tintafant-m/2 jenter Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Jenta mi er 8,5 år, og har begynt å få hårvekst nedentil. Er ikke dette vel tidlig? Ikke at jeg kan gjøre noe med det, men bare lurer.. Sammenheng mellom hårvekst og menstruasjon??
Gemini7 Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Det er veldig tidlig, ja!! Du kan faktisk gjøre noe med det: du kan ta henne med til lege og evt få satt henne på hormoner (?) som bremser/stopper denne utviklingen en stund til. Årsakene til at man bør det er jo at hun antakelig vil føle seg rar og utenfor som blir kroppslig utviklet så mye før venninnene og også ift høyde; kommer hun tidlig i puberteten vil veksten stanse tidligere og hun kan bli en del lavere enn normalen. Jenta mi hadde noen andre tegn tidligere (hun blir 8 år). Tok henne til lege som sendte oss for å ta blodprøver og sjekke hormonnivåene hennes. Heldigvis var alt normalt. Men jeg leste en del om det da og fant ut at om barn får veldig tidlig behåring og andre tegn bør man snakke med lege om muligheten for å bremse det litt. Ville bestilt meg en time var jeg deg.
Fire småtroll Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Husker jeg leste i et blad eller noe om "for tidlig pubertet" hos jenter og mener en av tegnene var hårvekst nedentil før de fyllte 8 år... Det var ihvertfall en diagnose som het noe sånt som For tidlig pubertet, og da skulle det tas blodprøver o.l. for det kunne være underliggende sykdommer som var skylden i at puberteten kom så tidlig. Ville absolutt bestilt en time hos lege var jeg deg. Hvis jeg ikke husker feil kunne disse jentene få menser før de var 9 år gamle og det er jo veldig tidlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå