Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har sluttet å gå på dib treff. Fordi alle der gav uttrykk for å være perfekte mødre. Jeg er ikke perfekt. Jeg gir barnet kjøpt middagsglass. Jeg lar barnet sutre på gulvet. Jeg kan snu ryggen til barnet for etterpå oppdage at det har spist en tråd. Jeg har måtte plukke papir ut av munnen på barnet fordi jeg ikke tenkte på at det ville smuldre opp i munnen når det begynte å spise på det. Jeg var glad når jeg sluttet å amme. Jeg synes det er godt å gå på jobb, men jeg gleder meg til å komme hjem. Jeg kan la barnet sitte i fanget på vei inn på ferja. Slik kan jeg fortsette lenge. Men jeg vil likevel påstå at jeg er en god mor. Nettopp fordi jeg ikke er perfekt. Jeg blir skremt av hvordan en ordelegger seg her inne til mennesker som gjør en feil, eller som bare er mennesker. Jeg blir skremt av hvordan man kan såre, kjefte og slenge med leppa. Jeg blir skremt av hvordan man uttrykker at sine verdier, sine normer og sin moral er de eneste riktige. Med dette innlegget ønsker jeg å si til dere alle: Dere er bare mennesker, selv om dere er mødre. Vi gjør alle feil. Derfor er vi mennesker. Til dere som har blitt hudflettet fordi dere er mennesker: Hev dere over det. Be om hjelp fra det profesjonelle hjelpeapparatet (helsestasjon, barnevern) eller fra familie og venner dere stoler på dersom dere trenger råd og veiledning. Jeg kan love dere at de ikke er så strenge som mange av menneskene på DiB. Nettopp fordi det i den virkelige verden er lov til å gjøre feil.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Du (og jeg) er en perfekt mamma !! Mammaer gjør feil, og lærer av dem... De selvutnevnte perfekte mammane er fasaderyttere, og det er TRIST !!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 TAKK=) du er en fantastiks mamma.... jeg takker for innlegget ditt, det får meg til å føle meg normal.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Helt enig! Husker jeg var så redd da jeg var gravid og første tiden som mamma. Hadde vært mye her inne, men følte jeg ikke visste særlig mye om babyer og barn. Dess mer jeg leste her inne, dess mer panikk fikk jeg, og dess dårligere mor følte jeg meg som. Har gjort så mange ting som jeg sikkert ville blitt hudflettet for her inne. Datteren min har spist på alt mulig rart. Til og med både snus og en sigarett, men det gikk heldigvis bra. Den sigaretten aner jeg ikke åssen hun klarte å få tak i... Hun har skreket seg i søvn noen ganger, hun har sovet i vogn på vinteren uten lammeskinn eller voksipose, aldri kokt lekene hennes, jeg har vært sint på henne og kjeftet... Ja listen er lang. Men i dag er hun en herlig 2,8 åring som helt tydelig elsker meg og er sunn og frisk. Vært svært lite syk. Jeg har generelt lest lite om babyer/barn og barneoppdragelse. Jeg gjør det som føles riktig. Og det har vist seg å fungere fint, selv om man ofte gjør feil. Tror det er en ting som er viktig å huske på som forelder: Barn er ikke laget av porselen! De tåler ganske mye. Og det ingen oppskrift eller rett eller galt på ting.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2010 #8 Skrevet 26. juni 2010 Takk for innrømmelsen, godt det er flere av oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå