Little Miss Poopsie + en til! Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har naa sluttet aa amme denne uka og gaatt over paa MME... Lille er 5 mnd og har ikke lagt paa seg nok paa morsmelk. Han var paa 75. percentil da han ble foedt og har naa sakte men sikkert bevegd seg ned paa 9. percentil. Men det utrolig merkelige er at jeg har saa veldig mye melk... Helsesoester mener at jeg har for mye saa han blir mett paa foerste draapene foer han faar tak i den fete melka og kaloriene. Og han har vaert stappmett etter pupp, og nektet aa ta noe som helst mer etterpaa. Har proevd aa pumpe ut etter et maaltid og gi det som er igjen etter at han er ferdig, men det kan vaere flere desiliter, og han er proppmett. Har ogsaa proevd aa pumpe ut foer et maaltid men det er jo ikke noe man kan gjoere dag ut og inn, og naar man er ute blant annet? Han har ogsaa spist hver 2. time doegnet rundt siden han ble foedt, saa naa er jeg sliten..... Saa naa har jeg altsaa sluttet aa amme og proever og se om MME hjelper paa vekta, men det foeles ikke helt bra aa slutte naar jeg har saa mye melk og skulle oenske jeg kunne fortsette... Noen raad?? Hilsen melkespreng....
Gjest thricane Skrevet 23. juni 2010 #2 Skrevet 23. juni 2010 hei har hatt litt av samme problemet her. jenta er ganske tynn og jeg har hatt masse melk. fått betennelse flere ganger og måttet på pencilinkur. i tillegg var hun urolig av å få lite av den tykke melka. jeg ga kun mat fra en pupp om gangen. noen ganger ble det til at hun fikk fra samme puppen et par måltider etter hverandre, hvis det gikk kort tid mellom. pumpet den andre siden for ikke å få spreng. har også blitt god på å håndmelke. hva med å gi et grøtmåltid i tillegg i stedet for å gå over til mme?
Gjest Skrevet 23. juni 2010 #3 Skrevet 23. juni 2010 Har du prøvd å gi grøt før du ammer? Hva om du først pumper ut til bruk i grøten, lar barnet spise grøt også ammer av det samme brystet som du pumpet av. Da vil jo melkemengden gradvis gå ned siden du nok blir å amme endel mindre siden barnet allerede har grøt i magen og da ikke drikker så mye. Ammer du på natta? Det er da produksjonen er størst. Så om du ev. går over til å gi nattmåltidene på flaske (enten utpumpet mm eller mme) så vil jo ikke produksjonen stimuleres på natten (og da forhåpentligvis gå noe ned). Dersom du allerede har prøvd dette forstår jeg godt at du går over til mme. Det viktigste er jo at barnet legger på seg som det skal, ikke at barnet for alt i verden skal få pupp ;-) Det høres forøvrig ut som du har en fornuftig helsesøster, så allier deg med henne undervegs. Og ps. Når du avslutter ammingen nå så håndmelker du bort den værste sprengen. Da slipper du å ha vondt samtidig som du slipper å stimulere til mer produksjon. Så lenge brystet ikke blir tømt vil produksjonen gradvis opphøre. Dersom du går med for mye spreng er det fare for brystbetennelse. Lykke til :-)
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 23. juni 2010 #4 Skrevet 23. juni 2010 Må du slutte tvert da? Hvis du trapper ned vil jo melkemengden minke. Du kan fortsatt slenge fram puppen hvis han blir sulten når dere er borte, pluss at han får i seg litt antistoffer fra deg...
Guttemamma x 3 Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Jeg var i samme situasjon med eldstemann da han var nyfødt. Produserte 1 liter i døgnet og han var prematur og trengte bare 300 ml. Får å få i ham mer av den fete ettermelka ammet jeg bare på et bryst hele tiden. Det andre pumpet jeg bare litt for å få bort melkespreng. Etter ca. 1 mnd. "møttes" min melkemengde hans matbehov slik at han kunne få en pupp pr. måltid. Når babyen din er 5 mnd. ville jeg heller gitt litt grøt for å få opp vekta. Enig med deg i at det virker veldig rart å begynne med MME når du har mye melk. Anbefaler også ringe ammehjelpen og høre med dem. De kan ha noen flere gode forslag for å få ned melkeproduksjonen.
Little Miss Poopsie + en til! Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2010 Hei, tusen takk for alle svar. Glemte aa si i hovedinnlegget at vi har forsoekt med groet i 3 uker alt. Det gikk greit foerste 2-3 dagene men etter det har han blitt helt fortvilet saa fort han har faatt groeten i munnen og hylt. Saa naa har vi mattet ta pause med fast foede saa ikke han blir helt traumatisert. Skal forsoeke igjen om 2-3 uker. Ellers saa forsoekte jeg aa tilby puppen igjen i dag for aa kombinere men da tok han et par sutt og takket nei og ville heller ha flaske! Skal veie ham igjen paa tirsdag og haaper han har lagt paa seg, ellers blir jeg deppa! Han har blitt henvist til barnepoliklinikken pga daarlig vektoppgang og pga at jeg hadde for mye fostervann under svangerskapet noe som kan ha med enkelte problemer med mage/tarm hos babyen saa de vil utrede at det ikke er pga noe saant at han ikke legger paa seg skikkelig, men har ikke faatt time enda... En annen ting; han drikker bare 100-150 ml per maaltid, og spiser ofte, ca hver 3. time men kunne sikkert spist enda oftere, er dette normalt hos en paa 5 mnd som nettopp har begynt med MME? Og boer jeg gi vann som toerstedrikk naa som han faar MME? (er veldig varmt her vi bor i oeyeblikket.) Takker for svar fra kloke hoder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå