Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Vi har hatt kontakt med advokat for å få gjennomført en stebarnsadopsjon, men det har dukket opp litt forskjellig. For det første koster en konsultasjon og et par papirer ettersendt 5.400 kroner. Det er dyrt! For det andre så har det kommet frem informasjon om biofar som gjør oss veldig urolige. Han har begynt med stoff, og har hatt et veldig ustabilt temperament fra før. Så om han så blir bura inn for narkotika så har vi mest sannsynlig ett stk sint eks og biofar på døra så snart han slipper ut. Finnes det noen måte for oss å få gjennomført dette gratis, eller ihvertfall mye billigere enn gjennom advokat, og finnes det noevern for oss mot evt. konsekvenser etterpå? Å ta kontakt med politiet og få beskjed om å "vente til det skjer noe" har jeg prøvd før når han klikka fullstendig, og for å si det sånn: Den sjansen tar jeg ikke! Er så utrolig vanskelig situasjon det her =/
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Vet ikke noe om dette, men det jeg tror jeg har hørt er at biologisk far må godkjenne å adoptere fra seg sitt barn. Vil du få den godkjenningen fra barnets far?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Har sjekket litt rundt det, og med anbefalinger fra barnevern, psykologer, sammenlikning i inntekt, rulleblad, helseattester osv så trenger det ikke nødvendigvis bli godkjent fra han. Men det er jo i alvorlige tilfeller, og det går jo han under. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Får håpe dere får det til på en grei måte da. Har du prøvd å kontakte jus-studenter. Husker ikke hva det heter, men de har en ordning med gratis rettshjelp i forbindelse med studiene sine. Mulig noen andre her vet.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Tusen takk! Det hadde jeg helt glemt ut :-) Men uansett er jeg litt redd for "sikkerheten" etterpå, med tanke på at i normal tilstand har han prøvd å dra til meg flere ganger, og jeg har bare såvidt unngått ved å dukke. Ungen kan ikke være med på bilder som skal opp på nettsida til barnehagen, og må holdes unna resten av ungene så lenge det er noe som kanskje kan bli offentlig for å være sikker på at biofar ikke finner ut hvor ungen er... Jeg vil bare få det gjort og ha alt utav verden :-(
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Heisann! Jeg har ikke så mange svar til deg men et par spørsmål hvis det er greit? Vi har også problemer med bio far og har også tenkt til på dette med adopsjon. Så man trenger ikke samtykke fra bio far? Jeg var helt sikker på det. Har lest en del paragrafer i adopsjonsloven der det står at det må veldig mye til for å gjennomføre det uten samtykka fra han. Type incest.. Siden dere har pratet med en advokat om dette så vet du nok mer en meg og kanskje du vil fortelle litt om hva som må til for å kunne adoptere? Min nye kjæreste har vært som en far for mitt barn i 6 år, vi har fått et felles barn, har kjøpt hus og er en veldig lykkelig og normal familie. Men er ikke gift. Skrev et innlegg her en annen dag http://www.barnimagen.com/forum/thread/142003636 Høres ut som dere sliter med noe av det samme.. har du noen råd til meg? Ikke meningen å kuppe tråden din her men håper du vil svare meg og håper dere får gjennomført adopsjonen. Ser du har fått noen gode råd
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 JEg er litt i villrede jeg også, for alle paragrafer sier det samme. At det skal mye til, og at biofar må samtykke osv. Så kommer advokaten vi har vært i kontakt med og sier at adoptivfar og biofar skal sammenlignes når det kommer til økonomi, skikkethet som foreldre, helse, arbeid, rulleblad, og at barnevernet kan kontaktes for å komme med en mening om hvem som er best egnet til å være farsfigur, og at i slike tilfeller som dette så bør det være en enkel sak. Rett og slett en bagatell. Er helt forvirret her nå egentlig, vet ikke hva som er rett og feil. Og ikke tenkt på det å kuppe tråden, jo flere som får hjelp i slike fortvilte situasjoner jo bedre ;-) Skal sjekke opp dette med jusstudentene, prøve å finne ut noe mer der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå