Gå til innhold

New York, har noen her vært der? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, tenker på å begynne å spare for å reise dit neste år på en venninnetur eller noe.

Men, hvordan er prisklassene der borte for å oppholde seg der? Mat/hotell? Hvilken tid på året er best å reise, synes du? Hvor lenge var du der, og hva gjorde du/dere av aktiviteter/attraksjoner? Synes det virker som en spennende by :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært der flere ganger. Elsker byen!

Har vært der før jul. Shoppet og kost meg. Nydelig vær hadde vi sol og flott.

Det er så ufattelig mye man kan gjøre der. Alt fra shopping til musicals, besøkte bakerier og fikk tittet innom de mest tursistiske stedene ;)

Får jeg være med?

Vi har brukt å bo på et minihotell rett bak times square og det har vært perfekt. Husker ikke hva det het da men er sikker på du får mange tips fra andre dibdamer om overnatting.

Det er virkelig verdt turen og sammen med venninner så er det en opplevelse for livet! *misunnelig*

Skrevet

Fantastisk by :-)

Bo på W Hotel, WOW!

Skrevet

Ja! Beste byen! Bruk subway. Kjøp ukeskort. Vel verdt sine 27? dollar. Ta den gjerne også mellom avenuer. Blir mye bedre kjent med byen.

Anbefaler også å kjøpe et slike to eller tre dagers busskort til slike dobbeldeckere. Jada det er veldig turist men for ca 600 kr kan du kjøre denne rundt og virkelig se byen. Inkl i prisen er det da billetter opp empire state building og båttur ut til frihetsgudinnen og ellis island som er et must. det er også med billetter til et eller annet museum. Bare billettene opp i empire og statuen er samme prisen (hvis man kjøper dette utenom) som for busskortet med alt inkl.

China town sparer du masse penger og det er masse dill å kjøpe. obs på en del fake men mye av veldig god kvalitet. Du må ta turen til east village! Kjempe koselig der. Dessverre fikk jeg bare en kveld der og da regnet det.

Maten er relativt billig synes jeg. Trodde det skulle være dyrere da jeg hadde lest det var så dyrt på forhånd men alt billigere enn norske priser er jo billig synes jeg :)

Skrevet

Takk for fine anbefalinger! Snakket med ei venninne istad, og nå skal vi legge oss i sparing :)

Skrevet

Jeg har vært der både sommer og vinter. Min erfaring er at det er syyyykt varmt om sommeren, synes turen i desember var mye bedre. Ikke så sykt kaldt heller.

Vi dro 4 jenter sist og betalte 5000 kr for fly og hotell. Delte ett kemborom vi da. Mat er ca det samme som her, kollektivt er billig. Butikker har du i alle prisklasser.

Hvis jeg skal tilbake vil jeg reise på våren,vil tro det er den beste tiden:-)

Skrevet

Ohhh.... New York. Jeg eelsker NY! Jeg og mannen min dro dit på bryllupsreise. Hehehe...

Jeg får nevne noen av de tingene som de andre over ikke har nevnt da:

Når det gjelder sånne turistgreier vil jeg faktisk anbefale å dra til Ellis Island, men husk å kjøpe audio guide, det gir en veldig mye bedre opplevelse enn bare å gå rundt å se i bygningen på øya "alene".

Hvis dere drar om sommeren, eller i alle fall utenom vinteren, er det faktisk veldig koselig å leie en robåt og ta en liten tur på den lille (eh.. en av de) "dammen" i Central Park. Om vinteren mener jeg at man kan gå på skøyter på "The Rink" i Central Park også.

Hvis man er der lengre enn en langhelg, kan man ta buss til Woodbury Common Premium Outlets et lite stykke utenfor NY. Der har de MASSE merkeklær på "lagersalg". Vi kjøpte bussbillet på "hovedbusstasjonen" i NY og da fulgte det med et eget kuponghefte med ekstra rabatter og tilbud på de aller fleste butikkene de hadde der ute. MASSE å spare, og enhver kvinnes store, våte shoppingdrøm. ;)

Sjekk hjemmesiden deres for mer info om stedet, og hvordan man kommer seg dit fra NY bl.a.: http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=7

Et annet bra sted å shoppe merkeklær og andre ting til en rimelig pris (og som ikke krever en hel dags ekspedisjon) er Century 21, som ligger i like i nærheten av Ground Zero. Det er en ganske stor butikk, men den er ganske rotete og uoversiktlig, så man bør være forberedt på å lete litt etter de store scoopene. Men her er det også mulig å gjøre noen kupp.

Hvis man har lyst til å gå å spise på en riktig god restaurant en dag, vil jeg absolutt anbefale Gramercy Tavern. Denne restauranten er delt opp i to forskjellige avdelinger: Tavernaen som er litt mer uformell og har en litt mindre meny og hvor dress code ikke er fullt så streng. Restauranten, som har hvite duker og opptil 7-retters menyer. Fantastisk mat i det øvre prissjiktet, men det er det absolutt verdt. Og det er en gylden sjanse til å unne seg et virkelit gourmetmåltid veldig mye billigere enn i Norge, hovedsakelig pga. at alkohol/vinprisene er sykt mye lavere enn i Norge. Jeg vil anbefale å bestille bord her på forhånd, typ før dere reiser til NY. Sjekk ut menyer og restauranten på hjemmesiden deres:

http://www.gramercytavern.com/

Hvis dere er interessert i mat vil jeg anbefale et besøk på Chelsea Market i bydelen Chelasea / Meatpacking district. Dette er egentlig et matmarked som selger råvarer til byens fine restauranter og butikker, men man kan også gå inne på markedet som privatperson og kjøpe mat som helt ferske brød fra bakeriet, fisk fra fiskehandleren og fantastisk pasta og andre italienske spesialiteter fra leverandøren for italiensk mat + mye, mye mer. De forskjellige tilbyderne lager også mat av råvarene sine, slik at man kan kjøpe lunsj der og enten ta med ut eller spise ved små bord utenfor de forskjellige butikkene. En fantastisk opplevelse. Sjekk ut markedet på hjemmesiden deres:

http://chelseamarket.com/

I chelsea er det også mange antikk- og bruktmarkeder i helgene. De stenger bl.a. av enkelte etasjer i store parkeringshus og det blir satt opp boder hvor man kan få kjøpt alt fra klær og sko til møbler, smykker, bilder og kunst i tillegg til det meste annet du kan tenke deg av antikviteter. Kjempemorro, selv om en del av tingene som er til salgs kanskje er litt vanskelig å få med seg hjem i kofferten... ;)

Ellers må jeg jo bare si at jeg ELSKER sjokolade-softisen de selger i de blå Mr Ice (tror det var det de het, de bilene) som kjører rundt i byen på sommerstid. Fantastisk god. ;)

Jeg synes kanskje det som er mest kostbart i NY er det å bo. Man må nok fort regne rundt 1000 kroner per natt for å kunne bo nogenlunde anstendig. Blir prisen noe særlig under dette (vær obs på valutakursen dog) så begynner standarden å bli såpass dårlig at jeg nok ville revurdert...

Vel, det var det jeg kom på sånn i farten. Ble litt misunnelig nå, kjenner jeg. Tror det er på tide å ta seg en tur selv jeg.

Skrevet

Har vært der maaange ganger heeelt fantastisk.Ett perfekt sted for venninneturer. Shopping er utrolig. Vårt motto var DET KOSTER JO INGENTING =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...