Gå til innhold

Urealistiske forventninger til små barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først litt om meg og oss. Jeg og min samboer igjennom 8 år, har en 2åring og en 4 åring. Vi bor i et stort hus på landet, vi har utdanning og jobber begge to. Vi har passert tredeve begge to. De fleste av våre omgangsvenner er i samme livssituasjon og mange av dem har barn i samme alder som våre, pluss-minus.

Jeg har nettopp snakket med barnehagen om fireåringen, han er veltilpass, flink og grei mener de. Det mener vi også, og han er stortsett en flink og fin liten fyr. Har ikke hatt samtale i barnehagen om 2 åringen enda, men det kommer nok.

Ungene til våre omgangsvenner er også greie unger, ingen diagnoser eller vanskelige livssituasjoner. Ingen skilsmisser, ingen dødsfall, boligskifte eller andre ting som kan være urovekkende.

Vel disse ungene de kan slåss som busta fyker! De snapper leker fra hverandre! Det hender at noen biter! Det hender at noen av ungene sutrer! De kan være umulige å ha med seg på butikken, da de vil ha både kjærlighet, is og sjokolade. I dag var det en gutt som ikke ville gå hjem fra leking, han slo mamman sin! Tenk mine unger kan også slå meg! Det er faktisk ikke så vanvittig unormalt! Det hender at de ikke lyer, det hender at de har døve ører, det hender at de legger seg ned i sinne og sparker jorda. De kan ikke alltid styre sykkelen sin. De kan reise seg opp i handelvogna.

Dette er normalt! Dette er normale veltilpassede barn! Både mine og naboens! Herre min hatt, jeg er sjokka over hvor lite som skal til før mange her på dib må bortforklare adferden med diagnoser. Hvor lite som skal til før det er snakk om dritt unger uten kontroll. Jeg er faktisk helt rysta over hvilke forventninger dere har til unger under skolealder!

Neste gang kan jeg heller liste opp alle de fine tingene disse ungene gjør. For det er ikke lite det heller, men at de kan være små troll av og til, det er helt klart. Og vi lager ikke særlig store nummer av at de krangler om leker, grabber og tar, balnder vi oss inn så blir det håndtert rolig og fint. Herre min! Sier bare jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et utrolig forfriskende og godt innlegg! :-) Kunne ikke vært mer enig jeg. Tror nok mange av de som reagerer mest er førstegangsmammaer med barn på 0-2 år og/eller de som har fått barn som ikke gjennomgår en normal trass-periode. Har selv 4 barn, mange gode stunder der de oppfører seg eksemplarisk og empatisk, og en del situasjoner der de er som noen små troll som hyler, slår, biter og er frekk i munnen. Alle er høyst normale og veltilpassede barn, akkurat som dine... og de fleste andre sine :-) Hadde en prippen førstegangsmamma sett meg med dem på en dårlig dag hadde det garantert blitt skrevet om det her inne likevel, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...