Gå til innhold

stivkrampe????

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er jeg kjemperedd altså!!! var ute og gravde i jorden i går og har sår på fingerene. så på legene på tv idag der de pratet om det og at det kunne finnes i jorden. er det stor sjangs for stivkrampe fordi om man har gjordt hagearbeid med sår på fingerene???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen grunn til bekymring. Ja stivkrampe kommer av jordbakterier. Men det skal noe til å få stivkrampe av å grave i jord. Men er du bekymret så ta en vaksine. Kan taes inntil 72 t etter at man har vært utsatt for bakterien :)

Skrevet

ok...kan jeg bare gå til legen liksom og si at jeg vil ha vaksine??

er det noe de har liggende??

uff jeg ble så redd nå.. takk for svar!!

Skrevet

men om man får det i gjennom et sår blir det alltid betent da??

Skrevet

de fleste legekontor har det. Bare å si at du trenger påfyll av det. Voksne er for slappe med å ta påfyll av vaksiner.

Ingen grunn til å være redd... helt sant. Jobber på legevakt og vi får slike henvendelser daglig, og det skal litt til å få det altså.

Men ring fastlege i morgen så ordner det seg.

Skrevet

nei såret trenger ikke å vise noen tegn til infeksjon så vidt jeg vet. Men det tar fra 3 dager til 3 uker før symptomene kommer og da med kramper og stivhet i ansiktet.

Skrevet

ok. skal ringe i imorgen...men trenger jeg å si at jeg er hysterisk fordi jeg har gravd i jorden med noen små sår på fingerene eller kan jeg bare si at jeg tenkte det var på tide med ny?? vil ikke virke helt gal...

isj nå får jeg nok ikke sove i natt...tusen takk for hjelp btw. hjalp litt =)

men en ting til hvor fort blir man syk og blir man kjempefort syk med en gang eller?? uff beklager maset mitt =(

Skrevet

Nei du kan jo bare si at du ønsker å ta påfyll av tetanusvaksine nå... si at du kom på det fordi du gravde i jorda og har endel småsår på hendene. Så derfor ønsker du å få tatt det raskt siden du er litt bekmret. Har ingenting med hysteri å gjøre.

Men når det er sagt, det siste tilfeller av tetanus var vel på slutten av 70-tallet eller beg av 80-tallet, så det er vel ikke så stor sjanse for at du skal få det. Symptomene kan komme etter 72 t... eller i løpet av 3 uker. Og man blir gradvis syk (hvis jeg ikke husker helt feil nå, aldri sett noen tilfeller av det).

DU kan trygt sove i natt, du blir garantert ikke syk i natt. Og får du det ikke hos fastlege så ta kontakt med legevakt.

Skrevet

tusen takk igjen for svar!! godt at det fins snille anonyme og..=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...