Gå til innhold

sykemelding og ferie


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man være sykemeldt og allikevel dra til utlandet? Jeg bestilte ferie før jeg visste at jeg var gravid, og nå er jeg sykemeldt. Jeg klarer jo å dra meg på ferien, men vet ikke helt hva jeg skal si til legen min?? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bekymret meg mer over hva du skal si til arbeidsgiveren din.

Skrevet

I utgangspunktet har du ikke det, men du har lov om du får det godkjent av ditt lokale trygdekontor, gjerne etter anbefaling fra legen din. Her er det rimelighetshensyn som teller. Om man er sykmeldt fordi man er utslitt, kan man like gjerne lade opp batteriene i Spania som i Norge, og noen sykdommer, som depresjon og revmatisme bedres påtagelig når man kommer til sol og sommer. På den annen side er det ingen rimelighet i at man først skal ha en flott utenlandsferie som sykmeldt (for eksempel på grunn av en gipset arm) og deretter ha fire uker lønnet ferie til gode. De fleste vil ha skamvett nok til å ikke forlange ekstra ferie i et slikt tilfelle, og jeg tviler på om trygdekontoret vil godkjenne det, men det må altså avklares på forhånd.

 

Skrevet

En til:

Er arbeidstaker 100% sykemeldt og har sykepengerettigheter før avtalt ferie tar til må det

søkes trygdekontoret om dispensasjon for å reise ut av landet., Gir folketrygden aksept for

reisen, beholdes sykepengerettighetene og ferien anses ikke som avviklet. Det skal foreligge

uttalelse fra behandlende lege om at arbeidsuførheten ikke vil bli forlenget av utenlandsoppholdet.

Dette er et vilkår for utreisen.Det kan være aktuelt der arbeidstaker venter på

operasjon eller sykemeldingen er grunnet i arbeidsforholdet.

Velger arbeidstaker til tross for avslag fra folketrygden å reise, stoppes retten til sykepenger

ved utreise. Retten til sykepenger vil bli vurdert på nytt når arbeidstaker er tilbake i Norge.

Det samme gjelder for de som har fått innvilget dispensasjon for en bestemt periode, men tar

et lengere opphold enn det er gitt dispensasjon for.

Skrevet

Dette var kompliserte greier.

Ferien jeg skal på er "bare" til Sverige. Der kommer jeg til å ligge på sofaen i en hytte, på samme måte som jeg nå ligger hjemme i huset vårt på sofaen.

Har barn som gleder seg veldig, og mannen kommer jo til å ta seg av det praktiske på turen. Jeg er bare med. Ser ikke at det så veldig forskjellig ....Er jo ikke mer arbeidsfør enn om jeg ligger hjemme...

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...