Mamma/Oda Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Noen som har fått avslag på ønsket planlagt keisersnitt? På hvilket grunnlag og hvilket sykehus? Synes det er helt forferdelig at man ikke kan bestemme dette selv dersom man har gjennomgått tøffe fødsler fra før av og ikke kan bli hensyntatt....... !
cakes Skrevet 23. juni 2010 #2 Skrevet 23. juni 2010 Det er ikke akkurat den lette veien ut og ta keisersnitt, det er en operasjon som kan føre til store smerter, ubehag og komplikasjoner som f.eks blodpropp for mor i ettertid. det er en viss risiko ved alle operasjoner, også ks. av egen erfaring kan jeg også si at man bruker mye lenger tid på å komme seg etter et ks en etter en naturlig fødsel. så jeg håper virkelig at folk får avslag på ks hvis ikke det er helt medisinsk nødvendig...
petite fleur Skrevet 23. juni 2010 #3 Skrevet 23. juni 2010 Jeg fikk avslag på keisersnitt ved UNN (Tromsø). Jeg har fødselsangst etter fødsel nr 1, men det er ikke grunn nok til å få ks der i de aller fleste tilfeller. Jeg ble helt knust da avslaget kom, og ante ikke hva jeg skulle gjøre. Det endte med at jeg holdt meg til UNN (skulle jeg valgt et annet sykehus ville det betydd flytting for en kortere periode, og det var uaktuelt), og jeg går til angstsamtaler på UNN.
Mamma/Oda Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2010 ok-har du født i fra før? Fikk du blankt avslag?
Mamma/Oda Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2010 Ja du sier jo her at hu har født fra før:o) Hvordan opplevde du den fødselen,var det komplikasjoner? Fikk du blankt avskal hos legen da du ønsket keisersnitt?
petite fleur Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 Min første fødsel var lang og fæl, alt stoppet opp ved 9 cm. Gutten satt langt oppe i bekkenet, og epiduralen sluttet å virke. Jordmor ville ikke bestille ny epidural fordi hun trodde ungen skulle komme hvert øyeblikk, men hun tok feil, gitt. 6 timer med null smertestillende og riedrypp på max før han var ute. De 6 timene glemmer jeg aldri, det var helt grusomt. Endte med at både jeg og samboeren min ble traumatisert av dette. Da vi valgte å bli garvide igjen, hadde vi klokketro på at vi selvfølgelig skulle få innvilget ks, ellers hadde vi nok ikke prøvd. Min fastlege sendte henvisning til samtale på sykehuset, ks-samtalen var med en jordmor i angst-teamet på UNN. Fikk blankt nei av henne (hyggelig dame altså, men det var ikke snakk om å få det. Hun anbefalte oss å bytte sykehus).
Mamma/Oda Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2010 Helt latterlig at det er mulig! Hvorfor er det bare dette landet som har det slik.. Synes du skal stå på kravet-skriv brev til avdelingen og fortell situasjonen ut i fra dine erfaringer fra 1 fødsel og krev tilrettelegging på dette punktet. Lykke til i allefall:0)
petite fleur Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har fått tilrettelegging, har en detaljert fødselsplan liggende i partogrammet mitt og føler meg ivaretatt. Selvsagt er angsten fortsatt der, men jeg er trygg på samme tid. (vanskelig å forklare). 13 dager til termin nå, så det får bare briste eller bære. Tusen takk for lykkeønskninger, og det samme til deg! Har du fått avslag?
Pinnus Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Har medisinsk grunn (ortopedisk) og fikk ikke ks på Haukeland. Etter 5 samtaler har jeg i dag fått time til igangsettelse to uker før termin, fikk innvilget av overlegen. Fikk beskjed om at kun medisinsk grunn med fare for liv var grunn til ks på KK. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke. Haukeland er også et av de få sykehusene som "tvinger" folk til å føde i seteleie. De tar heller ikke røntgen av bekkenet ved seteleie om man ikke er under 160cm. Kjenner per dags dato ingen som har hatt planlagt ks på Haukeland, men kjenner til gjengjeld veldig mange som har vært gjennom haste-ks der. Så kan man jo trekke de konklusjonene man vil....
Cassiopeia <3 Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 jeg har planlagt KS ved nordlanssykehuset i Bodø, der er det heller ingen som får KS uten midisinsk grunn. Har aktiv Crohn`s (betennelse i tarmene), samt en bindevevssykdom). Det har aldri vært snakk om noen annen løsning for meg. Min svigerinne i vestfold fikk innvilget KS etter ønske (før hun ble gravid) pga fødselsangst og redsel for stor baby. Føler det har litt å si hvor du bor i landet ang hvilken behandlig man får.
*Lille Persille" Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har fått innvilget KS to ganger (en gang på Ullevål og en gang på Riksen) etter eget ønske pga. fødselsangst. Har aldri født vaginalt. Synes det er helt horribelt at man ikke skal kunne være med på å bestemme dette selv andre steder.
Carasnella Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har fått innvilget ks på ahus denne gangen. Der sa de i hvertfall at de aldri ville tvinge noen til å føde vaginalt og i hvertfall ikke noen som hadde født før mtp om de f eks hadde hatt en tøff fødsel eller noe. Men man må igjennom en del samtaler, og de prøver å "overtale" deg til å føde vaginalt, men står man på sitt, så får man ks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå