rødt&blått Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Har så lyst til å ha en fast dag i uka eller 2.hver uke der vi kan gå ut å spise/kino el.l... Blir jo da å passe en 4,5-åring på kveldstid, så størstedelen av tiden vil være etter at barnet er i seng.
Willy Wonka Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Dette er jo veldig personavhengig fra barnevakt til barnevakt, eller hvor gamle barna i utgangspunktet er. Men for min del hvor jeg har liten baby og en 2,5 åring så bør barnevakten være minimum 16-17 år før jeg tar la barnevakten ha ansvaret alene en kveld. Men som sagt...det er ikke alderen i seg selv som avgjør
Frk Vims Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Tja, jeg kunne fint latt storesøster være barnevakt for nestminste på 4.5 år. Storesøster er 12, skal begynne på 7.trinn. Storesøster har sammen med en venninne/slektning på 15 passet både 4 åringen og minsten på 1 år på kvelden. Da har de lekt, gitt mat og lagt. Må si at dette er ansvarsfulle og modne jenter begge to. Vanskelig å si, må se ann barnevakten uavhengig av alder.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Vi bruker nabogutten som barnevakt for våre barn (yngste er snart 11 mnd og eldste er snart 2,5 år). Barnevakten er 14. Mange som stusser litt over at vi lar en så ung gutt passe ungene, men det skal sies at han ikke har ansvar for mating/stell/legging - han sitter her mens de sover, evt leker sammen med eldste hvis det er på dagtid. Dessuten har vi verdens greieste nabokjerring (guttens mor), og hun er i back-up om det skulle skje noe. Selv hadde jeg ansvar for søskenbarnet mitt hele dagene gjennom hele sommeren da jeg var 15 - 16 år, og jeg syns det var helt ok. Men som nevnt flere ganger: det kommer veldig an på barnevakten - det fins 17-åringer jeg ikke ville sluppet nærme ungene mine, og på den andre siden 14-åringer jeg stoler på.
Lemonia Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Minimum 16-17 år, helst litt eldre. Det er ikke alderen alene som teller, men personen. Å sitte barnevakt handler jo ikke så mye om å være i stand til å skifte bleie, mate og underholde et barn, det regner jeg med selv en 8-9-åring kan. Men hvis noe skulle skje, hvis barnet skulle bli alvorlig syk, sette noe i halsen, hvis det skulle begynne å brenne e.l. da vil jeg vite at barnevakten er i stand til å takle dette, og det ville jeg ikke stolt på hos en som var et stykke unna myndighetsalder.
CMH Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Da jeg var 17 år passet jeg to småjenter hver dag etter skolen. Gikk helt fint. Så synes kanskje de bør være 16-17 år hvis de skal mate, bade, pusse tenner og legge minsten. Hvis det kun er for å sitte der mens ungen sover kan sikkert en på 14-15 også passe.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 Kommer vel mer ann på modenhet enn alder.. Men ville nok ha foretrukket en på 15-16 år eller eldre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå