Gå til innhold

Skjer de fleste abortene i første trimester i uke 8-12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt dette, og lurer på om noen vet om det stemmer eller ei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste "aborter" skjer faktisk før du vet du er gravid. Etter det er det risiko fem til uke 12, deretter avtar risikoen. Rundt uke 6 er også et kritisk punkt, når hjertet begynner å slå.

Skrevet

Hei!

De fleste aborter skjer før du vet at du er gravid ja (oppleves ofte som en sen menstruasjon). Deretter er sjansen for at det skal gå bra:

- Uke 5-9: 89 %

- Uke 9-12: 91 %

Altså ca 1 av 10 opplever abort etter uke 5, enda færre etter uke 9.

Lykke til! Ikke bekymre deg :-)

Hilsen 8 uker i dag!

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Jeg har selv mistet to ganger rett før jeg var åtte uker, og det gjelder flere venninner også. Da jeg spurte legen om det var økt risiko i denne perioden så bekreftet han at det var det. Ettersom jeg forstod så dannes de fleste viktige organer før uke åtte, så om embryoet ikke utvikler seg som det skal så går det galt.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at aborter som oppdages etter uke 8 ofte har stoppet utvikingen før uke 8, og dette vanligvis skjer i forbinnelse med at hjerte skal begynne å slå.

Og har man bevist at hjertet har begynt å slå, er oddsen enda større for at det går bra :)

Skrevet

Leste et sted at hvis du ser et bankende hjerte på UL i uke 8 regner de sjansen for at det skal gå bra til 96%.

Hos mange som mister i uke 8-12 har embryoet dødd før uke 8....

Skrevet

Det der med at det er risiko for abort frem til uke 12.

Hvem er det som har bestemt at det akkurat er uke 12?

Og hva er det som er så farlig?

Jeg er uke 9 nå og vet med meg selv at det kommer til å gå bra. Jeg orker ikke gå rundt å tenke på at hvis det går galt, og at det kanskje går galt og alt sånt....

Skrevet

Tusen takk for så mange svar! Da blir det en sms til mannen, så blir nok han glad også :)

Skrevet

Stinemor: Ingen som har bestemt det, men statestikken viser det, og det har jo seff med at utviklingen av viktige organer og vekst er mer kritisk da.. Jeg anser også uke ni som rimelig safe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...