Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Hvis man søker om svensk statsborgerskap for jente på 5 år som nå er norsk, (pappaen er svensk) vil hun miste sitt norske statsborgerskap eller får hun begge - både svensk og norsk?? Vi har delt foreldreansvar..
Cecilie1305 Skrevet 23. juni 2010 #2 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har vurdert det samme, men etter hva UDI skriver på sine hjemmesider vil barnet da miste sitt norske statsborgerskap. Legger ved en link der du får svar på ditt spørsmål: http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Dobbelt-statsborgerskap/#DOBBELNORSK Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Takk - det trenger jeg Satt nettopp i 20 min kø på tlf får å høre at det var hun ikke helt sikker på på UDI :( Det står også her at dersom barna automatisk får et annet statsborgerskap mister de ikke det norske.. Mitt nye sp.mål er da - får barna automatisk svensk statsborgerskap hvis pappaen er svensk om vi ikke er gift? Tror vi må være gift for at de skal få det...noen som vet??? HI
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 er hun født i norge tror jeg man må søkes? jeg er halvt chilensk og hørte litt rundt om hvordan det er med chilensk og norsk pass, men jeg må fraskrive med det norskepasset slik jeg fikk det chilenske. Søstra mi flyttet til chile for et par år siden. hun har norsk og chilensk. hun flyttet tilbake til norge nylig og har fremdeles begge. men blir hun tatt ser det dårlig ut for henne.. I norge er det ikke lov å ha dobbels nasjonalitet.
Cecilie1305 Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Det er nok ikke lett å finne konkrete svar, men som hovedregel så godtar ikke Norge dobbelt-statsborgerskap. Dagens regler er som følgende: Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke. Jeg vet ikke hvordan dette er i Sverige, men dersom de har en tilsvarende regel vil jo barnet være svensk statsborger fra fødsel. UDI uttaler følgende i slike tilfeller der barnet også ved fødsel får automatisk statsborgerskap: Om barn med utenlandsk far eller mor ved fødselen også får det aktuelle landets statsborgerskap, avhenger av det landets lovgivning. Spørsmål om dette må rettes til landets myndigheter eller representasjon i Norge eller utlandet (ambassade, "High Commissioner", generalkonsulat eller konsulat). Norsk lov er i et slikt tilfelle ikke til hinder for dobbelt statsborgerskap. Beklager at dette innlegget ble noe rotete, men jeg har sittet og klippet og limt inn fra UDI sine hjemmesider. Du trenger da ikke ringe dem, for jeg tror alt du trenger å vite (fra Norsk side) står oppført der. Om Sverige godtar dobbelt statsborgerskap dersom hun automatisk får dette, må du altså ringe dem å forhøre deg om. Men er det sånn at du veldig gjerne vil at barnet skal være svensk statsborger i tillegg til det norske, og i så tilfelle hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Takk det var ikke så rotete For meg spiller det ikke så stor rolle om hun er svensk eller ikke - jeg vil bare være 100% sikker på at hun ikke mister sitt norske dersom jeg samtykker til svensk - pappan vil gjerne at hun skal få svensk. Synes egentlig ikke det er så viktig ettersom nordmenn og svensker stiller ganske så likt i hele verden tror jeg - selv om de er medlem av eu og ikke vi..men forstår jo at han ønsker det på samme måte som at jeg ikke vil at hun skal miste sitt norske...hun bor jo i Norge så mest logisk at hun skal være norsk synes jeg. HI
noggie Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Her er far britisk og jeg norsk. Vi fikk beskjed på ambassaden om at far må ta en blodprøve og skrive noen skjemaer og noe sånt i Storbritania for å få britisk pass (ikke gift. Det ble jo litt tungvint også og måtte reise dit for dette. Er ikke der så ofte). De sa også at selv om barna ikke har PASSET, så har de de samme rettighetene som andre briter når de er ute i store vide verden. Gjelder også meg som mor av brite. Fått beskjed på passkontoret i Oslo om at vi må velge, da det ikke er lov med dobbelt statsborgerskap for norske statsborgere.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Kan man ikke ha dobbelt statsborgerskap? Min bror er da både amerikansk og norsk statsborger! Jeg har barn med en svensk mann. Vi traff hverandre i Norge og datteren vår er født her -altså er hun bare norsk statsborger. Jeg og pappaen har skilt lag, men flytter nå alle sammen til sverige. Greia mi er at jeg ikke ønsker at hun skal bli svensk statsborger, heller ikke ha dobbelt. Har vært så redd for at hun ville få det automatisk eller at pappaen kan ordne det uten mitt samtykke. Men virker ikke sånn da?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 Man kan ha dobbelt statsborgerskap men bare hvis det andre er blitt tildelt deg automatisk uten at du har søkt om det. (Eller om du ikke kan frasi deg det andre landets sb) Dersom du søker eller samtykker til et annet lands statsborgerskap mister du ditt norske. Hadde vi vært gift da jeg som fødte ville ungen selvfølgelig få norskt sb (jeg er norsk og hun er født i norge) men ville også automatisk fått farens svenske. Og dermed ha dobbelt. Siden vi ikke var gift forstår jeg det slik at hun ikke har fått svensk sb automatisk, men har rett på dette - må bare levere inn en søknad på det. MEN da mister hun det norske... Hvis du har foreldreansvaret eller delt foreldreansvar må du samtykke til at statsborgerskapet blir endret. Har han fullt foreldreansvar kan han endre uten ditt samtykke... HI
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Ja broren min fikk det nok automatisk, siden han ble født i USA. På den tiden (i 81) holdt det å være født i USA for å få amerikansk statsborgerskap. Tror han først fikk beskjed at han måtte velge ett av statsborgerskapene innen han fylte 18, men nå kan han tydeligvis ha begge. Han stemmer ihvertfall ved begge lands valg. Vi har delt foreldreansvar for jenta vår. Kanskje dumt av meg, men vil at hun skal fortsette å være norsk statsborger selv om vi flytter permantent til sverige. Bare i tilfelle det noengang blir aktuelt å flytte tilbake til Norge. Så ikke pappaen kan nekte. For han kan vel ikke det når både jeg og min datter er norske? Vil jo selvfølgelig ikke "stikke av" med datteren min tilbake hit, men bare tenker sånn i værste tilfelle...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2010 #11 Skrevet 30. juni 2010 Har dere delt foreldreansvar kan ikke du flytte tilbake til norge med henne uten hans samtykke. På samme måte som han ikke kan flytte henne til sverige nå uten at du samtykker til det...så ja, hvis reglene i sverige er like de i norge så kan han nekte deg tror jeg...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2010 #12 Skrevet 30. juni 2010 Kan han virkelig nekte to norske statsborgere å flytte tilbake til hjemlandet igjen?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Jeg er ikke 100% sikker - men tror det ja... om de svenske reglene er like de norske og de fortsetter å ha delt foreldreansvar i sverige. Du må jo ha samtykke fra far for å endre adressen fra feks bjølsen til sagene tilogmed...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #14 Skrevet 1. juli 2010 Jo jeg vet jo at det er sånn i Sverige. På mange måter bra, men føles samtidig rart at jeg som hovedomsorgsperson ikke kan ta noen avgjørelser uten eksens samtykke. Ja at jeg ikke kan flytte innen korte avstander uten hans samtykke. Bare høres rart ut i mine ører at han faktisk kan si at du får ikke lov å flytte tilbake til Norge med vår norske datter... Litt skremmende egentlig...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #15 Skrevet 2. juli 2010 Kanskje du skal be han om å få foreldreansvaret alene om du flytter til sverige ....så har du muligheten å flytte tilbake igjen om du vill.Det har jo ingenting med samværet å gjøre - dere kan ha 50/50 samvær selv om du har foreldreansvaret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå