Gå til innhold

Sosiologi - hva er det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har studert sosiologi ? Hva jobber dere isåfall med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sosiologi er tradisjonelt sett noe sånt som å studere/forske på mennesker i eget samfunn. nå så er det vel like vanlig å forske i utlandet.

er selv sosialantropolog -som er en fagtradisjon som stammer fra sosiologien og tradisjonelt sett var den store forskjellen at sosiologene studerte eget samfunn mens sosialantropologene studerte i utlandet.

som sosiolog eller sosialantropolog er det mye du kan gjøre egentlig. er ikke et yrke/ en jobb. selv er jeg for tiden i permisjon fra en butikkjobb som selvfølgelig ikke har noen som helst relevans i forhold til yrket mitt!

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor folk ikke bruker google.com? Men det kan jeg sikkert bare fortsette å lure på. Nå fikk du i alle fall svar på spørsmålet ditt:)

Skrevet

Takk for svar. Kan jeg spørre deg om du angrer på utdannelsen du tok siden du ikke har jobb innenfor sosialantropologi?

Ei veninne av meg studerer nemlig sosiologi, men hun aner jo ikke hvilke jobber hun kan få . Jeg syns det er litt merkelig, men håper hun får brukt graden sin til noe,da. Jeg leste på nettet at sosiologer er som poteten - de kan brukes til alt, hehe.. Men hva er "alt" ?

Skrevet

sosiologi er læren om samfunnet og menneskene i det.

hva er tillært, og hva er vi født med? hvordan påvirkes vi av samfunnet og andre mennesker rundt oss? hva er naturlig? er et menneske fritt når han kan bevege seg hvor han vil? eller trengs det mer før man er fri? og i tilfellet hva?

jeg har studert sosiologi, men jeg syns det er ekstremt vanskelig for det er så lite konkret. men så liker jeg bedre fag som er fakta orienterte.

Skrevet

jeg har lest på ntnu sine sider, og der står det ikke noe konkret. Det står "innen organisjasjoner, innen offentlig forvaltning" etc.. Derfor lurte jeg på om noen her kanskje hadde noen konkrete eksempler på hva en sosiolog gjør :-)

Skrevet

Jeg er sosiolog - har hovedfag.

Jobber ikke konkret som sosiolog nå. De fleste jobbene er innen forskning/utredning, og det passer ikke helt med småbarnstilværelsen. Nå jobber jeg som rådgiver innen offentlig forvaltning/saksbehandling

Vil gjerne jobbe med utredning senere da:)

Er superfornøyd med utdannelsen min jeg:)

Skrevet

Ikke som i utdannet meg innen sosiologi, men har hatt noen emner. Slik jeg har forstått det kan man velge veldig vidt dersom man studerer sosiologi, og man blir ikke nødvendigvis låst til et bestemt yrke. Det er nok allikevel slik at de aller fleste ender opp på NAV-kontorene (som ansatte, altså) spesielt om de bare har en bachelor. De som sitter med en master eller bedre jobber jo som regel innen forskning.

Skrevet

Jeg har hovedfag i sosiologi, og er strålende fornøyd med valget. Utfordringen med sosiologi er jo ikke at du blir utdannet til en profesjon, men kan jobbe med svært mye. Mye handler om egne interesser, og hvilken kompetanse du har fra før eller opparbeider deg underveis i studiene. Sosiologi er en måte å forstå og tolke samfunnet rundt deg på, og i tillegg til ulik teori er sosiologisk metode(kvalitativ og kvantitativ) og å utvikle analytiske ferdigheter svært viktig. Jeg har jobbet med forskning, på Nav og jobber nå med enslige mindreårige flyktninger.

Andre steder sosiologer jobber: i de fleste departmenter og direktorater, Riksrevisjonen, forskningsinstitusjoner, universiteter, høyskoler, diverese organisasjoner (som feks Akan, Blå Kors, Redd Barna, Røde Kors+++) reklamebyrå, firmaer som Accenture og andre private bedrifter, ulike kommunale tjenester, i videregående skoler, forvaltningsrevisjon i kommuner, i media... Ja, som du ser kan man kan jobbe med utrolig mye. Det kan i seg selv være frustrerende underveis - at man ikke blir utdannet til et helt klart og tydelig yrke. Har selv følt på det, men ikke angret et sekund på at jeg valgte å bygge på høyskoleutdannelsen min med sosiologi:o)

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Var akkurat dette jeg lurte på!

Skrevet

Harald Eia er sosiolog, så.. en sosiolog kan åpenbart jobbe som komiker også ;-)

Skrevet

hei igjen. det er nettopp dette som kan være litt slitsomt til tider; at utdannelsen er så lite konkret. det gjør at du kan jobbe med mye forskjellig -kanskje er det din spesialisering eller interesse som avgrenser hva du vil jobbe med. samtidig så åpner dette dører for mamnge slags spennenden jobber, det er bare deg selv som må være flink og se muligheter for hva kompetansen din kan brukes til.

jeg som er sosialantroolog er ikke i relevant jobb nå mest fordi jeg ble ferdig utdannet mens jeg var/er i fødselspermisjon, så har ikke kommet dit hen at jeg har begynt og søke etter jobb enda. dessuten er jeg ikke sikker på om jeg vil jobbe her i norge eller om jeg vil ut og drive forskning i utlandet. skal bruke permisjonstiden til og tenke.

en ting som er sikkert er at med slike utsannelser så må en jobbe mer for og finne en jobb enn hvis en er utdannet lærer, lege, ingeniør eller u name it. mange ganger skulle jeg ønske at jeg hadde valgt å bli sykepleier for da hadde det vært så lett og søke og å få jobb etterpå, men jeg vet at slike yrker ikke passer for meg så jeg får heller lete etter drømmejobben andre steder.

hilsen sosialantropologen!

Skrevet

Når jeg tok markedsføringsutdannelsen tok jeg et fag som het forbrukersosiologi. Det gikk ut på å finne ut av hvorfor mennesker gjør det de gjør, og hva som påvirker kjøpsatferden. Det gav ingen fasitsvar, men retningslinjer for hvordan en skal gjøre slike vurderinger og observasjoner +++.

Sosiologi er studier av menneskers adferd, og kan dukke opp i mange forskjellige yrker. Arbeidspsykologi kan også være greit å ha i tillegg til sosiologi-fag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...