Ranveig R Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Er det nokon her som har vore gjennom dette? Korleis gjekk dåke fram? Alle har gitt oss beskjed om å "prøve oss forsiktig fram", utan å kunne gje oss nærare råd. I dag til middag åt lille bittelitt ost på pizzaen sin (kanskje 5 gram). Kva gjer vi vidare? Skal vi vente nokre dagar og sjå etter reaksjon? Eller skal vi gje ho litt meir i morgon om ho virkar normal? Det er naturlegvis ingen fasitsvar på dette, men kanskje nokon her har litt meir å komme med enn "å prøve forsiktig"... Jenta er forresten 2 år og 8 mnd og har vore totalt melkefri sidan 16 mnd.
❤lille stjerne❤ Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har vært borti det med et barn i den barnehagen jeg jobbet i før. H*n var også totalt melkefri frem til h*n var litt over 3 år gammel. Da de skulle innføre melk igjen prøvde de først med bittelitt, tror det første var et par skjeer med hvit saus på potetene. Dette gikk bra og de prøvde da videre med en skive ost på brødskiva dagen etter. Dette gikk også bra og da slapp de opp mer og mer på det. Nå husker jeg ikke eksakt hvordan det var lenger, men det tok ikke så veldig lang tid. Tipper at det gikk en 14 dagers tid før barnet spiste det samme som de andre. Barnet hadde ingen reaksjoner på innføring av melk annet enn at det ble litt luft i magen/promping i starten. Men dette er vel noe dere burde fått litt bedre informasjon om. Hvordan skal man vite hvor fort man skal gå fram og hvor fort kommer en evt reaksjon? Hvordan skal man tolke de symptomene som evt kommer, som at barnet fremdeles reagerer eller bare at magen sier i fra litt fordi det er uvant med melkeprodukter? Ville tatt en telefon til legen og fått litt mer konkrete tips her tror jeg.
❤lille stjerne❤ Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 PS, har forresten stemt på snuppa di, hun er kjempesøt!
bønni Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Hei! Jeg er i samme situasjon som deg. Har også fått beskjed om å teste ut litt melk i maten til min gutt med påvist melkeallergi. Han har vært melkefri siden 3 mndrs alder, med unntak av et uhell i barnehagen der han spiste en vanlig yoghurt og kastet opp.Han er 20 mndr nå. Vi har ikke startet å teste ut ennå, ettersom han har hatt litt løs avføring de siste ti dagene, tror det er en lett utgave av noe magegreier som har gått i bhg. Men er både spent på og skeptisk til utprøving.... det er så deilig at han ikke har vondt noe sted pga maten, men ifølge legen så er det viktig at tarmen får de mengdene av melkeprotein som den tåler for å kunne utvikle tåleranse. Så nei, jeg har ikke så mange gode råd til deg, men utveksler gjerne erfaringer etterhvert! Tenkte å servere en skive brød med melk i - produkter med lite melk først, og så øke veldig veldig gradvis. Føler på ingen måte at jeg har noe hast ettersom han har et bra kosthold uten melk. Har jenta di vist noe tegn til reaksjon på osten? Vet du hvordan hun reagere på melk?
Ranveig R Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. juni 2010 Min fineste skatt: Eg har spurt både på helsestasjonen, hos fastlegen og på gastro på barneklinikken - alle seier at dei har ingen meir konkrete svar enn å prøve forsiktig. Usannsynleg unyttig! Har lest meg fram til at ein reaksjon kan kome så seint som etter tre døgn (det er visstnok så lang tid kroppen kan bruke på å bryte ned melkeprotein), og at proteinet blir "stabla" i kroppen, så om ein et ei skjeve med ost ein dag kan det gå bra, og neste dag og, men at det kan toppe seg tredje dagen dersom ein fortsetter. Men om ein ikkje hadde ete ost tredje dagen og kan ein sleppe unna problem i det heile tatt. Så er problemet berre å finne ut kva akkurat jenta vår tåler... bønni: Lille viste ikkje teikn til reaksjon før ho la seg. Men så har ho heller aldri reagert før ei stund etter inntak. Blir spennande å sjå i natt, men vanskeleg å vurdere om ho har mageknip då ho alltid er veldig uroleg om natta. Egentlig så har lille det og veldig fint utan melk, men vi tenkte vi burde ha prøvd ut før ho begynner i barnehagen i august. Korleis vi veit at ho reagerer (reagerte) på melk? Ho var blid og roleg som baby, men frå fast føde blei innført ved 10-11 mnd, blei ho gradvis meir sutrete/grinete, hadde "raserianfall", total personlighetsendring. I tillegg la ho knapt på seg (190 g frå 10 - 17 mnd), og hadde alltid laus og gul avføring. Ved 17 mnd drakk ho sitt første glas med melk og reagerte med signalgul, slimete diaré 8-10 gongar for dagen. Ho blei litt bedre då vi kutta ut melk, men problemene vedvarte til eg slutta å amme, og eit par mnd etter det og. Det tok nesten 6 mnd frå total melkefrihet til normal avføring. Det er tatt blodprøve på blodprøve, alle negative, så diagnosen er stilt på sjukehistorie + bedring av diett. Det var planen å begynne med melk ved 2 årsalderen, men fordi ho var så tynn (87 cm og 10,5 kg) ville legen at vi skulle vente til ho var tre år, eller ev. til ho hadde litt meir å gå på. No blir ho tre i november, men har lagt godt på seg og er ca 92 cm og drøyt 12 kg så vi tar sjansen på å prøve )
Ranveig R Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2010 Har for øvrig ein feil i hovudinnlegget, lille var 17 mnd då vi slutta med melk. Berre sånn viss nokon lurte på det
trollmor & trollungene Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Gutten min har nylig vært innlagt på Voksentoppen i forbindelse med provokasjon med melk. Første dagen fikk han 10 ml ren kumelk, eneste reaksjon var litt tørr og rød hud i ansiktet. Dagen etter var det borte. Den andre dagen fikk han 100 ml ren kumelk, ingen reaksjon. Den tredje dagen endret avføringen seg til å bli lysere, bløtere samt mer lukt. Stoppet derfor med provokasjonen og reiste hjem igjen. Fortsatte med lys, bløt og illeluktende avføring samt oppkast en ukes tid etter endt provokasjon. Fikk i utgangspunktet beskjed av ernæringsfysiologen om å starte forsiktig med melk hjemme hvis det gikk bra (noe det ikke gjorde hos oss). Men hun anbefalte gradvis tilvenning med melk i maten over en lang periode, opptil et par mnd, før man introduserte rene melkeprodukter som melk, ost og youghurt. Gutten min reagerer på både melkeprotein og laktose. Er nok andre anbefalinger for de med bare laktoseallergi. Ellers så er de veldig behjelpelig med spm på Voksentoppen/Rikshospitalet. Går ann å ta en tlf for å få noen tips og råd vi jeg tro. De har ihvertfall bred kompetanse innefor området.
Ranveig R Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 25. juni 2010 Oppdatering: Vi hadde ei veldig uroleg natt, måtte inn til lille 7-8 gongar, i motsetning til normalen som er 2-4. Ho har ikkje klaga på vondt. Avføringa var ikkje så hard som den har vore i det siste, men heilt normal. Ho hadde vondt i magen før ho bæsja, men ikkje etterpå. I dag har ho ete vanleg pølse til middag, det er vel mildare med slikt enn ost, yoghurt osv. Tenker å holde oss på dette stadiet nokre veker før vi prøver noko meir. Igjen takk for tips, kom gjerne med fleire erfaringar )
Trønderbærta Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 Gutten min på 4 1/2 år holder på med tilvenning av melkeprodukter nå, han var allergisk fra han startet å spise vanlig mat i 4-6 mnd alderen. Vi fikk beskjed om å starte med 1 skje med biola, neste dag 1/4 glass med biola osv, øke på litt for hver dag. Ellers kunne vi prøve oss fram med små mengder med sauser ol. med melk i, og produkter som inneholdt litt melk (kjøttkake, pølse osv), og øke gradvis. Når han drakk en del biola hver dag og ikke fikk reaksjon, så kunne vi begynne å prøve med ost og yoghurt. Etter det så var det å prøve matvarer som er basert på melk, som feks grøt. Og så langt har vi såvidt kommet, har gått fort egentlig syns jeg, er 3 uker siden han startet tilvenningen., men han spiser ikke store mengder av melkeprodukter ennå da. Melk rett fra kartong var vanskeligst å tåle, og måtte prøves ut til slutt. Jeg ga gutten min bittelitt melk i tomatsuppa, og det tålte han ikke, og da kastet han opp. Men vi stresser ikke, synes vi har kommet langt, og er mye enklere å variere maten hans nå :-).
Ranveig R Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2010 Takk for svar! Synest det virkar litt voldsomt å gje biola, men kanskje det ikkje er det? Vi har i alle fall holdt oss til matvarer laga med litt melk (type pølse, toro-suppe, osv) dei siste dagane. Blir spennande å sjå korleis det går vidare. Lille har sagt nokre gongar at ho har vondt i magen, men ho er forkjøla og tett og det er lett å klage på vondt når ein ikkje er heilt i form. Avføringa er framleis nokon lunde fast, men litt lysare på farge enn normalt, så vi følger spent med på utviklinga vidare.
camillaen Skrevet 27. juni 2010 #12 Skrevet 27. juni 2010 Har ei lita tulle med laktoseintoleranse, og vi holder akkurat nå på med å teste toleransegrensene hennes, da dette er veldig forskjellig. For å gjøre dette riktig fikk vi et skjema fra barnelegen, over hva vi skulle prøve uke til uke. Samtidig som vi fører dagbok over hva hun spiser og fører inn evt diare/reaksjon, nettopp fordi reaksjonen kan ta flere dager og ta litt tid. Kan jo hende dere kan følge et lignende skjema. Uke 1: Ingenting. Uke 2: Norvegia Uke 3: Smøreoster Uke 4: Smør, fiskeboller, brød bakt med melk/boller, kjøttkaker Uke 5: Pølse, fiskekaker, fiskegrateng, servelat Uke 6: Rømme, kulturmelk, salami Uke 7: Vanlig melk, yoghurt, brune oster. Dette er hva vi kan legge til uke for uke, og merker vi reaksjon skal vi stoppe opp, evt gå en uke tilbake og la henne stabilisere seg. Er ikke sikkert dette kan brukes dersom det er proteininnholdet barnet ragerer på, men håper det uansett kan være til hjelp :-)
Ranveig R Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 27. juni 2010 Oi, den var flott! Kvifor kunne ikkje nokon ha gitt oss ei liknande oversikt for lenge sidan?? Men vi kan vel truleg ikkje følge same opplegget då det (så vidt vi veit) er melkeprotein lille reagerer på. Men ein får i alle fall ein peikepinn til korleis tempoet i utprøvinga bør vere. Håpar vi er ferdige til barnehagestart i alle fall... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå