Gå til innhold

Hvorfor skal folk spare alt de tjener til "senere"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har hus, og en bufferkonto, hvorfor spare alt av feriepenger og skattepenger og lønn til senere i livet?

Er ikke litt av poenget med å jobbe hver eneste dag av hver eneste uke å tjene penger man kan kose seg med?

Jeg har 20000 jeg bare kan koooose meg med i sommer samme har samboer. Det skal bli en sommer full av minner, og man ikke skal tenke på penger, bare koooose seg.

Vi har ikke hus enda, så derfor går jo litt på bsu, men hadde vi hatt hus hadde jeg ikke spart en eneste krone.

Er ikke litt av poenget med å leve, å leve i nuet? Hvorfor skal man utsette å virkelig kose seg, når tiden man koser seg mest er i ferien?!?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør begge deler, men er nok mest av den sparsommelige typen. Vi har pangsjonssparing og setter ofte inn litt ekstra på huslånet. Vi har også sparekontoer til oss og ungene. Hvis du har litt økonomisk peiling og matematiske ferdigheter skjønner du at ett lån har renter og jo mer lån jo høyere renter osv. Vi vil bli gjeldsfrie på hus, bil og studielån for så å kjøpe fin hytte og båt. Vi koser oss i feriene men vi klarer fint å reise på restplasser om høsten og ha like stor glede av det som å dra på dyrere ferie i fellesferien. Vi drar i dyreparken hver vår og høst men aldri i høysesong. Gleden er like stor men ikke like dyr og vi har penger til overs. Jeg klarer fint å kose meg på familiens hytte om sommeren med valnlig mat og det som allerede er og har ikke behov for å bruke så utrolig mye penger på ingenting.

Vi sparer til jorden rundt tur når ungene er så store at de har glede av det, vi sparer til hytte og båt, vi sparer til vi blir gamle og vi sparer for å gi ungene våre en god start på livet og litt starthjelp når de trenger det mest (lappen, studier og hjem). Når vi betaler ned lånene tidlig har vi muligheten til dette.

Skrevet

Anonym 12.39: Godt å lese at flere er som oss!

Skrevet

Hadde hatt nærmere 20.000 og kunne kost meg med i sommer, hadde det ikke vært for den forpulte skatteetaten:(((

Skrevet

Jeg liker tanken på å ikke måtte bekymre meg over penger i framtida,derfor er jeg flink å spare litt hver mnd. Ferie skal jeg nok på etterhvert, men jeg har reist mye i ungdommen og har klart meg fint noen år uten skikkelig ferie nå. Jeg tar det igjen når barnet er litt større og har glede av det også.

(Er alene med 1 barn)

Skrevet

Bra svar 12:39

Litt av begge deler er nok det beste.

Ellers blir det fort flere tråder som vi ser i dag at "har ikke fått skatteoppgjøret, låser meg inn på do og griner" og "fitte-NAV som gjør jobben sin og ikke gir meg de pengene jeg selv mener at jeg skal ha, fordi alle mine problemer er alle andres feil!"...

Skrevet

HI her

Jeg sparer også til ungene mine hver mnd, og når vi har fått kjøpt oss hus så vet jeg ikke hvordan betalingen blir der.

Har også en sparekonto jeg setter inn penger på.

Men det er de som sparer ALT de kommer over, ser liksom ikke helt poenget med det. Nedbetaling av huslån, sparing til barna osv er jo vel så bra det, men å spare ALT og ikke unne seg noe. Å tjene penger for meg er ikke å spare, spare, spare, men å kunne kose seg der og da.

Skrevet

Jeg sparer for at jeg skal unngå å havne i samme situasjon som en annen trådstarter lengre opp. Kommer det uventede utgifter så har jeg penger på konto til å betale det.

Skrevet

En av grunnene til at jeg lurer er at jeg har ei venninne. Hun har en helt grei jobb, tjener gjennomsnittlig. Hun er gift, de har hus, en bil og to barn.

Han tjener også gjennomsnittlig. Men hun er aldri med på noe. Kino, middag, ikke engang spleisemiddag med jentegjengen, bare klær som er nødvendige, ikke noe hun har lyst på.

Hun sparer ALT hun har til overs. Så hun kan ha de når hun blir eldre.

Men føler liksom at livet hennes forsvinner foran øynene hennes, greit hun får en flott pensjonstid, men hva har hun å se tilbake på?`

Skaper jo ingen gode minner.

Feriene er de hjemme å koser seg, og det er jo greit nok. Men de opplever jo ingenting.

Det er bare spare, spare, spare. Mannen er helt lik.

hva er poenget?

HI

Skrevet

Må det være enten eller?

Her spares det og brukes det. Vi sparer slik at vi kan nedbetale lån fortere, ha en buffer etc. Men samtidig skal vi jo leve også, så en del av pengene bruker vi på kos og klær og ferie og annet som hører livet til. Jeg er som Ole Brumm jeg og sier: Ja takk, begge deler :-)

Skrevet

Hvorfor ikke?

Jeg mener 20 000 får man litt for i dag, om 5 år blir det over 100 000 og DA kan vi gjøre mye moro....SOm regel setter vi oss mål og nå..At om et år skal vi, om fem år skal vi,- også finner vi ut ca hvor mye det koster og sparer til disse tingene. Istedet for å sitte og spekulere på hva har vi lyst til å gjøre/oppleve/ha nå...Også se på hva vi har av penger, bruke elimineringsmetoden og velge det man har råd til...

VI bestemmer oss for at DET skal vi kjøpe, gjøre reise osv osv, og SÅ finner vi ut pris og om vi må spare, eller ikke evt hvro lenge vi må spare..Har alltid prosjekt vi sparer til vi..Blir ikke så impulsive, men kan ikke si vi "sparer oss ihjel" heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...