Gå til innhold

Tomme jernlager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått brev nr to fra legen min at jeg har tomme jernlager og må ta jerntilskudd, men jeg har gjort det i et år nå og begynner å bli lei! Jeg driter steiner jo. Blir ekstremt hard i magen og jeg har prøvd en del forskjellig.

Hva vil det egentlig si å ha tomme jernlager? Jeg har fått den beskjeden noen år tidligere også, da også i et brev fra den forrige legen. Regner med at dette ikke er noe alvorlig siden de sender det på brev?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jern er nødvendig for å danne hemoglobinmolekyler som frakter oksygen rundt i kroppen

Har du tomme jernlagere bør du se al alvorlig på det og få opp jernlagrene dine.

Kankje du må få sprøyter med jern av legen din.

Skrevet

Jeg har fått denne beskjeden 4 ganger, 3 ganger per brev. Men har aldri vært snakk om sprøyter med jern. Aldri hørt om det.

Jeg har gått med tomme jernlager i flere år nå, men ingen leger har gjort noe annet enn å be meg fortsette med jerntabeletter. Men det fungerer tydligvis ikke! Jeg er lei av å knaske på disse tabelettene.

Så hvis det er alvorlig så skjønner jeg ikke hvorfor legen ikke tar det alvorlig.

Jeg tar to tabeletter om dagen, pluss at jeg drikker sånn der farsken husker ikke hva det heter, men smaker ikke godt. Jeg orker snart ikke disse tabelettene mer, nå har jeg gådd konstant på de i 1 helt år. Jeg kan ikke huske hvordan det er å ha normal avføring.

HI

Skrevet

Jeg også...

Stadig tom.

Har lest litt, og syns de burde ta flere prøver da en annen sykdom kan ligge til grunn.

Har også en gutt på 4 som sliter, han fikk drikke med jern, men sluttet da å spise.

Ikke lett dette her.

Skrevet

Da jeg hadde ferritin på 9 var jeg veldig trøtt, sliten og svimmel.

Hvordan har du det?

Har du prøvd Ferro-Retard? De har hjulpet meg flere ganger.

Skrevet

Spis masse brokkoli, spinat, leverpostei og drikk juice(appelsin) ved siden av. Alle andre matvarer som inneholder jern naturlig er og bra å få i seg.

Guri

Skrevet

Spise brokkoli hver eneste dag med unntak i helgene. Bruker også leverpostei ofte på brødskiva og drikker som regel et glass juice om dagen.

Jeg vet snart ikke hva jeg kan gjøre mer for å få opp disse jernlagrene. Når de har målt kun blodprosenten (heter det det?) Så har den vært mellom 8-10. Varierer litt.

Jeg har vært trøtt og lite opplagt i mange år nå. Blir bare værre for hvert år, noen ganger har jeg store problemer med å fungere i hverdagen siden jeg er så trøtt. Er ikke så mye svimmel, men er ofte ør i hodet.

HI

Skrevet

Ok, da hadde jeg bestilt meg en time hos legen, så legen kan fortelle hva du må gjøre for å få opp blodlagrene. Når det så tydelig ikke hjelper med jerntabletter, skulle jeg tro du trenger noe annet. En hverdag som består i å være trøtt og lite opplagt er ikke gøy.

Lykke til:)

Guri

Skrevet

Jeg har også tomme jernlagre (men har normal blodprosent). Har ikke fått beskjed om annet enn å ta jerntabletter en viss tid så sjekkes det igjen. Hva slags typer jerntabletter tar du? Jeg tar Aminojern og har aldri opplevd mageproblemer. Ville prøvd en annen type enn den du tar nå for det er jo klart at du ikke kan gå rundt og ha det sånn, men samtidig må du få opp jernlagrene dine.

Skrevet

sliter selv med jern nivået mitt.

Men kan av medisinske årsaker ikke ta jerntilskudd, og gr allergi ikke spise spinat eller brokoli..

Har fått beskjed av min lege at når jern nivået er kommer under 5 (ikke det samme som blodprosent) kan jeg få jern i sprøyteform, men at de ikke har lov å gi deg det i sprøyter før du er under denne grensa på 5.

Var selv gått fra 9 til 6,8 på to mnd, og skal inn for ny testing i begynnelsen av august.

Stygt å si, men håper jeg snart er under grensa, så jeg kan få opp igjenn jern nivåene, og ikke være så bleik og svimmel hele tiden

Skrevet

Ta C vitaminkapsler samtidig med jerntabletten, da taes jernet bedre opp i kroppen:=), snakk med legen, det finnes jerntabletter på resept og de er effektiv (de som er blodgivere får slike jerntabletter)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...