mamma sin kompis Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Er ikke den som liker å gå til legen å spørre om sykemelding...men nå har sambo fått meg til å bestille legetime fredag for å gjøre akkurat d. Har de siste 3 månedene slitt med irritabel/stress mage. Noe som den siste tiden har tatt mye av min energi. Har brukt zantac og samarin, noe som ikke vil fungere lengre. Er mye alene med to barn 2 og 4, sambo jobber borte, bare hjemme helg så si. Jobber 80 % i butikk, en jobb som krever 120 % av deg. + Noe jeg klarte fint, for jeg står virkelig på. men siden magen har vendt seg mot meg, klarer jeg ikke å henge med i svingene lengre. husarbeid er nå et tiltak. Har iløpet av de 3 siste ukene hatt "anfall" der jeg bare vil gråte, og føler alt går imot meg. Blir fort irritabel og det går over ongene og sambo. Noe jeg får vondt av i ettertid. Men det er akkurat som det er noe som tar styringa - magen? Redd for at jeg oxo har utviklet en depresjon.... så er dette god nok grunn for å få sykemelding?? føler at jeg snart går på veggen...vondt som fy, kjenner at jeg ikke makter mer enn det jeg absolute må...
Zitro Skrevet 23. juni 2010 #2 Skrevet 23. juni 2010 Man kan aldri "be" om en sykmelding, men legen kan vurderer opp du trenger en..
NostraStoria Skrevet 23. juni 2010 #3 Skrevet 23. juni 2010 IBS i seg selv er vel ikke noe som kan behandles eller du blir bedre av ved en sykemelding? Har dette selv, en må prøve å stresse ned og spise "riktig". I tillegg så er det legen som sykemelder, ikke pasienten selv. Kanskje du kan snakke med legen din om depresjon/utbrenthet?
jordbærsjokolade Skrevet 23. juni 2010 #4 Skrevet 23. juni 2010 Snakk med legen din du, for meg høres det ut som om du er utslitt og er man utslitt lenge nok kan man bli utbrent og det er det ingen som har noe godt av. Ikke vær redd for å snakke med legen din, hun eller han er der for å hjelpe deg. Nevn det med depresjonen også
NostraStoria Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 mente ikke at HI "kanskje" bør nevne det da, ser jeg ordla meg litt feil her. Mente at det virker som problemet til HI, ikke det at hun har IBS. Uansett, så er det fordel å få hjelp, tror ingen har godt av å gå rundt slik! Lykke til HI.
mamma sin kompis Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2010 jojo, skjønner den...selvsagt er det legen som avgjør...men er jo selv sagt mest for at magen rett å slett har tatt mye av energien min...og det blir bare verre med ukene. Har oxo prøvd å finne ut om det er noe mat som framskynner smertene, men det er ikke lett. en dag noe og en neste dag annet...blir ikke klok. trening har jeg ikke overskudd til, og har ikke noe særlig mat lyst, så jeg spiser mest for jeg vet at jeg må spise. Prøver å holde det regel messig + spise riktig. drikke mye vann. Småe pauser med pusting.... får se hva legen sier da...gruer meg, vil liksom ikke begynne å grine der...uff!!....
Litt for mye Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 Å be om sykemelding holder for maaaange leger.Slettes ikke alltid legen trenger å anbefale. Uansett kan det jo høres ut som du trenger en time out. Lykke til
Gruffalo:-) Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Min lege hadde kommet til å sykemelde meg om jeg fortalte det du forteller nå.. Bare gå til legen og vær ærlig. Si du er sliten og føler deg dårlig og si at du tror du trenger litt fri for å komme til hektene igjen.. Jeg tror du har godt av litt fri, så ikke føl på det. Husk å ta vare på deg selv, det er nemlig ingen andre som gjør det! Lykke til:-)
Gjest datatyven Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Ja det synest jeg så abslolut. Hvorfor vente til du har kjørt deg enda mer i grøfta. Det er litt av en krevende hverdag du beskriver, at kroppen din streiker er en indikasjon på at det nettopp er sykemelding du trenger. Kanskje er det nok, men muligens bør dere se etter en annen måte å legge opp hverdagen, jobb, bosted etc.
lille sprelle Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Det er som noen skriver, opp til legen å vurdere, men det er viktig den vurderingen du selv gjør for legen også. Minner om at det også er noe som heter gradert sykmelding. Kanskje du kunne få en slik. Anbefaler da å jobbe kortere dager i stedet for å kutte enkelte dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå