Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har en bekjent som ruser seg. Personen er aleneforsørger og jeg vet barnet ikke har det bra under slike omstendigheter. Jeg har lenge tenkt at noen må jo gjøre noe med dette, og denne noen blir jo da jeg. Jeg kjenner ikke personen godt, vet ikke navnet på barnet,adressen osv. Jeg vet 100% sikkert gjennom andre at det foregår mye som ikke er bra for barnet, og de trenger hjelp! Problemet kommer jo da her: Jeg er faktisk så feig at jeg ikke har lyst at noen skal vite at jeg har meldt. For alt jeg vet er de allerede under barnevernet men ettersom jeg har forstått er ikke det tilfellet. Har vært inne og kikket på barnevernsvakten, der ligger det et skjema man kan fylle ut for å sende melding. Der vil de vite navnet til melder,samt underskrift. Jeg ønsker som sagt ikke dette av ulike grunner...Vet det går ann å melde anonymt men hvordan? Hvis det til slutt viser seg at dette er umulig må jeg selvfølgelig oppgi navnet mitt men er liten lysten på det... Skjønner at de ønsker navn for å følge opp meldingen,men jeg har lite info å bidra med utover at omsorgspersonen ruser seg. Ønsker bare å gi beskjed slik at de kan undersøke saken..... Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Det er ikke mulig å melde anonymt, det vil ikke bli fulgt opp om du sender inn ufullstendig skjema. Jeg ville også melde noen en gang, men fikk meg ike til å gjøre det da dette mennesket hadde visst seg å være farlig, og da jeg fikk høre at noen andre som hadde meldt noen hadde blitt konfrontert med dette fra mennesket. Hadde jeg kunnet melde uten at andre enn barnevernet fikk vite at det kom fra meg, skulle jeg nok ha skrevet navnet mitt. Det høres ut som barnevernet burde sjekke ut den du skriver om, men du kan risikere å få en rusa fiende for livet, som forsøker å "ta" deg og ødelegge deg, slik som det tilfelle jeg ble advart mot den gangen...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Ja er dette jeg er redd for. Men kan samtidig ikke bare overse at jeg vet at et barn ikke har det bra! Samtidig har jeg mine egne barn å ta hensyn til, er ikke veldig klar for hevngjerrighet osv... Skjønner at det finnes de som anmelder bare for "gøy" men de burde da virkelig følge opp og undersøke anonyme bekymringer også?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Da foreslår jeg at du ringer, anonymt, til barneverntjenesten i kommunen du bor i og drøfter det med en saksbehandler der.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Man kan vel melde fra "anonymt". Det vil si: barnevernet må vite hvem du er med du kan velge at barnevernet holder identiteten din skjult for den/de du melder ifra om? Ta en telefon til barnevernet og hør med dem. Det skader jo ikke. det viktigste i slike situasjoner bør være barnet.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Jeg måtte signere med fullt navn på bekymrings meldingen jeg sendte til barnevernet. Jeg skulle helst vært anonym, men jeg valgte å tenke på de stakkars barna. Ja, jeg fikk noen ubehagelige episoder med barnas mor, hun troppet blant annet opp på døren min. MEN det er en liten pris å betale når det gjelder uskyldige barns velferd!! (Hun lot feks tre barn på 1, 3 og 7 år være alene hjemme om nettene, snakket om at hun hadde seksuelle drømmer om 7 åringen sin +++++, altså så grove ting at jeg som voksen hadde et ansvar ovenfor disse tre ungene. At hun klikket på meg fikk heller bare skje!)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 BV var hjemme hos meg i dag, og da sa de at privatpersoner kan melde anonymt (dvs ikke de som jobber i helsevesenet). Jeg undret meg litt over dette, for har lest på nettet at de ikke kan starte sak ut fra anonyme meldinger. Men de kan kanskje ta et hjemmebesøk, og se på forholdene der.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Da må det være forskjellige regler fra sted til sted, for her jeg bor i Oslo kunne jeg IKKE være anonym! De forklarte det med at de som blir "anmeldt" skal kunne forsvare seg osv.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Jeg jobber i barnevernet. Vi ønsker primært ikke at melder er anonym, og vil forsøke å motivere til å levere melding med navn. (offentlige instanser kan aldri levere anonym melding) Dette handler om at man av og til ønsker tilleggsopplysninger fra melder, og det kan være vanskelig når vedkommende er anonym. Videre handler det om å begrense muligheten for falske meldinger. Det er enklere å ringe inn falske meldinger hvis man ikke oppgir navn. Likevel, hvis personen likevel ikke ville oppgi navn, og det var gode grunner til dette (f.eks frykt for vold, trusler e.l.), så tok vi imot meldingene, og undersøkte dem hvis bekymringen virket reell. èn måte å gjøre dette på er å holde identiteten til melder skjult, mens barnevernet får navnet. Da får ikke klienten vite noe om dette. Det er to problemer med dette. En er at det KAN glippe, fordi klienten til enhver tid har innsyn i saksdokumenter, og ansatte i barnevernet er bare mennesker, og kan glemme å sensurere navn osv. Et annet problem er at hvis saken er så alvorlig at barnevernet går til omsorgsovertakelse, må saken i en slags rettsinstans (fylkesnemda), og der kan ikke melders navn holdes skjult. Da får klienten uansett vite hvem som meldte.. hvis de da ikke er fullstendig anonyme.. Jeg ville ringt til det kommunale barnevern og drøftet saken med dem.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Fant en link; http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/barnevern/melde-til-barnevernet.html?id=537079
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Jeg jobber også i barneverntjenesten. Vi åpner undersøkelser også ved anonyme meldinger (det besluttes i mottaket om det er grunnalg for dette). Ellers støtter jeg det som kommer frem over her om bakdeler ved anonyme meldinger. Jeg synes også du bør ta en telefon til barneverntjenesten der dere bor.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Så hvis jeg ringer og oppgir navn på personen og hva h¤n driver med og sier hadet uten å oppgi navnet mitt vil de ikke gjøre noe som helst? Jeg har som sagt ikke mer info å bidra med,kun min bekymring om situasjonen og at de bør ta et besøk til vedkommende..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Jeg vil jo si at hvis du ringer og roper ut et navn for så og slenge på røret, så virket det rimelig useriøst. Du kan vel diskutere det med dem? Fortelle hvorfor du er bekymret, hva du selv vet, hva du har hørt osv, og si at du ønsker å være anonym... Hør hva de har å si!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #14 Skrevet 24. juni 2010 He he var ikke akkurat slik jeg hadde tenkt å gjøre det da, ser det for meg:) Takk for alle svar, får ringe og prate med dem!
Villa Perlesukker Skrevet 24. juni 2010 #15 Skrevet 24. juni 2010 Jo flere som melder fra jo bedre. Tro meg Tenk på barna og t du faktisk kan redde dem!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Hei! Jeg har meldt til bv og bedt om å være anonym ovenfor dem det gjaldt. Det skulle ikke være noe problem. Så endtre det med at jeg ble oppringt av en hysterisk rasende far som både truet og kjeftet. Han hadde fått mitt navn og hvilken relasjon jeg hadde til en venn av hans barn. (tante) Han skulle bl.annet sørge for at vi angret og fikk svi for det. og Nevøen vår skulle få igjen. Nevøen min har i ettertid hatt et hælvete på skolen med ryktespredning, utestenging og mange vonde ord. Barna var 8 år. Så glipper kan skje. og det kan gå ut over barna. MEN om det er prisen for å hjelpe noen som virkelig trenger hjelp er jeg villig til å gjøre det igjen. Men helst skulle jeg se at bv. fungerte som det skulle.. I de fleste tilfeller der bv trenger å gripe inn kommer det i ettertid frem at både lærere og barnehageansatte og andre offentlige personer har vert bekymret for barnet/barna og IKKE meldt videre..Dette synes jeg er svært alvårlig, og jeg tror det er her endringer kan gjøres for at hjelpen skal nå frem tidligere.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Ring med anonymt nr.Det stiller du inn på mobilen din.Og ring og forklar hvorfor du ikke vil si navnet ditt.Og fortell hvorfor du ringer.Forklarer du så skjønner de sikkert du er seriøs.Og sjekker opp saken. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 Kom over denne linken: http://www.forbarnasbeste.no/
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #19 Skrevet 24. juni 2010 jeg syntes du skulle melde ifra uansett!!!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #20 Skrevet 24. juni 2010 Hei Hi! fikk du gjort det? syntes ikke du skulle nøle med slike ting=)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #21 Skrevet 24. juni 2010 Jo jeg tok mot til meg nå nettopp og ringte. Var ei koselig dame som snakket, hun fikk "overtalt" meg til å oppgi navn men skulle holde det skjult for personen det er snakk om.. Så får vi bare håpe at de kan hjelpe dem, og at det ikke blir kjipe konfrontasjoner på døra fremover!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #22 Skrevet 24. juni 2010 Kjære kjære HI. Ikke hør på disse som sier de jobber i barnevernet over her. Det kan de umulig gjøre!!!!! Du kan ringe inn til barnevernet i alle kommuner OG være 100 % ANONYM Du forteller alt du vet om saken men sier at du ikke vil gi ditt navn eller tlf nr. De MÅ sjekke opp saken. Og du har heeelt rett til og være anonym. Sett på hemmelig nr på tlf din og ring!! Har gjort dette selv , jeg vet at det er lov og det kan du. Og den saken ble sjekket med en gang. HELT LOV Å RINGE INN TIL BARNEVERNET ANONYMT !!!!!!
Lillepusen-78 Skrevet 24. juni 2010 #23 Skrevet 24. juni 2010 Til anonym 21:07. Jeg skrev innlegg over her, og jeg jobber i barnevernet, noe du tydeligvis har vanskelig for å tro. Hva er det jeg har skrevet som er ulikt fra det du påstår?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #24 Skrevet 24. juni 2010 Ja ja nå er det gjort uansett. Skulle ønske jeg hadde forblitt anonym, for tar meg selv i å allerede kikke ut av vinduet for å se om det kommer en illsint person på døra..Er alene med ungene i kveld, men er nok fantasien min som spiller meg et puss:) Men kommer nok til å være litt shaky fremover! Viktigste er jo at de får hjelp begge to! HI (som også skrev lenger oppe her)
Lillepusen-78 Skrevet 24. juni 2010 #25 Skrevet 24. juni 2010 Det var fint og rett gjort av deg. Forhåpentligvis vil dette gjøre at barnet får det bedre. Og du bør stole på at barnev. ivaretar ditt ønske om anonymitet. Det er jeg helt sikker på at de tar på alvor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå