Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Ønsker å få til et sunt, luftig og holdbart grovbrød. Akkurat så grovt at ungene også vil spise det! Og uten altfor mange ingredienser Ender opp med noen flate, tunge kladder... Noen tips? Forhold mellom fint og grovt/sammalt mel? Hevetid? Mye vann/klissen deig eller motsatt?
Saftsuse 84 Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Invester i en god kjøkkenmaskin. Jeg har ei fra boch som det fulgte med en god eltekrok til. Kan også kjøpe til visper (eller kjøpe en variant der alt er med) Her i huset er ikke alle barna like begistret for hele korn og frø. Jeg bruker egentlig ikke noen spesiell oppskrift, men blander bare litt oppi av rugmel, fin og grov sammalt hvete, havregryn, kan godt knuse eller hakke soslikkebrø for de gir god smak, og sesamfrø smaker også godt. Men det jeg alltid bruker, er å først røre ut gjær i godt lunkent vann, også tørrgjær! Og ha et par te-skjeer bakepulver oppi itilegg! og alltid rapsolje. Når jeg har dårlig tid og jobber mye og må bake brød på 1-2-3, bruker jeg ferdigblandet mel! Jeg bruker møllerens. Jeg og sambo synes 1 pakke med sosikke brød + en pakke rugbrød er helt utrolig godt! Men her er det jo my hele frø da Men barna liker den sorten som heter matpakkebrød. Bruker alltid bakepulver og olje når jeg baker disse også, selv om det ikke står på pakken. Jeg elter deigen i kjøkkenmaskina i ca. 5-10 minutter og baker de ut med en gang og har de i bakepapirkledde former. Lar de heve på et lunt og varmt sted i minimum en time, og jeg skal si deg de er store og luftige! Steker de nederst i ovnen i 40-45 min på 200 - 210C Håper dette kan være til hjelp )
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2010 Takk! Fikk noen tips her ja! Bakepulver og olje er notert. Og bare heving i formene... Når jeg har bakt store porsjoner synes jeg at jeg har vært "heldig" med brødene, antagelig for jeg har brukt begge typer gjær. Bruker kjøkkenmaskin, fikk det den gangen vi giftet oss Hvor mange brød får du ut av de ferdigpakkene da?
Mikkemafian Skrevet 23. juni 2010 #4 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har oppskrift på et enkelt grovbrød som ikke er mye arbeid med.. Det er veldig grovt og godt.. 2 kg sammalt grov hvete 1,5 dl grov rug 1,5 dl kruskakli 1,5 dl hvetekim 2 ss salt 7 dl vann 1 l skummet melk 100 g gjær Rør alt det tørre sammen i kjøkkenmaskinen, varm væsken til fingertemp. Rør ut gjæren i litt av væsken. Bland i resten av væsken. Hell i kjøkkenmaskinen. Spa over i 3 godt smurte former. Deigen er veldig klissete. Sett ovnen på 225 grader og sett brødene inn i kald ovn. Stek i 1,5 time. De hever i ovnen!
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2010 Det var en litt annerledes fremgangsmåte. Takk trilletralle!
Mikkemafian Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med de brødene:) Skorpen blir litt hard, men de er i hvert fall ikke tørre! Pleier å skjære dem opp og fryse dem i skiver. Spiser bare det brødet vi:) Lillefrøkna skjærer vi av skorpene til.. Lykke til med baking! Håper du blir fornøyd!!
Saftsuse 84 Skrevet 5. juli 2010 #7 Skrevet 5. juli 2010 1 pakke gir 2 store brød. En pakke koster 19 kr på Rema 1000. Det er litt dyrere en vist du kjøper melet selv, men det er skikkelig godt, og veldig lettvint vist du har litt liten tid ))) Heving på et lunt sted er et must! Jeg setter brødene oppå ovnen mens de hever (med varme inni ovnen, det gjør susen ;o))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå