Gå til innhold

Barnebidrag når det kommer flere barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far betaler barnebidrag for 2 barn. Nå har han fått 2 barn til med sine nye kone. Vil dette kunne medføre endring i barnebidraget? Eller er det meningen at far skal bruke like mye penger på hvert barn, uansett om han har 2 eller 10?

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I praksis er det ofte slik at far bruker mye mere penger på bidragsbarna sine enn fastboende barn. Tjener far greit nok, er bidrag ofte ekstremt høyt og når han har betalt for 7 seter og hus med 4 soverom samt tusenlapper i bidrag for stebarna så er det ofte ikke noe igjen å bruke på ting til fellesbarnet, verken til klær aktiviteter eller andre ting barna trenger.

Det skal forresten kunne redusere bidragsevnen at han har flere barn å forsørge. Det skulle da bare mangle! Han har x antall kroner å bruke på barna sine, og de skal deles på antall barn, for menn med bidragsbarn som for alle andre fedre. Annet er jo blodig urettferdig forskjellbehandling.

Skrevet

Dette er tull fra ende til annen. Hvorfor svarer du når du ikke vet hvordan det fungerer?

Når nav regner ut bidrag, så begynner de med å se på hvilke nødvendige utgifter bidragsbarnet har, og da er det kun de helt nødvendige utgiftene som er medberegnet. Så trekker man barnetrygden fra dette beløpet, og så deler man resten av kostnadene jevnt mellom foreldrene etter hvilken inntekt de har. Og til slutt trekker man samværsfradraget fra bidraget.

Men om bidragspliktige har for liten inntekt til at han kan forsørge seg selv og barn han bor sammen med, så kan han frasi seg forsørgerplikten for de eldre barna til fordel for de yngre. Nye barn prioriteres dermed før yngre barn, og satsene for disse er like høye som for bidragsbarnet. Det vil si at om man har råd til å betale bidrag, så har man alltid råd til å forsørge de barna man bor sammen med. Det er overskuddet som går til barnebidraget. De som hevder noe annet har en hakkende feil prioritering.

Skrevet

...Nye barn prioriteres dermed før ELDRE barn..."

• 2 uker senere...
Skrevet

Egentlig burde det vel vært sånn at alle barna delte likt på godene, men det er dessverre sånn at det er de barna man bor sammen med som blir prioritert. Barn av fedre som får flere barn enn de klarer å forsørge, mister en forelder økonomisk sett.

Skrevet

Jeg føler det motsatt, jeg føler meg temmelig akene med det økonomiske for felles barn.

Skrevet

Man kan jo føle mye og mangt, men hvis vi skal forholde oss til fakta og realiteten, så har bidragspliktige alltid forsørgerplikt for barn de bor sammen med. Satsen for barn i samme hustand var ca 5200 sist jeg sjekket. Dette blir dividert på to.

Det er altså ikke sant at bidragsbarn koster mer enn enn nye fellesbarn. I tillegg blir nye fellesbarn prioritert dersom det ikke skulle være nok til alle. Og som hun over her sa, om dere da ikke har råd til deres fellesbarn, så er det noe galt med deres økonomiske prioritering.

Skrevet

Men hvis du føler det sånn, så kan det jo hende at det er likt for den som mottar bidraget? Ettersom det er minimal skilnad mellom satsene, mener jeg.

Skrevet

Jeg bor med far til min mann, jeg har ikke nav-i i ryggen om han ikke bidrar med sin andel til vårt fellesskap. Kan jo selvsagt gå min vei, men vi er ikke kommet dit riktig enda.

Han som viste seg som slik en ansvarsfull og snill far, som betalte bidrag med glede og mere til. Hvordan kunne jeg vite at han kom til å gi totalt faen i både forsørger ansvar og engasjemang i fellesbarnet han var med å planlegge? Er nok mange som kjenner seg igjen i den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...