Mammahjertet <3 Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Til dere mammaer der ute :-) En venninne av meg som nylig har født sa til meg at jeg MÅÅÅ huske å tisse ofte under fødselen. For det kommer til et punkt der en ikke får til å tisse. Det fikk jeg litt grøssninger av, for jeg har i utgangspunktet en ordentlig ekorn blære, og enda verre er det nå som snuppa ligger og presser på. Er det ofte at en må få kateter når fødselen har vart en stund? Jeg tenkte kanskje at en ikke får tisse når en kommer til pressriene eller noe. For da ligger jo hodet helt nedi der liksom. Men jeg er jo helt grønn på dette så opplys meg gjerne.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Det er viktig og tisse så ofte som mulig under hele fødselsforløpet, dette pga det skal være bedre plass til barnets hodet igjennom kanalen... Med mi første syns jeg at jeg tisset hele tiden, men når det kom til pressveene, så tissa jeg, da stakk de ett rør oppi urinrøret... Slik at jeg ikke tisset på de... Men de ser jo helst at man tisser mye før pressveene... )
Carasnella Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Jeg fikk kateter et par ganger på slutten. Fikk ikke til å konse om å tisse, så da satte de likesågodt kateter på meg. Kjente overhodet ingenting, var bare deilig etterpå.
Mamman til prinsesse Malin Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Husker de masa fælt om at jeg måtte tisse under fødselen men husker ikke hvorfor og ikke fikk jeg det til heller. De satte kateter på meg etter stund som jeg lå med helt til morgenen dagen etter. De maste fælt etter fødselen også men det var fordi jeg hadde fått epidural så var viktig å få igang tissingen så jeg ikke skulle få noen problemer med vannlatingen. Fikk det til til slutt når jeg prøvde det stående i dusjen for å da klarte jeg å slappe av stående uten at jeg følte at stingene skulle gå opp osv.
kamillepersille(78) Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Jeg syntes det var vannskelig (fødte for en uke siden). Følte jeg måtte tisse og at blæra var full, men jordmor nektet (!!) å sette kateter for jeg måtte klare tisse selv.. JEg prøvde og prøvde, men klarte bare presse noen dråper ut. Enden på regla var at fødselen gikk i stå i 4-5 timer. Da ble leger med UL tilkalt for å se om han lå feil og om vi skulkel ta keisersnitt. Det viste seg at blæra var så full at den bulet inn og var i veien for at hodet kunne komme ned i bekkenet og fødsel fortsette. Da ble det lagt kateter, og fødselen gikk i gang med det samme. Registrerte i det fjerne at hun fikk påtale om hvorfor den ikke var tømt og hørte en unnskyldene stemme svare "men hun tisset jo så godt selv".. Øh..nei, jeg påpekte flere ganger at jeg IKKE klarte tisse og ville katetriseres, men hun ville ikke. Hun hadde vært jordmor i 32 år og kunne dette.. Så mitt råd- kjenner du at du må tisse, så sørg for å bli katetrisert, og ikke vær "søt" jente som ligger der som jeg gjorde! Jordmor er kanskje erfaren, men DU kjenenr kroppen din! Jeg syntes ikke det gjorde vondt å bli katetrisert (skal nevnes jeg hadde epidural), er bare deilig å "bli tømt" i en sånn situasjon. Lykke til med fødselen og tisseriet!
Elita:) Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Har aldri tenkt på at tissing skal være noe problem -ikke hørt om det før heller.. Har tisset under åpningsfasen når jeg har følt for det, og senere har jeg ikke villet tisse.. Har født tre ganger. Så det trenger ikke å bli noe problem
Mammahjertet <3 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2010 For ei ekkel jordmor det der hørtes ut som? Håper hun går av snart hvis hun er slik. Så sant hun ikke fikk seg en støkk ved den episoden der og har skjerpa seg ja. Men stakkars deg altså. Godt at det ordna seg fint til slutt. Takk for lykkeønskninger ang. fødsel og tisseriet? Det var et nytt ord ;-) *ler* Flott med de andre mammaene her inne også som fortalte om sine erfaringer. Det er så bra med slike nettsider som dette. Det kan ta vekk mye av stresset rundt "småting" og litt større ting ja.
Mjølkekua Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Jeg hadde problemer med å tisse under begge mine fødsler. Første gang satte de kateter 3 gg. under selve fødselen, og andre gang ble dette ikke gjort. Klarte da ikke å tømme blæra selv etter fødsel og hadde 1,6 litervi blæra - noe som er veldig mye. Måtte ligge med kateter i 2 døgn etterpå. Mitt råd er å sørge for å gå på do jevnlig under forløpet. Kommer til å gå så bra
Herkules Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Tenke å nevne at det ikke alltid er et problem :9 Husker at jeg fikk vite at de stresset at du skulle tisse etter fødselen, med nr 2 så fikk jeg ikke det til og det tror jeg var fordi jeg tenkte så hardt på det Me førstemann så tisset jeg ved 2 tiden om natten og så kom riene kl 3 ble lagt på registrering og da måtte jeg tisse så tissa jeg litt kl 5 tusla inn på fødestuen i 6.30 tiden og da gikk jeg i følge min kjære på do, da jeg kom utigjen konstanterte jeg for jm og kommende far at her kommer det ingenting annet en baby - dette husker ikke jeg. Så kom jo babyen da 6 timer etter første ri og jeg tenkte aldri på tissing og hadde ingen problemer med dette heller. Med nr to så kom rier og vannet gikk jeg kom meg inn på toalettet og måtte både det ene og det andre. Sitte på do med rier var heller vanskelig så det var faktisk ikke det greieste jeg har gjort. 45 min senere så var jo snupp ute så det rakk jo ikke å bli noe problem Så det er kanske helst ved langdryge fødsler det er et problem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå