Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Noen med litt god tid som kunne sett på dette og gjort seg opp en mening om det jeg inntar av mat og utfører av aktiviteter er nok til at jeg burde gå ned i vekt? Vil ikke slanke meg i den forstand at jeg skal spise lite, men få en varig livsstilendring der jeg sakte går ned mot idealvekten og holder meg der. Er nå ca 77 kg og er 172 cm høy. Vet at forbrenningen kan stoppe opp dersom man får for lite kalorier i seg også, og at det derfor er viktig å spise nok. Gir noen eksempler på hva jeg spiser på en dag: Frokost: 2 knekkebrød med leverpostei og agurk + 1 glass appelsinjuice Lunsj: En skål med havregryn med litt tørket frukt i og lettmelk over Mellommåltid: 1 skive med egg + 1 eple Middag: 1 kyllingbryst, grov pasta med litt saus, masse salat Kvelds: 2 knekkebrød med skinke og tomat Andre middager kan være: 2 stykker med hjemmelaget pizza + salat, 1 potet, 2-3 fiskekaker og grønnsaker, 2 fajitaer med salat og litt tortillachips og rømme til (kosemiddag), 1 potet, ca 1/2 pakke fiskegrateng og grønnsaker....og mye annet Ellers bytter jeg av og til ut lunsj eller mellommåltid med en omelett, en suppe el. De fleste dager blir det også noe søtt eller salt. Det kan være 2-3 ruter av en sjokolade, 2-3 små-godt-ting, en bolle eller ett kakestykke når vi er i besøk (noe vi er ca en gang i uken), litt panøtter, en håndfull med chips. Ikke alt på en gang altså, men snopeting en dag, en kroneis en annen dag osv. Altså en liten ting, ofte bare så lite som 2 ruter av en mørk sjokolade eller en snopekrokkodille og et heksehyl bare for å dekke dagens søtbehov. Drikker ikke brus eller saft, kun vann. Av aktiviteter tar jeg 100 sit-ups hver dag, går på tur med vognen i gjennomsnitt 1 time hver dag og løfter litt på vekter. Ellers blir det generelt husarbeid og litt farting her og der som å tusle rolig rundt på et senter. Til nå har jeg ikke gått ned så mye som et gram på 2 måneder. Går opp og ned en kilo, men ellers står vekten på stedet hvil Har veldig lite overskudd for tiden fordi jeg har en baby som sover dårlig på natten, så orker egentlig ikke å trene skikkelig. Hadde likevel trodd at dette skulle gi en viss vektnedgang? Gjør jeg noe galt utover de små inntakene av søtt/salt? Ammer ikke.
Rampongi Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 å ikke være uthvilt hjelper iallefall ikke på. Jeg er ingen ekspert, men jeg synes matinntaket ditt ser kjempebra ut, kanskje fylle på med litt mer frukt. Hva med å legge inn alt du spiser påfeks greteroede sin vektklubb eller myfitnesspal.com? Sistenevnte regner ut hvor mange ekstra kalorier du bør spise når du logger treningen din og regner ellers ut hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag, ut fra hva du legger inn. Du oppretter profil der du angir hvor aktiv du er i løpet av en dag og denne regner ut hvor mange kalorier du bør spise hver dag. Jeg mener du burde ligge på rundt 1600/1700 kalorier. Det finnes også en kalkulator som viser deg hvor mange kalorier du forbrenner kun ved å leve evn ligge til sengs en hel dag. De dagene du trener bør du spiser mer. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Hm... Det hørtes ut som du har et bra kosthold. Det mange gjør feil er å spise for sjeldent. For å øke forbrenningen bør man spise ca hver 3-4 time. Det er selvsagt med mellommåltider da. Mulig at du beveger deg litt lite. Kanskje om du øker tempoet på trilleturen din, så du får opp pulsen litt. Den beste erfaringen jeg har for å forbrenne fett er å gå en rask tur, eller løpe en rolig tur før du spiser frokost om morgenen. Ta et glass melk og et eple og ta en tur på morgenen. Det kan også være en fase der forbrenningen din har stagnert litt etter fødsel feks. Men jeg antar at du ikke ammer? Da burde du ihvertfall gå ned ut fra aktivitetsnivået og måltidene. En annen ting som noen ganger kan være hensiktsmessig er å få sjekket stoffskifte hos legen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 HI Takk for tilbakemeldinger! Når jeg går på tur med vognen går jeg fort slik at jeg blir varm og litt andpusten. Jeg har dessverre ikke mulighet for å sove på morgningen eller dagen, heller ikke jogge uten at babyen evt må bli med. Sjekke stoffskiftet ja. Er det bare til å ta en blodprøve? Jeg spiser forresten hver 3. time sånn ca hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Du kan jo prøve å moderere inntaket av frukt og knekkebrød? Litt lavere på karbohydratene en periode? Uten å være i ketose. Hvete mat har også veldig høyt kaloriinnhold. Øke med grønnsaker, grønnsaker metter og har lite energi. Ville lagt på ca 1300 kalorier for en periode, kanskje 3-4 uker. Det kan du fint gjøre uten å sulte. Det er FEIL at man får høyere forbrenning av å spise lite og ofte. Anbefaler å lese litt om periodisk faste, f.eks. hos leangains. Hvis du likevel vil spise ofte og lite: kan en dag f.eks. se slik ut frokost: havregrøt med cottage cheese og lett syltetøy, drikke vann eller evt. skummet melk. mellommåltid: en enkel salat av grønnsalat, selleri, paprika, agurk mv. alt grønt du måtte like. En ss oljedressing f.eks. Middag: Kyllingfilet/svinefilet/fisk (svinefilet er billig dersom det betyr noe) en filet, stortsett vil de være mellom 100-150 gr og det holder mer enn nok), en tredjedel varme grønnsaker (brokkoli, gulrot f.eks.) en tredjedel kalde grønnsaker. Mellommåltid/dessert: fruktsalat av bær, banan, kiwi med vaniljekesam. Kvelds: Knekkebrød med noe godt, gjerne makrell i tomat e.l. Etterhver vil du finne gode alternativer til akkurat disse rettene. F.eks. fullkornspasta en dag i uken. Vil også anbefale å veie maten din en periode, du vil da se at man ofte spise mye større porsjoner enn det man tror. Kan tilføye at endel leverposteier har svært høyt sukkerinnhold. Trening er jo også viktig, hvis du går tur med vogn vil vel babyen kanskje sove litt underveis. Kan du da f.eks. stoppe på en fotballbane og løpe noen intervaller? 4x4 eller geriljakardio vil gjøre underverker, og tar ikke mer enn ti minutter. Ellers bør du absolutt trene mer styrke på de store muskelgruppene, lår/rumpe, bryst og rygg. Kan anbefale utfall mens du går med vognen, det er supert! Ellers 90 grader mot vegg. Ved å trene de store muskelgruppene vil du øke forbrenningen. Push ups er også en god trening for hele kroppen, da får du brukt de stabiliserende musklene i kroppen. Det er HELT lov å ta de på knærne.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Sjekk denne bloggen: treningslaila.blogg.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå