La Perla Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Hadde dere latt henne reise på storbyferie med venninner (uten voksne) til f.eks London eller København uten voksne? Vår datter har ikke engang spurt om lov, for vi synes det er uansvarlig å la så unge jenter reise på egenhånd. Men vi har venner som synes det er helt ok. Er det vi som er urimelig strenge?
erteposen + 4 Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Nei. Det er uansvarlig å sende 16-åringer til en storby uten følge eller et kontaktnett. Bedre med enn storby enn "syden" der en enkelt kommer i kontakt med alkohol og mennesker som liker småjenter på tur, men de er ikke gamle nok.
Gjest Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Nå har ikke jeg så store barn da, men om jeg hadde hatt det ville det ikke vært aktuelt engang. De kunne gått og handlet på egenhånd noen timer / en dag i byen, ja. Men det skulle vært voksne med på turen og som oppholdt seg i samme by.
CMH Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 En 16 åring, nei. Hvis noe skulle skje, hva da? Hadde nok ville hatt en voksen med på turen da.
erteposen + 4 Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Jeg var med som ledsager da en av mine yngre søsken reiste til Berlin sammen med tre venner. De var alle vant med å reise, bodd i storbyer i Norge eller utlandet, drakk ikke osv. Da mistet en av jentene veska si med pass, eller noen tok den, og den andre spiste noe med nøtter i og fikk en god reaksjon. Både de og jeg var glad for at jeg var med, selv om jeg ikke oppholdt meg noe særlig sammen med de på dagtid.
NormaJean Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Hmmm, kommer kanskje litt an på 16 åringen mener jeg! Jeg var en utrolig "kjedelig" 16 åring, dvs gjorde fryktlig lite bøll og hadde mine foreldres tillit. Jeg fikk dra til Italia da jeg var 16 år og var en helg i London med 2 kamerater da jeg var 17! Gikk veldig bra det
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Nå har heller ikke jeg så store barn men er veldig enig i NormaJean! Det kommer ann på 16 åringen:) søstera til samboeren min er 15. og jeg tror ikke det hadde vært noe problem å sende henne til storby alene med venner. Hun er fornuftig,veslevoksen jente. Aldri noe tull!
lille sprelle Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Nei ikke på storbyferie. En tur i fjellet eller skauen er noe helt annet.... Det går sikkert an å stole på mange 16-åringer, men omgivelsene er ikke alltid like greie....
camilla^ Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Mine unger hadde ikke fått lov, det får de gjøre når de blir 18år og har ansvar for seg selv.
Gjest Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Nei, det hadde de ikke. Jobber i ungdomsskolen, og vet at selv om mange at 16-åringene er fornuftige, så er de naive og lett å lure...
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Nei, hadde nok ikke det. Men om noen av venninnene hadde vært 18+ så hadde jeg vel sett det ann. Kommer jo en del ann på hva slags menneske man blir også
Gurine Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Nei absolutt ikke. Det hadde ikke hjulpet om eldre venninner var med, eller min 16 åring hadde vært moden. De er faktisk ikke myndige før de er 18, og det er faktisk en grunn til det, og vi som foreldre har ansvaret om noe skulle skje med barna/ungdommen.
La Perla Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 24. juni 2010 Det var godt å høre at de fleste er enige med meg. Det hadde jeg i grunnen regnet med også. Min datter er veldig grei og fornuftig, og de er venninne hennes også, og mange av dem har fylt 17. Så mest sannsynlig hadde dye gått greit. Men jeg vet for eksempel at svært mange av dem alt har begynt å drikke (har aldri hatt grunn til å tro at min datter har det, men husker jo oss på den alderen, selv om jeg også var "grei" og fornuftig, så man kan aldri vite), og man vet heller aldri hva slags typer de kan treffe eller hva som kan skje.
vildejenta Skrevet 24. juni 2010 #15 Skrevet 24. juni 2010 Nei, det hadde ikke kommet på tale. Greit nok at en 16åring kan være "voksen" og fornuftig, men i en storby kan det skje mye rart, og de er ikke myndige. De kan komme opp i situasjoner som de aldri har kunnet tenke seg med kriminalitet og narkotika og ting som værre er. Det er kanskje litt krisemaksimering, men i en storby i utlandet langt hjemmefra så kan det skje mye, og jeg hadde ikke sendt en umynding person dit alene. Hyttetur med venner er noe helt annet, men alene til utlandet hadde aldri kommet på tale.
Gjest Yunie Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Jeg var på kjærestetur til København da jeg var 16.. Var vel helt gale mine foreldre da eller.. :-) Moren min var forsåvidt dø og jeg hadde bodd for meg selv.. Jeg syns mange her undervurderer 16,17 og 18åringer.. Her inne er det jo "normalt" at 15åringer får barn men at en sekstenåring skal dra til london er uhørt?
vildejenta Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Jeg flyttet for meg selv da jeg var 17, men jeg reiste ikke alene til utlandet. Det er forskjell på å ha litt frihet her i Norge, der man har familie og venner mer eller mindre i nærheten enn å være i utlandet, og ikke være myndig engang.
LivetErEnLek Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 Aldri i livet!! Sønnen min er 14 år og han får ikke engang være hjemme alene i helgene. Dvs hvis vi skal reise på hytta, så må han være med. Han får selvsagt være hjemme alene på dagtid, men hvis vi feks skal en tur til oslo (ca 1 times kjøring), så allierer jeg meg alltid med søstra mi eller moren min sånn at han kan ringe dem hvis noe skulle komme på. Tenk om han blir syk da, eller detter ned trappa og brekker beinet eller det begynner å brenne. Ikke for det....han har aldri trengt å ringe, men tror også han synes det er greit å vite at han har noen om han skulle trenge det. At noen er mer modne enn andre er en ting, men de er jo utrolig naive og verdensmestre på den alderen der og selv om de er aldri så greie, så er ikke alle andre det...
Elletuppa Skrevet 24. juni 2010 #21 Skrevet 24. juni 2010 Mine to eldste er 15 og 16 år...Og jeg hadde aldri latt de reise noen plass alene...Begge er rolige barn som jeg stoler på, men å sende de til utlandet alene er uaktuelt.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. juni 2010 #22 Skrevet 24. juni 2010 Jeg er helt enig med deg La Perla. Det er ikke så altfor lenge siden jeg var 16 år, 6 år siden nå, og jeg var virkelig ikke ansvarlig nok til å kunne reise alene til storby. Jeg kommer nok til å se det litt ann på hva min datter får lov til i forhold til hvor ansvarlig og moden hun er når hun er 16, men jeg har lite tro på at jeg kommer til å si ja til noe sånt..
GreitÅVæreAnonym Skrevet 24. juni 2010 #23 Skrevet 24. juni 2010 Ikke på utenlandstur før tidligst 18 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Verbena Skrevet 25. juni 2010 #24 Skrevet 25. juni 2010 Min første tanke er NEI aldri i verden! Men så begynte jeg å tenke.... - når jeg var 16år var jeg alene hjemme i 2uker mens mine foreldre og søsken var på ferie i spania. Besteforeldre i nabohuset, men de var borte hele den ene helgen. Jeg hadde ikke bare ansvaret for meg selv, men også for en fjøs med ca 50storfe. - den samme høsten flyttet jeg til nærmeste storby for å gå på vgs. 2,5times kjøring på fint sommerføre og minst 3timer på glatte vinterveier. Eneste voksne menneske jeg kjente i byen var en av pappas barndomskompiser med kone. Men jeg overlevde det også, selvom maten nok ikke var den mest fornuftige. - som 17åring dro jeg på 1ukes tur til syden sammen med 3venner. Alle var noen år eldre enn meg, men jeg var utrolig nok den mest fornuftige både i forhold til økonomi, alkohol og vandring på sene kvelder/natt. Om min eldste gutt fortsetter å være like ansvarlig og rolig som han er nå så ser jeg ingen grunn til å nekte han å dra på kompis tur til en storby eller to når han er 16år. Skal jeg gjette så kommer det uansett til å bli rolige fotballturer sånn som bonusonkelen drar på nå med sine kompiser. Lillebroren som er vimsete, uansvarlig og impulsiv ville jeg nok sett litt ann =P
Mockanin Skrevet 25. juni 2010 #25 Skrevet 25. juni 2010 Som 16 åring var jeg på tur i Sverige (Drag Race) med eldre kjærste og venner av han. . Tror nok mamma så på det som en tabbe at jeg fikk lov, for når jeg spurte fikk jeg beskjed om at hun ikke hadde råd til det og at jeg måtte skaffe meg lommepenger selv. Hun følte seg nok safe på at jeg ikke skulle få ordnet den biten. Vel, jeg malte to hus i hjembygda og fikk dermed ordnet penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå