Gå til innhold

Grr...... leggerutiner my ass!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er inne i en ond sirkel med ettåringen vår. Han er så seig. Legger han i sju-tiden, da er han stuptrøtt... Men, han bare turner og jager seg opp og begynner å sutre og gråte og holder det gående. Nå har han ikke sovnet før elleve flere dager på rad. Det er jo helt uholdbart.

Han går ikke i barnehage enda, så jeg lar han sove lit utpå morgenen, fordi han jo er stuptrøtt (kanskje det er her jeg gjør feil?).. Så dagen starter i ni tiden... Da blir jo dagsduppen hans forskjøvet også selvfølgelig, og i dag f.eks sovnet han kvart over ett, og jeg vekket han kvart over to, slik at det kanskje ikke skulle bli så vanskelig til kvelden. Men, joda, det ble det.

I sekstiden i dag var han så trøtt at han bare gikk og gråt av ingenting, så da tok jeg med han opp for å prøve å legge før han evt ble overtrøtt. Da hadde han sovet 9 timer i natt og en time fra kvart over ett til kvart over to.. Han lå og hvilte rolig i tre kvarter mens jeg var inne sammen med han. Men, så startet naboen gressklipperen, og da var det gjort! Vet ikke om han hadde sovnet hvis ikke, men da giret han seg så til de grader opp og begynte å klatre alle veier og falle og slå seg og var helt villmann. Da tok jeg han med ut for å kjøre en tur. Han var helt rolig og slapp i kroppen på kjøretur, men det tok tre kvarter før han sovnet. Han sov vel kanskje 10 mnutter før jeg var hjemme igjen. Jeg bar han rolig inn for å legge han mens han enda sov, men selvfølgelig våknet han! Og nå har vi vært oppe på rommet hans og turnet og grått omhverandre frem til halv elleve. Forsåvidt ny rekord denne uken, men jeg blir så sliten!!

Blah, noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han sover ALTFOR lite. Holder en knapp på at han er så overtrøtt av hjernen går på høygir.

Hvorfor sover han bare en dupp som dagen? Han bør sove vertfall to mener jeg. Søvn avler søvn.

Min f.eks legger jeg 19, han sover til ca 07. Frokost, påkledning osv og leking, og så legger jeg ham igjen i 11-tiden og da sover han gjerne til 12-13 alt etter som. Står opp, lunsj. Våken til middag, ca i 15tiden. Så er det ny dupp, og da sover han rundt en times tid. Så er han helt normalt trøtt og god rundt 19.

Dersom du mener han IKKE er overtrøtt, kan han få for lite mat slik at han er sulten? Har dere gode rutiner?

Skrevet

Tusen takk for svar:-) Det er jo det jeg også mener, at han sover altor lite.. Men, han gikk over til en dagdupp da han var rundt åtte måneder, fordi hvis han sov to ganger så ble det helt kræsj på kvelden... Da hadde vi runder som nå, før vi skjøv litt på duppen hans, og lot han sove kun en gang. Det har gått veldig fint frem til nå i det siste. Som regel har han pleid å sove 12-13 timer pr. natt og en til halvannen time om dagen. Jeg syntes vi hadde veldig gode rutiner og han sov godt om natten. Våknet sjelden og vi var overlykkelige.

Han har hatt litt dårlig matlyst i det siste, så det kan tenkes at det er noe i det du sier. Han liker ikke grøt lengre, og sliter med brødskiver, så det blir mye middagsmat, grønnsaker og frukt, men jeg ser jo at det er færre kalorier i dette enn i grøt. Jeg gir han endel melk for å fylle på med fett og andre viktige næringsstoffer, men kanskje han rett og slett får i seg for lite likevel.

Jeg synes i det hele tatt at det er vanskelig fordi han blir så sutrete hele dagen av å holde på sånn som nå. Selvfølgelig for lite søvn, og han får dårligere og dårlige matlyst. Bare griner og herjer når jeg prøver å gi han mat... Stakkars liten..

Jeg tror ikke det er tenner heller. Han har allerede 12 tenner, og jeg ser ikke antydning til flere på en stund. Han er ellers frisk og rask..

Huff... Jeg føler meg så mislykket :-(

HI

Skrevet

dette var lite søvn i forhold til mine barn iallefall...

sovemønster her i hjemmet: våken rundt 6-8, frokost, litt lek, bæsje, sovne i mellom 9 og 11, og sove i 2-3 timer... sover h*n 3 timer sover h*n ikke mer, sover h*n 2 så har h*n enliten dupp i 4 tiden....

Helt utslitt i 18-19 tiden og sovner som en dupp.....

grunnen til store variasjonerer at jeg jobber skift, så noen ganger begynner jeg på jobb halv 7, anre halv 10...

Skrevet

søvn avler søvn :-) ettåringen min sover 10-12 timer om natten og i tillegg sover han rundt 3 timer, fordelt på to dupper, på dagtid...

Skrevet

Vel, når alt var på stell her hjemme med rutiner, var det slik at kveldene ble vanskelige hvis han hadde sovet noe særlig etter kl 14... Og, det å få truet to dupper inn før klokken to blir vanskelig. Derfor har vi altså gått over til en dupp om dagen for lenge siden. Han våkner som oftest etter en times tid også, så det virker jo ikke som han trenger så mye søvn. Men, jeg er uansett helt forvirret her. Kanskje jeg bare er helt på trynet! :-(((

Skrevet

Uff, ikke si sånt, får litt angst her. Håper min holder på sine gode rutiner, men de fleste har vel en periode der ting skjærer seg litt.

Men mislykket er du nok ikke, det gjelder bare å finne ut hva som gjør at han ikke vil sove.

Ang. mat, er han nok i aktivitet? Har han måltidene til faste tider? Jeg har 09, 12, 15 og 18 som faste tider, og så ser jeg det litt an hvordan dagen blir selvfølgelig mtp soving og sånn.

Kanskje han rett og slett må vekkes tidligere slik at dere får innført enda en dupp igjen, vekk ham halv 8-8 og kle på, frokost, leke og herje et par timer, og prøv å legg ham igjen før 12. Enten trilletur hvis han sovner da, eller bare rett i senga. Da har du tid til å legge ham enda en dupp før legging, jeg pleier å tenke at den siste duppen BØR være før 16. Ellers får vi kluss med leggingen her, men unger er jo forskjellige.

Det kan være verdt et forsøk. Hilsen meg over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...