Gå til innhold

Jeg er hysterisk mot sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi spiser ikke sukkerholdig mat unntatt i bursdager og noen produkter innimellom. Vi spiser hjemmelaget brød med normalt sunt pålegg som gulost, kjøttpålegg, leverpostei, fisk, grønnsaker og frukt. Vi drikker vann og melk og kun juice når vi har gjester. Barna mine vet ikke hva saft eller brus er og ber om vann i selskaper og andre steder. Vi spiser mye grønnsaker og rent kjøtt og ren fisk. Jeg lager sausene fra bunnen.

Grunnen er rett og slett fordi jeg ikke ser nødvendigheten i alt sukkeret. Det er vi som presenterer maten for barna, vi presenterer det vi ønsker de skal spise. Presenterer vi ikke nugatti så tar det lengre tid før de finner ut hva det er. Jeg vet mange sier at barn får et unormalt forhold til søtt og når de blir eldre blir de helt ville osv. Både min mann og jeg har vokst opp uten så mye sukker og vi storkoser oss med skikkelig mat og har ingen behov for søppelmat. Hysterisk? Ja kanskje. Jeg har studert ernæringskunnskap og har lest en god del om hvordan sukker kan sammenliknes med narkotika på de som ikke tåler det. Det er skremmende å høre folk si at de ikke spiser søtt så ser de ikke hvor mye som er i de produktene di stadig har med seg som youghurt, kjeks, boller, noe pålegg selv om det er i mindre mengder, saft osv. Jeg vil heller ha en god salat framfor en bolle med sjokolade inni, men hver sin smak. Og man spiser søtt om man har kjeks og saft flere dafger i uka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde du hvertfall blitt hysterisk om du så gutten min på 4 år i dagtidlig. Han og storesøster var oppe en times tid før jeg stod opp. Når jeg kom inn på kjøkkenet satt han ved bordet og spiste frokost sa han. På bordet stod sukkerposen og han hadde helt i en stor skål og satt å spiste med skjeen, haha..dååån!

Skrevet

Jeg nyter sukkeret mitt :)

Skrevet

Så flink du er, HI :) Skulle ønske jeg klarte å være så nazi, vi har jo overhodet ikke behov for sukker i det hele tatt, så det er en skikkelig uting som vi alle burde være flink til å holde oss unna. Men nå er det mye skjlut sukker i "vanlig" mat også dessverre. Og det er så bra at barna dine vokser opp slik, jeg mener at det er nå de legger grunnlaget både for helsen sin og hva de velger å gjøre i fremtiden mtp matvaner. Når en er ung har en kroppen som gene gav en, når en er voksen får en den kroppen en fortjener.

Skrevet

Hysterisk er for mildt ord, du er syklig.

Skrevet

Ok. Hva vil du frem til?

Skrevet

Frukt inneholder masse sukker. Gulrøtter og mais og modne tomater også. Sunt kosthold er veldig viktig. Det gjør ingenting om aktive barn spiser sukker, så lenge det ikke fortrenger de viktigere matvarene.

Skrevet

Vi spiser også kun hjemmelaget mat, mye frukt og grønnsaker og rent kjøtt og fisk. Jeg er opptatt av at mat skal være både sunt og godt. Likevel ser jeg ikke problemet med å spise hverken yoghurt, prim på brødskiven eller få en kjeks i ny og ne. VI har dessert eller kake hver søndag, på lørdagene spiser vi lørdagsgodt og da får gjerne gutten vår litt også. Vi storkoser oss like mye med sunn mat som med søppelmat, og ser ikke helt at det skal være noen motsetning mellom det.

Jeg har ikke tro på totalforbud, jeg tror faktisk det bare er negativt. Man er ikke _mer_ sunn om man aldri spiser sukkerholdig mat enn om man spiser det med måte. Jeg har mye større tro på å lære barna mine et naturlig forhold til mat og at alt er lov hvis man viser måtehold enn å bare si at "sukker spiser vi ikke".

Så ja, jeg er enig i at du er hysterisk, og jeg ser heller ikke hva du oppnår med det i forhold til min måte å gjøre det på.

Skrevet

Fint for deg da, HI, du må jo føle deg fantastisk! Men da har vel du laster som ikke andre har igjen da...

Koser meg med søtsaker jeg, finnes noe som heter måtehold ...

Men finnes noe som heter å være ekstrem også...

Skrevet

Helt enig med deg HI. Vi prøver også å ha sukkerfritt sunt kosthold, men nå er vi i en dårlig periode, men skal tilbake. Sukker er den verste giften som omsettes lovlig! Å avvenne seg sukker etter en periode med sukker er helt grusomt. Å ha et rent kosthold som du beskriver er fantastisk. Alle systemer i kroppen fungerer bedre og man er mer opplagt og har mer energi.

Skrevet

Tingen er at slik har dere det nå, men når barna blir eldre og er hos venner som har foreldre som ikke ser noe galt i at de får 3 is en varm sommer dag eller får noe annet snacks sånn ellers. Og barn som nesten ikke vet hva snop og slikt er blir hole for og si det sånt, har sett mange barn tidligere som spiser og spiser når de får noe godt servert hos andre.

Ikke at jeg mener at de skal få godter og junkfood hver dag, men om man fks går på mc donald 1 gang i mnd så er ikke det krise, om de får noe godteri elelr chips/kjeks hver lørdag så er heller ikke det akkurat der store problemet.. Men e små mengder. Synes heller fks en lørdagskveld så servere ungen noe kjeks,druer og en bombom eske. alt etter som, da får barnet velge, om barnet heller vil ha druer er det flott, men de får velge mellom sunt og usunt...

Men så er ikke for mye grønnsaker og frukt heller så sunt...

Men så burde enkelte bli flinkere til og spise sunt.

Skrevet

Kan dere ikke holde denne overivrige misjoneringen unna oss andre? Dette må være 100. gang at en lignende tråd startes her inne i løpet av det siste året. Å påstå at "sukker er den verste giften som omsettes lovlig" er det rene vås, og fullstendig udokumenterbart.

Skrevet

Oj, så mye du fikk fra janteloven her, HI! Ikke bry deg med det og fortsett den gode jobben du gjør :)

Hilsen 14:25 :)

Skrevet

Enig med deg hi. Her lages også det meste fra grunnen av. Og jeg Koker faktisk min egen kraft av oksebein til barnemat og andre ting. Vi har heller ikke mikrobølgestråling i huset vårt. Så vi prøver å leve så naturlig som mulig. Vi har ikke mikrobølgeovn, og skjermer soveplasser for mobilstråling, og har heller ikke router hjemme. Tror desverre de fleste ikke er klar over hvilken forskning som er gjort ang adferdsproblemer og stråling hos barn.

Men vi har store problemer med vår livstil når det kommer til min manns familie. De respekterer overhodet ikke vårt valg. De har tilogmed ved flere anledninger POSTET godteri til barna våre.........Det med stråling har de ingen problemer med. Men sukker skal barn ha servert 5 ganger om dagen i følge dem.

Hvordan gjør dere det i forhold til øvrig familie, og andre som velger å være hånlig ovenfor vår levevei.

De aller fleste reagerer med å hetse og håne det faktum at vi har valgt noe annet for oss og våre barn. Men vi har mindre hodepine, roligere barn osv osv........Men det teller hvis ikke?

Skrevet

Vi spiser kun sunt vi også. rett og slett fordi vi liker det og vet hva sukker kan gjøre. Når det kommer til barna våre lar vi de spise sukker når de er å besøk, bursdag og lørdager. Vi vil ikke ha "outsider". Jeg vil ikke at ungene mine skal føle seg utenfor osv. Når alle barna spiser is og koser seg om sommern skal ikke jeg være den som nekter de det. Selfølgelig kan jeg å lage sunn is fra smoothie osv. Men må si at jeg fikser ikke å lage en like god en som kaptein sabeltann. de ser ikke like gode ut heller

Skrevet

Ja, du er flink. Ja, for det var vel det du ville få fram med dette innelgget??

Skrevet

Kanskje det var det HI ville frem til, hva ville du frem til med ditt, 21:14?

Skrevet

Mhm, jaha. Hva kan skje når barna får i seg litt sukker? Hva er farene? Jeg er interessert i å vite helt konkret hvorfor barnet mitt ikke skal spise en is eller et stykke sjokoladekake, evt en yoghurt. Takk.

Skrevet

Ja, det lurer jeg også på. Jeg kan ikke på noen som helst måte se at det er en eneste forskjell på barn som aldri spiser noe med sukker i, og barn som har et fornuftig og normalt forhold til sukkerholdig mat.

Skrevet

Anonym 21.00: Vi har ikke problemet med familien. Jeg har en svigermor på min manns side og hun har en datter som ikke kan spise mat med mye kalorier på grunn av sykdom så der er det magert og uten sukker. Resten av hans familie (tanter, onkler, fettere, kusiner osv) har lært dette sammen med dem så ingen spiser sukker. De kan ha en kjeks i ny og ne men det er kun en hver. De bor på samme stedet og har ett tett forhold. Min mann har vokst opp uten sukker og liker det rett og slett ikke. Min familie er gjerrige og derfor er jeg også vant til sukkerfri kost. Vi fikk saft til jul vi og jeg liker ikke saft fordi jeg ikke er vant til det. Det er naturlig for oss å leve uten sukker. Problemet er noen venner som dytter kjeks i hendene på ungene når de leker. Ungene vil ikke ha men så sier de "jo den må du ha, du er jo så snill". Det blir jeg litt irritert på. De fleste gidder ikke servere oss så mye for vi spiser jo ikke noe. Ungene kan velge når vi er på besøk men de vil heller leke. Jeg nekter dem ikke søtt men lever uten søtt til daglig helg og hverdag. I bursdager blir det jo alltid kaker og godteposer men ungene tar en ting eller to fra godteposen og legger den fra seg. De tar ett stykke kake men er ikke overbegeistret. Jeg vil ikke ha barn som ikke får lov og blir kalt sære men jeg vil hvertfall ikke dytte det i dem fordi alle andre spiser det. Skal jeg gi dem en øl og en røyk med det samme. All forskning tyder på at vi lærer av omgivelsene. Klart barn som aldri spiser sukker kan bli "høye" dersom de får litt mye når de ellers aldri spiser dette. Det fungere jo som en mildere dop men jeg røyker ikke hasj hver dag for å ikke bli helt rar den ene gangen jeg skal ut med andre hvis dere skjønner. Jeg vil ha ett rent liv, enkelt og greit.

Å jada vi har mange uvaner vi også:P

Tusen takk for hyggelige kommentarer og utrolig flott å høre at det er flere som ønsker å gi barna en sukkerfri hverdag og er kostholdsbevisste. Gleder meg:)

Skrevet

Superbra skrevet 14:25! Du har så rett så rett.

Er også imponert over HI som klarer det så gjennomført. Noe å strekke seg etter vil jeg si.

Har selv vokst opp med mye naturlig mat, svært heldig der vil jeg si.

Spiser litt sukker, men ikke store mengder. Kjenner på kroppen og "gikta" at sukker er lite gunstig. Drikker te og kaffe uten sukker (og skyr alt av kunstig søtning som pesten), og er glad i naturell yoghurt f.eks.

Jeg begriper ikke hvorfor mange tilvenner barna sine sukkeryoghurt o.l.

Det lurer jeg på hver gang jeg ser folk gjør akkurat det.

Skrevet

21:19: Nå er det ingen som ikke gjør det her i landet da. Men som jeg skrev lenger oppe har vi mennesker ingen behov for sukker i det hele tatt. Det er kun tomme kalorier som ikke gjør noe nytte.

Barnet ditt klarer seg nok fint med en is eller kaka imellom, så ingen kan forklare deg det du ber om, men det er heller ikke til å stikke under en stol at vi i Norge begynner å få overvekt som et stort helseproblem, og fortsetter utviklingen vil vi raskt ta igjen USA mpt livsstilsykdommer og sykelig fedme.

Jeg syntes det står respekt av det HI gjør for barna sine, jeg tror det må være mye jobb i å få det til.

Skrevet

Dere som er "motstandere" av dette. Hva mener dere er ok sukkermengde iløpet av ei uke? Skulle gjerne hørt sånn konkret.

MIne barn får sukker borte hos andre, bursdager, og høytider.

Samt hvis vi er på ferie eller liknende. Hva mener dere jeg burde gi barna, og hvor ofte? Vi har aldri sukker hjemme på hverdager. mener dere de kommer til å ta skade av det?

Ikke HI Men jeg som koker kraft og ikke har router. Vil veldig gjerne ha tilbakemelding,

Skrevet

Om barna mine var overvektige ville jeg nok vurdert en annen livsstil, ikke bare kosthold. Heldigvis kan jeg unne dem en is i varmen eller et kakestykke i bursdag, og kommer aldri til å slutte med det!

Det må være slitsomt å være så hysterisk, altså?

Skrevet

Vel, hva som er akseptabelt eller ikke kan jo diskuteres, men jeg kan si hvordan vi gjør det. Sønnen min får et beger yoghurt hver dag og fri tilgang til frukt. Han får prim på brødskiven hvis han vil (men spiser det kanskje 2-3 ganger i i uka), ikke nugatti eller syltetøy. Han får lørdagsgodt samt dessert eller kake hver søndag siden vi pleier å ha det da. En gang i uken eller så får han gjerne utvannet juice som drikke. Er vi på besøk eller det er bursdag eller fest får han spise som han vil. På varme sommerdager blir det gjerne is flere ganger i uka (gjerne hjemmelaget). Som sagt lenger opp lager jeg ellers all mat fra bunnen av, med mye grønnsaker og rent kjøtt og fisk, så jeg har full kontroll på hva som tilsettes av f.eks. salt og sukker i maten ellers og han får i seg svært lite kunstige tilsetningsstoffer. Alt dette ser jeg i allfall på som både akseptabelt sukkerinntak og samsvarende med et sunt og variert kosthold. Han er en slank, intelligent og normalt aktiv gutt, og liker all slags mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...