Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Er 38+0 idag, var på kontroll på sykehuset på tirsdag. Jordmor ville ikke måle symf. mål. Var der to uker før dette på kontroll og hun ville ikke gjør det da heller ??!! Hun sa at det ikke var så farlig siden jeg var på UL for 5 uker siden??!! Er det mulig? Jeg synes selv at ikke magen har vokst i det hele tatt, vet at den har synket en god del, men trodde det var en del av en vanlig svangerskapskontroll at jordmor måler magen? Jeg spurte om hun kunne vær så snill ta 20 sekunder og bare måle det, men hun sa vi kunne ta det neste gang. "Hjertelyden var bra så da var det ingen vits" sa hun. Har forresten ikke noe merket opp på helsekortet mitt siden uke 30. Er det noen andre som har opplevd dette?
Mjølkekua Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Nei det høres svært merkverdig ut spør du meg... ? Ville kanskje snakket med fastlegen, da det spesielt er på slutten man ser om babyenhar avvikende vekstkurve. De har målt symfysemål påmeg hver kontroll siden uke 14...
Sunnybeach4gull :) Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Hææ? Det tar nån få sekunda med målebåndet! Slapt av Jm!! E jo mye som kan skje med veksten på 5 uker! Når ska du på neste kontroll?
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2010 Skal tilbake 1.juli, har termin 10. juli. Da jeg gikk på kontroll hos privat jordmor, ble det målt hver gang - er bare nå at jeg har begynt å gå på kontroll på sykehuset at de har nektet å gjør det. Jeg sa at jeg var redd for vekstavvikk og lurte på om hun kunne bare måle, men "babyen hadde det jo helt bra for 5 uker siden, så har det sikkert bra nå også, men hvis jeg er bekymret, kan vi jo ta og måle det neste gang." Synes også det var merkelig at hun ikke sjekket blodtrykket mitt. Jeg ble satt i gang 8 dager over termin i forrige graviditeten pga begynnende svangerskapsforgiftning, og holder nå masse vann, men hun sa at hun ikke trengte å sjekke blodtrykket fordi urinprøven var helt i orden og blodtrykket var fint for 2 uker siden. Føler ikke het at jeg blir tatt være på eller tatt på alvor. Frustrerende. Fikk forresten også høre at jeg fikk avslag på planlagt keisersnitt pga dårlig kapasitet i sommferien.
fastelavens_bolla! Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 fastlegen min målte ikke sf målet forje gang jeg var hos han. fikk også beskjed om at det ikke var noe vits. men det var fordi magen min alt hadde sunket veldig. men jordmor målte uken etterpå. og legen hadde helt rett i at det ikke var noe vits hos meg for sf målet hadde stagnert. og kommer vist ikke til å stige mer.
Mjølkekua Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Nei vet du hva! Nå ble jeg sint. De må jo måle blodtrykket ditt. Synes du skal ringe opp for en ekstra kontroll.. For noe tull!!
Gjest Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Men ærlig talt!? Jeg ble sendt til UL i uke 37 pga SF-mål som stoppet opp litt (da var det kun 14 dager siden forrige kontroll). Alt var heldigvis fint, men er jo en grunn til at de sjekker dette?? Har jo hørt om tilfeller der alt ikke har vært helt som det skulle... Og blodtrykket burde hun IALLEFALL sjekke! Min JM sier at man ikke trenger å ha alle symptomene for at det skal vere svangerskapsforgiftning. Dette må du ta opp kampen på, evt legge inn klage.. Må være helt grusomt å ikke føle seg ivaretatt. Håper alt går bra med deg videre, og at du får noen andre til å følge deg opp!
Mamma til to guttegull Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Bytt jordmor!!! En ting er at hun hadde "glemt" det, eller selv tenkte at det ikke var så viktig, men når hun nekter når du ber henne om det. Hallo? Dårlig oppførsel og ingen respekt for deg som "kunde". For noen uker siden var jeg hos legen og han lyttet på magen og kjente hvordan baby'n lå. Nå er jeg ferdig, sa han, så du kan bare reise deg opp igjen. Men så kom han på at han ikke hadde målt magen, så da var det ned igjen. ) Det er så viktig at du føler deg trygg! Jeg er selv føstegangsfødende og har vært veldig heldig med jordmor (Føderiket) og fastlegen min er en av disse kjente du kan lese om i blader og tidsskrifter. Jeg har fått super service på kontroller. For et par uker siden hadde jeg lest om en GBS-infeksjon (eller hva det nå heter) her inne på BIM. Da jeg var hos legen min, spurte jeg om dette og han forklarte hva det var og at han kunne teste om jeg hadde denne infeksjonen - selv om jeg ikke hadde noen symptomer. Igjen - bytt jordmor! Og så håper jeg ikke du får henne under fødselen - da må du få mannen din til å klage! Lykke til!
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 De skal sjekke sf-mål selv om magen har sunket.. Normalt så flater målene ut på slutten, men hvis målene har sunket mer en ventet, skal man ta ul kontroll for å se etter morkakesvikt eller om blodgjennomstrømningen i navlestrengen er ok. DET ER MYE SOM kan gå galt, og dessverre så er det hele tiden folk rundt omkring i verden som opplever nettopp det..
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2010 Takk for alle svarene, glad at det ikke er bare meg som reagerte på dette. Har dessverre ikke mulgihet til å bytte jordmor, får den som er til stedet da jeg kommer til timen min, i forrige svangerskapet hadde jeg en ny jordmor for hver kontroll. Tror hun som jeg har hatt de to siste gangene er ikke på jobben neste gangen jeg skal på kontroll - heldigvis. Får håper hun som er der er villig til å høre på meg.
shari_z Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Det høres så merkelig ut, at de ikke ville gjøre disse tingene? Jeg sender deg en pm, jeg. Klem fra meg!
minimimmi Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Det var veldig svak innsats av jordmora, ja! Men du kan jo ringe legen din som nevnt, du burde hatt en kontroll av både sf-mål og blodtrykk! Det skal tas hver kontroll det, vertfall om det var 5 uker siden sist!!! Jeg er til kontroll hver uke pga blodtrykk.....! Har bare 10 minutter hos jordmor da, men hun tar meg iallefall virkelig på alvor. er i uke 38. Håper du møter på noen som møter deg med bedre forståelse neste gang! Og med bedre kompetanse, synes det var veldig rart det der. Lykke til videre da! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå