Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Hva gjør deres 10 åringer på fridager? Her er det veldig vanskelig for husets 10 åring. Hun har bestevenninnen på besøk, men de klarer aldri å finne på noe som helst. Vi bor i ett byggefelt med all verdens muligheter, kort vei til alt og alle, men allikvel er det fryktelig vanskelig, vil helst bare sitte inne hele dagen og klage over hvor kjedelig alt er. Vet bare selv når jeg var på den alderen, så hadde jeg da masse å finne på...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Har de ikke tilgang på PC og dataspill da? Har inntrykk av at de fleste i den alderen fort bruker hele dagen på sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Joda, og de skulle gjerne sittet der hele dagen, men vi må begrense det. Og når solen skinner og det er sommer, synes jeg ikke man skal sitte inne å se på tv/spille data.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Nei vel. Akkurat det har jeg ingen problemer med. De er uansett mye mer utendørs enn jeg selv har anledning til.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 PC og dataspill? Kjære vene det er da alt mulig annet å finne på. Du får si at de absolutt ikke har vondt av å kjede seg om det er vanskelig å finne på noe. Ting de kan gjøre er: Spille brettspill Sykle Klatre i trær Lete etter gullsmed osv Dødball, kanonball og andre ballspill ute (her må dere kjøpe det de trenger) + andre uteleker en kan finne på lekebutikker, finnes mange for under 100 lappen Vannpistoler er alltid gøy Trampoline (om man har) Hoppe tau/strikk Tegne Høre på musikk Osv osv Altså ingen grunn til å kjede seg Hilsen mor med 10 åring
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Joda, jeg kan foreslå alt dette, men det er kjedelig, og hvis de formodligen skulle finne på noe av det, varer det i 5 minutter så er de ferdig. Hun skal helst bli underholdt av voksne. Har igrunn alltid vært sånn. Det er datteren til samboeren min.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Det er ikke vår oppgave å underholde ungene. De får bruke fantasien og komme seg utendørs sier nå jeg. Om vinteren er vi ikke så strenge med tv- og pc-bruken, men når sola skinner kaster vi dem ut. Vi har uansett en regel som sier at det ikker er mer enn 2 timer daglig med tv- eller pc i helger og ferier. Når de er ute sykler de, er på sparkesykkel, leker vannkrig, bor i telt, går på stranda og plukker skjell/steiner.... Boksen går med nabobarna. Jentene våre er dessuten veldig glad i leke med figurer og slikt noe, så de tar ofte med seg leken ut og fortsetter leken på et pledd på plena. Funker bra for meg bare de er utendørs.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har ei på 8 og kjenner det igjen Jeg bare ikke blander meg. Spør de meg så svarer jeg ting som var på listen over her men det blir alltid nedstemt fordi det er såååå kjedelig hehe. Så da sier jeg bare at de får finne ut av det men de får ikke henge rundt meg å klage. "Jager" dem ut eller på rommet og de finner som regel på noe da Blir de hengene rundt meg kan jeg bli stående i evigheter med å prøve å overbevise dem om at forskjellige ting kan være gøy så det har jeg gitt opp.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Da må dere dessverre være "hard" og si at hun bare må kjede seg. Jeg lover dere at tilslutt vil hun finne på noe. IKKE la henne få tilgang til data osv. La henne sutre osv. Ikke gjør alt du kan for å tilfredsstille henne. Jenta vår var også innom en slik periode, men det gikk over . Det er lys i tunellen hehe. De skal teste dere og få dere til og oppvarte dem mest mulig. Et annet forslag er å la dem få bake boller eller noe annet godt. Da må dem bruke dl osv noe som er supert i forhold til matten på skolen ). Jenta vår fikk lov til dette for et par mnd siden helt alene og hun var sååå stolt. Helt alene også. Vi må bare la dem få prøve og feile, gi dem masse skryt. De lagde boller med sjokoladebiter og noen uten.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Hvorfor er brettspill så mye bedre enn dataspill og PC-bruk? For ikke å snakke om trampoline! Tør ikke tenke på hvordan de eldre naboene vil reagere hvis trampolinen vår skulle bli brukt enda mer enn den blir.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Dette kan dere jo endre. Er jo bare å sende dem ut og nekte de å komme inn igjen for å mase på dere. Da må de jo lære seg å finne på noe selv etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #14 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har en 10 åring i hus, men aldri opplevd det du her beskriver. Men sikkert lurt som hun over her skriver og be dem finne på noe selv. Slik at du ikke blir stående med å overbevise dem om at detter er gøy og dette er gøy. Send dem ut! Er sikkert flere unger i nærheten de kan leke med! Ville ihvertfall IKKE satt dem foran pc'en, unger trenger å bevege på seg, få frisk luft og bruke fantasien!!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #15 Skrevet 24. juni 2010 PS bollene de har baket kan de få ta med seg ut på piknik Kjempegøy å få ta med egen bakst ut da hehe
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Hallo!! Du kan ikke sammenligne brettspill med pc!! Det gidder jeg ikke kommentere engang, for det bør du forstå. Trampoline?? Er ikke alle som har sure naboer som reagerer på barn som hopper vettu ) Smil til verden og verden smiler til deg!!! Ha en fin dag )
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Hvorfor kan jeg ikke sammenligne brettspill med dataspill? Det dreier seg om spill og lek i begge tilfeller, det ene foregår altså på et pappbrett, mens det andre foregår på en skjerm. Om du hadde giddet å være saklig istedenfor å slenge tull, så kunne du kanskje forklare oss det? Ang. trampoline så forstår jeg naboene godt. Det bråker noe forferdelig.Å reagere på det, har ingenting med surhet å gjøre. Derimot har det med folkeskikk å gjøre å respektere andres behov for fred og ro.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 HI her De får beskjed om å gå ut, men det er som regel kjedelig, for det er ikke noe å finne på ute..hehe.. De går som regel ut til slutt, men er inne igjen etter en halvtimes tid. Er jo enig at vi ikke skal undeholde barna, og hvertfall ikke når der er så store. Jeg vokste opp i ett strengere hjem, der ble vi bare sendt ut. Og jeg hadde ingen å leke med siden jeg bodde på en gård. Men hadde jo gården, hoppet i høyet, matet og koset med hester og kaniner. Gikk også mye i skogen, syklet rundt etc. Faren her i huset er veeeeldig tålmodig.. jeg er nok ikke så tålmodig. Jeg tror nok litt av grunnen er at hun er her bare annenhver uke. Tror kanske barn som bor ett sted hele tiden får mer rutiner på ting og er litt tryggere på omgivelsene. Men det kan bli noe intenst til tider. Baking er en ide altså, jeg er ikke så flink å til å sette de igang med ting som ender opp i rot og søl.... men må nok bare ta meg sammen der.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #19 Skrevet 24. juni 2010 Brettspill er noe man gjør SAMMENS med andre. Dataspill gjør man som regel alene eller man bytter på det. Man har en helt annen form for kommunikasjon når det gjelder brettspill. Men jeg sitter ikke her for å krangle med deg, for det er det du er ute etter. Om man har behov for fred og ro så bør man ikke bo en plass der det er barn. Da bør man flytte dit det er stille og rolig 24/7. Man må la barn få være barn, men etter et visst klokkeslett så bør det være stille. Den kan jeg gå med på. Jeg synes heller ikke at barn trenger å bråke før kl. 10 i helgene.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #20 Skrevet 24. juni 2010 Du en 10 åring trenger ikke rote så mye altså. Forklar reglene på forhånd. At de må rydde på plass selv osv. At de skal få gjøre ALT selv men du skal hjelpe til om de trenger det. Forklar også på forhånd at deigen skal være litt klissete osv. Også at når deigen hever så kan de vaske opp det de har rotet til + hakke sjokolade osv. For da går tiden fortere. Sikker på at dette går bra, bare du sier fra om ting på forhånd ). Lykke til Psst annen god piknik mat er tortillalefse med kyllingbiter, rømme, salat, ++
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #21 Skrevet 24. juni 2010 Jeg regnet med at svaret ville gå i den retningen, ja. Men da burde du ha fått med deg at dataspill er betydelig mer sosialt enn et hvilket som helst brettspill. Ikke bare kan de spille samtidig på noen av dem, men de utveksler også erfaringer med andre, enten de er i samme rom eller et helt annet sted, bak en skjerm. Det utveksles erfaringer! Dessuten bruker de også PCen til andre ting enn spill, f.eks. Facebook, og det er noe av det mest sosiale du kan tenke deg. Å være sosial dreier seg ikke om å sitte i samme sofa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå