Anonym bruker Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Babyen ligger i seteleie. Uke 37 nå. Skal til samtale imorgen. Jeg har født 3 barn før(hodeleie) 4-4,5 kg. Er 1.80 høy. Ifølge jordmor vil vaginalt gå veldig greit. Har styrtfødsler og har aldri tidligere fått smertestillende. Er det sånn at jeg kan velge, og hva velger jeg? Noen erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Du vil nok ikke merke noen forskjell fra en hodefødsel om det blir setefødsel. Sannsynligheten er også fortsatt stor for at babyen snur seg før fødselen når du har født så mange ganger før.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har hatt ks og jeg har født vaginalt. Like ikke å føde noe særlig, og angrer på at jeg ikke gikk for ks andre gang også. Mye finere opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Hadde fødet vagialt. Så stor risiko med ks
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 HI her Er det ikke større risiko for bebien å komme ut i sete? Jeg er redd for at hode sitter fast eller noe. Leser på nett om hastesnitt mm. Blir litt skremt.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 Jeg valgte ks når han var i sete, men jeg var jo førstegangs. Det er større sjangs for haste-ks når du skal føde i sete. Dessuten er det garantert at legen må ty til klipping, tang, osv, ved setefødsel. Det bød meg i mot, så det ble en kjempefin planlagt ks-opplevelse i stedet
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 For min egen del, absolutt vaginalt. Jeg har født tre vaginalt og hatt et snitt, jeg synes det var pyton med snitt, særlig tiden etterpå. Men om ungen blir beregnet til å være like stor som de andre ungene dine, mellom 4 og 4,5 kilo ville jeg tatt keisersnitt. På sykehuset her får man ikke lov å føde barn over 4 kilo i seteleie, det er bare de med mindre barn som får pørve det. Jeg hadde vært redd for å ta sjansen om barnet var stort.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Ulik praksis ved de ulike sykehus i landet. Noen gir ks ved seteleie, andre vil helst prøve vaginal likevel. I de aller fleste tilfeller går det greit med setefødsel (tross al. Jeg hadde KS på første barn. Pga såret blir man noe hemmet første ukene, kan være ugunstig med tanke på eldre søsken dersom de er små slik at det er naturlig å løft/trøste/bære dem enda. Selv om risikoen for hastesnitt er økt med setefødsel er den ikke nødvendigvis høg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå