Gå til innhold

Oi shit!! Hva er nødnummrene?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å leser den ene tråden med hva man gjør i sjokk bl.a ringt feil instans..

Jeg husker ikke noen norske nødnummer, kan dere hjelpe meg litt?

Til mitt forsvar har jeg bodd i utlandet i over ti år og kunnet numrene der...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

brann 110

politi 112

ambulanse 113

 

sier : barne pleie alltid, så husker jeg rekkefølgen

Skrevet

Brann:110

Politi:112

Ambulanse:113

Skrevet

110 brannvesen

112 politi

113 ambulanse

 

Men om du noen gang opplever noe og må ringe brannvesenet men ringen en av de andre har de mulighet til å sette deg over.

Skrevet

Kan anbefale deg å skaffe deg klistremerker med nødnumrene på, og klistre de på telefonen/speilet i gangen etc.

 

For dumt å ringe feil..

 

Hvis du ringer 911 så kommer du antakelig til politiet likevel, men du kan jo tape noen verdifulle sekunder uansett.

 

02800 er nummeret til ditt lokale politikammer, uansett hvor du bor.

Skrevet

Phuuu takk!! Dette er jo egentlig barnelærdom, men jeg mener jeg leste noe styr om at de skulle endre numrene ( ja, dette er pinlig) .. Skal gå å skrive en STOR lapp over telefonen nå..

Skrevet

Du kommer ikke til politiet av å ringe 911.............

 

det er faktisk de tre første sifrene i mitt tlf nr!!!!

 

 

Skrevet

tenk:

Bare 110

På 112

Alvor 113

Skrevet

911 er begynnelsen på mange tlf nr i norge...

 

113 er nødnummeret!

Skrevet

Spiller ikke noen rolle hvilket du ringer, egentlig. De setter deg fort over til riktig nummer.

Jeg fikk helt jernteppe første gang de ringte fra riksen, og ringte 112 istedetfor 113. De satt meg over med en gang :)

Men klart, greit å kunne koble riktig nummer til riktig instans ;)

Skrevet

1 1 0 brannvesen

1 1 2 politi

1 1 3 ambulanse

22 59 13 00 giftsentralen

Skrevet

Sønnen til en kollega av meg lærte meg en komplett idiotisk regle, som gjør det komplett umulig å glemme forskjellen på disse nødnumrene:

 

En-en-null (110), brann i kull

En-en to (112), skurk på do

En-en-tre (113), vondt i kne

Skrevet

Hvis du ikke er spretten, ring 113

Hvis du blir utsatt for vold, ring 112

Hvis bilen din fatter i, ring 110

Skrevet

Dette var faktisk ikke et godt tips for å huske, for man bør ikke si "hundre og tretten", men en-en-tre for da blir det lettere for barn å huske. De har som regel problemer med å forhold seg til så høye sifre.

Skrevet

911 er også i bruk i Norge. Da kommer du til 112-sentralen.

Skrevet

Ja man kommer faktisk til et av nødnr om du ringer 911. Var noen som ringte det på en fest for å sjekke å da kom han igjennom.

Mannen som svarte var ikke klar over det engang..

 

Skrevet

Jeg pleier å huske at 113 er ambulanse for det står på alle sykebilene.

 

Så har jeg lært meg at politi ikke er politi men politolv, altså at politiet er 112.

 

Og da gjenstår jo brannvesenet med 110.

Skrevet

21:47: Ja, enig med deg :) Det gjelder ikke bare barn heller, men vanlige voksne som er i akutte situasjoner med høyt stress-nivå. Faren er da at folk tenker 100 og 13 og demed ringer det slik. En veldig god regel å si tallene slik de ringes, altså 1-1-3 osv :)

 

Hilsen 21:51

Skrevet

Haha.. jeg tenker også at det ikke er poliTI liksom, men at det er brann :P

Skrevet

Her MÅ jeg si noe. Selv om det sikkert er flest med småbarn her, men til dere med litt eldre barn, og til dere andre når barna deres blir eldre.

 

IKKE SI 113 (HUDNREOGTRETTETN) MEN 1-1-3, SOM I EN- EN- TRE!!

 

Hvis ikke kan det hende at de taster 10013 hvis de en gang skulle komme i den situasjonen, som i hundre - tretten.

Skrevet

nope ringte 911 akkurat ingenting skjedde.

Skrevet

Det er sagt, 00:50, men fint at du repeterer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...