Gå til innhold

Kan jeg har råd til å sitte med dette huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut til å ende med brudd, lurer litt på hva som lønner seg.

Har to barn som skal bo hos meg, en i bhg og en som starter i 1klasse.

Inntekten min er netto 32 000 og da har jeg ikke regnet med evt bidrag evt om det er andre ting man får støtte for når man er alene (men jeg får kanskje ikke bidrag og støtte med en såpass grei inntekt?)

Mannen har inntekt på ca rett under 500 000 brutto. Han skal ha barna annenhver helg er planen i utgangspunktet.

Vi har ett hus med lån på 2600 000 og rentene ligger på ca 7000 pr mnd.

Vi har hver vår nedbetalte bil.

Vi ønsker at jeg skal bo i huset, slik at ungene har sitt vante rundt seg. Det er ett hus i bra stand og lånedelen er under 60% av verdien.

Tror dere jeg kan sitte fortsatt med huset eller bør jeg se meg om etter noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke du kan sitte med. Skal du bare betale renter da? Jeg nekter å tro at et 2,6 mill lån bare koster deg 7000 kr i mnd. VI har lån på bare 1,9 og betaler 8500 i mnd, renter og avdrag og vi har en av de laveste rentene.

Skrevet

Selv om lånedelen NÅ er under 60% så regner jeg med at mannen din da vil bli kjøpt ut av huset før eller siden (regn med dette når han får seg ny dame og ser etter nytt hus. Dette skjer oftest før man er forberedt på dette..) Jeg synes du er gal som vurderer dette, Du får ikke annet enn en ekstra barnetrygd i bidrag med den inntekten.

Skrevet

Vi har 3.1% rente på lånet i dag. Det tilsier 6716 i renter pr mnd. Skulle renta gå opp til 6% tilsier det 13000 i mnd. (i renter)

Jeg har 32 000 i inntekt

Hvis jeg setter av feks 16000 til boliglån, har jeg 16000 igjen til mat og regninger. Det blir kanskje litt lite?

Hi

Skrevet

Du har kanskje rett i det.

Vi har bare så lyst til å beholde huset, da det er ett hus som har det ultimate beliggenhet for familien og for verdistigning også.

Hvor dyrt hus tror dere jeg kan klare?

Hi

Skrevet

Du kan desverre ikke bare betale renter. Du må begynne å betale AVDRAG også!

Vi betaler 11 000kr på et lån på 1,5mill med god rente.

Men sett opp et budskjett, og snakk med banken. Før gjerne også et regnskap som viser faktisk realiteter. Du tjener jo godt, og vil få litt barnebidrag. Men pappa'n vil kanskje bli kjøpt ut av huset?

Normalt sier bankene max 4ganger inntekt på par som tjener bra.

Skrevet

Ta en tlf til banken for å avtale et møte alle sammen:) Bedre enn at noen skal synse her....

Klem

Skrevet

Har han sagt at du ikke trenger å betale han ut av huset?

Og for hvor lange mener han det?

Om han fortsatt står som eier vil han om 2-6 år ha rett på sin del av markedsverdien for sin del.

Om han går med på det må du i allefall huske på å få det skriftlig og underskrevet av vitner.

Skrevet

Takker for klemmer og skal ta til meg råd om å snakke med banken. Jeg prøver bare å plassere litt tanker på plass i hodet mitt før jeg snakker med banken.

Jeg vet ikke helt hva mannen egentlig ønsker, vi må selvfølgelig sammen snakke med banken og advokat.

Har har overtatt ett hus fra familien han planlegger å flytte inn i, så han har ikke så behov for dette huset nå. Han sier han helst ikke ønsker å selge nå, men la barna vokse opp her og at vi heller selger/gjør opp når barna har blitt store.

Han har ikke behov for pengene nå og jeg har en del arv i vente om ikke så lenge, og da vil det ikke være så vanskelig for meg å evt kjøpe han ut da.

Spørsmålet blir litt om jeg kan ha råd "her og nå" og sitte på huset. Vi har flexilån på huset, så jeg kan velge om jeg ønsker å betale inn mer enn rentene, dette fordi det er over 2 millioner i egenkapital i huset og vi har lån på under 60% av verdien + at huset ligger i ett lett omsettelig område med høy verdistigning.

Jeg prøver bare å sortere tankene på hva jeg bør jobbe for når det gjelder dette, akkurat nå.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...