Gå til innhold

Den store Lupin-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lupiner er jo et stooort tema så her kan vi dele erfaringer og "unyttig" informasjon!

Jeg har fått vite at en mulighet for å bli kvitt lupiner er å skaffe seg geiter. Da vil de beite ned plantene og plantene vil heller ikke komme opp igjen. Ellers er de jo noen rakkere å bli kvitt (om man vil det da).

Finnes det andre råd?

Så lurer jeg på om det finnes en dominant farge blant lupiner. Da jeg var mindre var alltid vegkanten fylt med lupiner i veldig mange farger, men nå syns jeg det stort sett bare er blå-lilla igjen. Med innslag av en og annen rosa. Skifter plantene farge? Er blå-lilla dominant av frøene? Eller mer hardfør? *nysgjerrig*

Og hvorfor er Lupin en elsk/hat blomst? "Alle" har jo en formening om denne planten! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil man bli kvitt lupin så plukk de og send de til det svenske slotter. De liker å pynte bordene sine med de når det er fest! ;-)

Trodde lupiner bare spredde seg ved frø? Så da er det val bare å luke de før de kommer til det avblomstra stadiet med frøbelger på for å bli kvitt de?

Jepp, ganske sikker på at den blå-lilla er dominant og at man etterhvert ender opp med kun blå-lilla blomster (hm, minner fra biologi-timene).

Noen hater den fordi den opprinnelig ikke hører hjemme i den norske flora, og har strengt tatt ikke noe i veikanten å gjøre. I hagen er den vel aksptert?

Jeg liker!

Skrevet

Ja sprer seg gjør de jo med frø, men det er jo stauder, så selve planta vil komme igjen neste år. Men det gjør de visst ikke om geita er på besøk. :P

Jeg får også litt flashback til biologitimer med dominante gener :P Men er det virkelig sånn i planteriket også?

Jeg tror jeg har funnet ut at jeg liker de som er tofarga. Altså de som er rosa men litt mørkere kjerne o.l. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...