Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #26 Skrevet 25. juni 2010 Lemonia: Du høres ut til å ligge veldig nært meg i valg av mat. Går utfra at den hjemmelaga isen er sukkerfri da? Er den det, har vil veldig like valg. Hilsen meg med kjøttkrafta:-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #27 Skrevet 25. juni 2010 Flott! Har selv kjent hva sukker kan gjøre, og begrenser inntaket mest mulig for meg og mine. Er ikke hysterisk, men veldig måteholden. Hadde sukker blitt funnet opp idag, så er jeg sikker på at det ikke hadde blitt solgt fritt i store kvanta. Problemene er flere.. Men sukker tilfører ingenting nyttig, alt av næringsstoffer er borte i prosessen. Dvs. at kroppen må hente næringsstoffer fra kroppen for å bryte det ned. Altså frarøves kroppen dette når man spiser sukker. Videre gir det selvsagt en kunstig høy blodsukkerøkning med påfølgende forhøyet insulin. Når insulinet virker får man videre et skikkelig fall, med behov for mer søtsaker. Det er funnet sammenheng med blodfett http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/04/21/sukker-kobles-til-farlige-/ Avhengighet http://www.tv2underholdning.no/lystoglast/hekta-paa-sukker-1832535.html Aldring: http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece Så til de som svarer negativt til HI, ta dere et dypdykk i forskning. At dere er uten evne til handling selv betyr ikke at det HI gjør burde være gjenstand for kritikk.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #28 Skrevet 27. juni 2010 Godt svar, 22:20! Ikke ofte en ser folk med evidensbaserte svar her inne Hva jobber du med?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #29 Skrevet 27. juni 2010 "hadde sukker blitt funnet opp idag" du lissom. Sukker er naturlig og kroppen trenger det.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #30 Skrevet 27. juni 2010 nei, du er ikke hysterisk for sukker, du er hysterisk for farin (rørsukker). FruktSUKKER får jo barna dine i seg hele tiden Det er flott at du legger sjela de i dette, men husk at barn er litt merkelige på noen punkter. Det å bli en av gjengen er viktig fra veldig tidlig av, og hvis barnas venner sitter og spiser godter, mens lille gutten/jenta di sitter med en gulrot, kan de andre bemerke dette på en negativ måte. Barn er naturlig ekle mot hverandre, fordi de ike har det filteret som vi får via sosialiseringen. Det tar nemlig ganske lang tid før dette filteret blir innarbeidet. Så ikke forskjellgjør barna dine for mye, ha gjerne et relativt farinfritt hus, men si til barna at det er helt greit med godter og saft/brus en gang innimellom. De kan gjerne si ting som "Nei, jeg liker det ikke jeg" til venner og de vil godta det, men å si "Nei sånn spiser vi ikke hjemme" er som å be om erting dessverre:/ Men igjen, det er et flott tiltak, det er for mye farin her i verden, og det er jo flott i den sammenheng at mange fattige land har arbeidssteder for mennesker via farinindustrien. Men fete barn med sukkerhyperaktivitet begynner å bli litt for vanlig:/
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #31 Skrevet 27. juni 2010 23:55: Hva trenger kroppen sukker til? Sukker som er i snop ol må ikke sammenblandes med fruktsukker, de to lager vidt forskjellige reaksjoner i blodet. Rørsukker blir lagret som fett, mens fruktsukker må inn i cellene ved aktiv transport og krever derfor energi til å brytes ned og her en mye gunstigere effekt på blodsukkeret og fører til mye mindre fare for insulinresistens (som 90 % av de som lider av fedme lider av, derfor er det vanskelig for dem å gå ned i vekt).
Lemonia Skrevet 27. juni 2010 #32 Skrevet 27. juni 2010 Nei, den hjemmelagede isen er ikke sukkerfri. Lager jeg sorbet tilsetter jeg svært lite sukker, avhengig av hvor søt frukten er fra før, men fløteiskrem uten sukker er ikke særlig godt og jeg gir ikke kunstige søtstoffer til barn.
Lemonia Skrevet 27. juni 2010 #33 Skrevet 27. juni 2010 Synes en del av dere her blander sammen to begreper. At kroppen ikke trenger sukker er ikke det samme som at kroppen tar skade av normale mengder sukker. Det er mye vi ikke trenger, men det er ikke ensbetydende med at å spise det med måtehold gjør noen som helst skade.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #34 Skrevet 27. juni 2010 Jo, selvfølgelig tar kroppen skade av sukker. Det lagres som fett, både i huden og i blodårene uten å gjøre noe nytte av seg. En trenger ikke å bli overvektig eller noe, en kan ha en usunn kropp selv om en er slank. Eneste grunnen til at sukker er lovlig ennå er at det er så utrolig billig som konserveringsmiddel. Som hun litt lenger oppe skrev: Bli kjent med forskningen. Bare fordi vi gjør det til vanlig og det er "typisk Norsk" osv betyr ikke at det er ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå