sikkert noen flere svar som sier at de også har sånne barn, men det blir ikke mindre tidlig for det.. Flink jente eller gutt du har!!!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Min som er blitt 17 mnd kan si masse enkeltord, men ikke noe annet enn "se der" av setninger sammensatt.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Morsomt Hun var ganske sen motorisk. Begynte ikke å gå før for en mnd siden. Men hun har skravlet siden hun ble født, hehe. Etter at hun begynte å gå, har flere og flere sammensetninger av ord kommet til. Litt flaut også da.. Hun gikk rundt på legesenteret i dag og sa: "Jeg må bæsje" til alle som satt der, hehe. HI
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Så flink da :-) Jeg har også en datter som er kjempe flink til å snakke, er snart 2 år nå og der ryr setninger ut av henne..hehe - utrolig morsomt! Er veldig glad i å prate, kan nå alfabetet og hvem bokstavene tilhører :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 Min er straks 18 mnd, og sier ikke et eneste ord. Dvs han sier Gakk-gakk. bæææ og Bzzzz (mushumlelyd:-)) og nei Men han sier ikke mamma eller pappa eller noe annet.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 Det er vel uansett slik at de som er sene/tidlige motoriske og sene/tidlige mht ordforråd er dette kun i en liten periode før de alle møtes på samme nivå når de blir litt eldre. HI
Løvemor77 Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Det hørtes tidlig ut, men som flere her sier så er det stor forskjell på barn. Datteren vår er 22 måneder men har fortsatt mest enkeltord. Men hun kan si korte setninger som "Mamma/pappa sover. Sssh!" Haha! Hun kan også synge lange setninger og noen sanger kan hun nesten helt utenat. Så lenge det er en melodi å feste ordene til, kan hun formulere lange setninger, så hun synger bedre enn hun snakker. Etter 17.mai begynte hun å synge på nasjonalsangen, og nå kommer setningen "elsker, elsker det og tenker på vår far og mor" rett som det er. Morsomt!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 Som regel er de som er kognitivt flinke senere motorisk, og omvendt. Vår lille på 18 mnd er en apekatt som kan gjøre omtrent det han vil motorisk. Han går i trapper (opp og ned), hopper, disser alene, sykler på trehjuling (har litt problemer med å nå pedalene), sparker fotball, rydder lekene sine når han blir bedt om det, hjelper til å dekke bordet osv. Han var kjempetidlig å rulle, krype, stå og gå. Alt skal prøves og ingenting er for tøff utfordring. Han kan en del ord, mamma, pappa, mormor, navnet på et storesøsken, vov, tipp, ball, is, søle, drikke, mjau, mø, osv. Han vet hvilke dyr som sier hva om vi spør om fks hva voven sier. Men han lager ikke setninger enda. Jeg synes han er veldig klok og han forstår kjempemasse. Blir spennende å se utviklingen videre!
Aini Skrevet 25. juni 2010 #11 Skrevet 25. juni 2010 Snuppa her er 17 snart 18 mnd, hu kan si pappa, nei, mhm og ee, se, se der,hadet, hei... Ikke no ja her i gården:P bare mhm og ee og ikke gidder hun si mamma heller:P men det kommer etterhvert;)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #12 Skrevet 25. juni 2010 Snuppa mi på 18 mnd sier det samme, hun har et stort ordforråd og prater mye. Men både helsesøster og ped.leder i barnehagen sier hun er veldig tidlig ute. Så det er nok tidlig, men ikke unormalt Fikk beskjed om at det tydet på at vi var flinke til å prate med henne og lese og synge - og det stemmer veldig bra!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #13 Skrevet 25. juni 2010 Kan tilføye at hun er ihvertfall ikke etter motorisk. Hun gikk noen dager før hun fylte ett, og nå klater og løper hun, og klarer å hoppe innimellom. 21:11
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #14 Skrevet 25. juni 2010 Ja, det er veldig tidlig! Flink jente! Jenta mi prater mye også, menst broren sa ikke et eneste ord når han var på den alderen der. Han begynnte ikke å si enkelt ord før han var 2 han...sa ikke mamma og pappa før han var nermere 2,5år.. Jeg har lest, sunget og pratet like mye med begge to, så her har ikke det hatt noe å si..tror nok det bare er forskjell på barn. Noen er tidlig å snakke, andre tar det lenger tid for..
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #15 Skrevet 25. juni 2010 Mange flinke barn her tydeligvis, både motorisk og språkmessig Morsomt er det i alle fall, når de begynner å uttrykke tankene sine! Jeg syns jo uansett at hun er kjempedyktig, for hver dag er jo bedre enn den forrige når man følger dem så tett som vi gjør som foreldre. Tipper at de rundt oss ikke er like imponert, hehe. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå