Gjest Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Såg noen i en annen tråd si at man var ressurssvak om man ikke hadde utdannelse. Jeg mener det har ingenting med saken å gjørre. Kan være ressurssterk uten utdannelse og resurssvak med. Hva legger DU i det å være ressurssvak?
Hikken Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Jeg leste at man er det om man ikke pusser tenna to ganger om dagen, så da er jeg heldigvis ikke ressurssvak ;o)
Nagilimia Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 ressurssterk: person som er flink og selvhjulpen ressurssvak: person som er dårlig stilt og trenger hjelp
Gjest Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Spurte ikke hva man fikk om man googlet det... Men hva DU legger idet:)
petite fleur Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Åååå, jeg skulle jo skrive at man var ressurssvak hvis man pusset tennene en gang om dagen, men noen kom meg i forkjøpet :-D
Nagilimia Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Jeg mener det jeg googlet. Det er definisjonen. Det handler ingenting om utdannelse, pusse tenner osv
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 ressursvak er det mest misbrukte ordet her inne etter "dårlig mor". så jeg tror det har utvasket sin betyning for lengst.
Gjest ->>- Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 Noe slikt som at de på flere felt og over lengre tid viser liten/ingen evne til å orientere seg om og benytte seg av tilgjengelige goder/muligheter.
lille sprelle Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 manglende evne til å ta vare på seg selv på ulike områder i livet.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 Min mening er at å være ressursvak har ingenting med utdannelse å gjøre, selv om det noen ganger kan ha en sammenheng. Det er når man mangler ressurser i form av evner, midler, ork, kunnskaper, penger - gjerne en kombinasjon av ting som gjør at man ikke klarer / har mulighet til å følge opp spesielle sitausjoner i livet, f.eks å følge opp barn på skolen eller i barnehagen eller rett og slett sitt eget liv for en lengre eller kortere periode.
Gjest Skrevet 25. juni 2010 #11 Skrevet 25. juni 2010 At de ikke mestrer livet sitt, eller mye dårligere enn det som er normalt. Ressurssvakhet viser seg også i lav utdanning. Men det betyr selvfølgelig ikke at alle med kun videregående er ressurssvake (bortsett fra at de kan framstå som ressurssvake i noen sammenhenger, f.eks. når det gjelder vurderingsevne og evne til å debattere). Ressurssvakhet har også med økonomi å gjøre, dvs at man har så lav inntekt at man av den grunn blir mer sosialt isolert enn man ellers ville være.
2søtesmåh Skrevet 25. juni 2010 #12 Skrevet 25. juni 2010 Ressursterk;- klarer seg selv. Greier og ta vare pås eg selv og familien sin uten hjelp fra andre. Flink til å løse problem som oppstår, både for seg selv og andre. Rett og slett en person som har flust med positive egenskaper som denne BENYTTER seg av for å gjøre det enklest mulig og triveligst mulig rundt seg og sine )
Gjest Skrevet 25. juni 2010 #13 Skrevet 25. juni 2010 Jeg mener at definisjonene ressurssvak/ressurssterk ikke utelukkende har med hvilken resurser man bruker, men hvilken resurser man har tilgjengelig, og hvordan man velger å bruke dem. Om det er snakk om mennesker/foreldre, tenker jeg da på resurser som inteligens, sosiale evner, empati, omsorg, omgangskrets, kontakter, Økonomi; Ikke nødvendigvis mengde penger men økonomisk kompetanse (evnen til å disponere sine tilgjengelige midler på en fornuftig måte.) Sist men ikke minst evnen til å reflektere over egen situasjon og om virkelighetsoppfatningen er reell. Oj Ser at jeg ikke har så store ressurser når det gjelder å kortfattet fremstille noe skriftlig slik at budskapet kommer tydelig frem...;-)
Brillefint - Jadda! Skrevet 25. juni 2010 #14 Skrevet 25. juni 2010 En ressurssvak person for meg har en dårlig betalt jobb. En ressurssvak person har heller ikke utdanelse utover vgs. Personen kan lite og vet lite om hvordan samfunnet fungerer og har problemer med å ta vare på hus og hjem og barn. Barna til en ressurssvak person har gjerne hull i tennene fordi de ikke blir pusset (for å dra denne diskusjonen inn i dette), og gjør ikke lekser fordi det snakkes ikke om hjemme. Barna legger seg når de vil og kommer sent på skolen - og uten matpakke. Å være ressurssvak handler for meg i første omgang om å være økonomisk fattig - gjerne i kombinasjon med å være kunnskapsfattig.
Bettybu Skrevet 25. juni 2010 #15 Skrevet 25. juni 2010 Ikke utdannelse utover Videregående ?? Etter 3 år på vgs kan man jo ha en utdanning?? Hva med Barne&Ungdomsarbeidere??? Er det resurssvake som passer på barna dine??? Ps. Utdannelse skrivest med to "n" - er...
Honningmelon Skrevet 25. juni 2010 #16 Skrevet 25. juni 2010 Det syns jeg var en tynn framstilling om hva som er en ressurssvak person, Brillefint. Jeg har da venner/bekjente som ikke tjener all verden, men som gjør det beste ut av det de har. De bruker pengene smart, og ungene har det de trenger. De stiller opp for barna i skole/bhg, er med i foreldreutvalg i både bhg og skole, barna er veloppdragne osv. Det vil nå jeg påstå er rassurssterke mennesker, selv om de ikke har så mye å rutte med.
xxxJulianexxx Skrevet 25. juni 2010 #17 Skrevet 25. juni 2010 Manglende evne til å utnytte sine evner og muligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå