Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Hvilke forandringer gjorde dere i kosten? Hva kan dere fortsatt spise, og hva må dere lage selv fra bunnen av eller kjøpe spesialmat istedenfor? Er det vanskelig å finne mat utenlands? Merket dere som har barn med cøliaki at barnet ble i bedre humør, mindre irritabel og mindre sliten etter at det begynte med diett?
trollmor & trollungene Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Har barn som ikke skal ha gluten. Lager stort sett all mat fra bunnen av. Spiser rene produkter som kjøtt, grønnsaker og frukt. Brød, lomper, kaker etc lages/kjøpes uten gluten. Lager saus med maisstivelse istedenfor mel. Gutten ble helt forandret ved innføring av glutenfri kost. Oppkast og diare ga seg gradvis. Bedre søvn og økt energi - høyere aktivitetsnivå. Hudforandringer. Økt matlyst. La på seg og ble lenger - følger nå kurven sin og jevnaldrende barn.
It's all about me Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Nå hadde jeg en ettåring som ikke åt, bare lå i armkroken, satt livløst på gulvet og ikke smilte eller lo. Så ja, forandringen var stor ja. Man hos han hadde det også gått sånn inn på kroppen at han ikke klarte å ta til seg selv glutenfri næring og måtte sondemates med den mildeste sorten noen mnd. Det finnes erstatninger for det meste, masse halvfabrikat som kan brukes, så det tar ikke mye lengre tid med maten enn ellers. Den største forandringen er bakevarer som pølse-/hamburgerbrød, det må bakes hjemme. Dyrere er disse spesialproduktene, men cøliaki gir jo grunnstønad som hjelper en del. Egentlig en helt grei diagnose å leve med. Han har full forståelse for sykdommen sin, vet hvor syk den gjør han og viser sjeldent at det går inn på han når han ikke kan spise det samme som andre barn. En liten helt i mine øyne iallfall )
trollmor & trollungene Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Vi kjøper både pølsebrød, hamburgerbrød, lomper og tortillalefser uten gluten i butikken.
It's all about me Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Ja lompene og tortillalefsene er brukbare, men hamburger-/pølsebrødene er ikke mye tesse. Fungerer som en kriseløsning, men skal det bli godt må de lages selv )
trollmor & trollungene Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Ok, 3 åringen min er veldig fornøyd med pølsebrødene Har du en oppskrift du vil dele kanskje?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har cøliaki selv og synes også pølsebrødene er helt okey.. hamburgerbrødene også, men de smuldrer litt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Passer aller best som hamburgerbrød, men godt som pølsebrød og fine rundstykker også: 3 dl vann (varmt, siden Kesam er kaldt) 1 boks Kesam 2 ss Fiberhusk 50 g gjær 70 g (3 toppede ss) Jyttemel 500 g (1pk ) Semper Fin 1-2 ts salt 6 ss olje Bland varmt vann, kesam, fiberhusk og gjær La det svelle i 5 - 10 min Bland alle ingreedienser sammen Heves til dobbel str. Form til pølsebrød, hamburgerbrød eller rundstykker Etterheves i ca 30 min. Pensles med egg og ha på sesamfrø om ønskelig Stekes i 225 grader i ca 12 min Tar med en til som jeg liker godt: Pizzabunn/pitabrød: 4 dl vann 0,5 pk fersk gjær (jeg bytter dene ofte ut med 1 pk tørr gjær) 2 ss olje 1 ts salt 500 g (1 pk) Semper Mix Fin 50 - 100 g Jyttemel Varm vannet til ca. 37 grader og løs opp gjæren Visp inn fiberhusk og la det svelle i 5 - 10 min. Ha i det øvrige, men bare halve melmengden (har i tørrgjæren her når jeg dropper den ferske) Heves til dobbel str. Tilsett resten av melet For trykkes ut til pizzabunn eller formes til pitabrød Stekes ved 225 g, tiden har jeg ikke ser de alltid bare an, men det tar ikke lang tid. Melmengen i glutenfri baking er alltid ca. Må alltid ta litt og litt og se det an. Det ferdige produktet skal være fast, men klissete. Bruk masse mel (Jytte er best) på hendene når du former etterpå. Lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå