Gå til innhold

Drittunger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen og 4-åringen kommer syklende mot meg i full fart nedover bakken for tredje dagen på rad, og denne dagen gikk det galt. 6-åringen traff vogna med barnet mitt i, vogna veltet og 1-åringen min endte med oppskrapt kinn. Jeg tok opp ungen og skulle til å si noe til han som syklet på oss, men mora hans tok meg igjen og sa til meg at jeg så jo at han kom syklende, så da burde jeg jo ha flyttet meg! Jeg prøvde å forklare at jeg faktisk prøvde, men at de kom to stykker mot meg og jeg fikk panikk og ikke ante hvilken vei jeg skulle hoppe fordi de faktisk ikke syklet rett framover, men svingte hele tiden. Jeg ble stående og diskutere skyld en stund, og en dame som hadde vært vitne til det, fortalte mora til disse ungene at det er hennes ansvar å sørge for at ungene hennes lærer å vise hensyn til andre mennesker. Mens vi stod der og diskuterte, hadde ungene startet fra toppen av bakken igjen og kom syklende mot oss. Førstemann syklet på hun dama som stod der med oss. Det gikk bra, heldigvis. Men hun ble så klart sint. Mora forsvarte ham; han ropte jo tut-tut, da MÅÅÅ du jo bare flytte deg! Når neste unge kom syklende, stoppet mora ham fysisk, løftet ham opp, ropte "stopp i lovens navn, du er arrestert" og slengte ham opp på ryggen og løp rundt med ham mens han holdt på å le seg i hjel. Ingen fare for at disse barna blir skikkelig disiplinert, nei.

Hvordan hadde dere reagert på dette? Det er ikke det at jeg vil blande meg inn i andres barneoppdragelse, men mitt barn kunne blitt skadet, andre kunne blitt skadet og dette skjer hver eneste dag når vi går til barnehagen. At de kommer syklende på den måten altså, og mora unnskylder dem og nekter å si noe. Det har, så vidt jeg vet, ikke skjedd før at de har truffet noen, men det er bare et spørsmål om tid før det skjer igjen. Er vel ikke så mye å gjøre med det, annet enn å gi ny beskjed til henne når det skjer igjen? Hva hadde dere gjort? Hun andre dama sa til meg at hun kom til å gi beskjed til dem at de fikk holde seg inne med syklene mens hun gikk forbi, men hun har vel ikke rett til å kreve det heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg hadde ringt politiet og kanskje bedt dem om å ta seg en prat med denne moren. Bare for å få henne til å forstå hvor farlig det er å leke villmann på sykkel i trafikken.

Skrevet

ojoj, da hadde jeg blitt mildt sakt forbannet! :P

Skrevet

Blir vel en sak for barnevernet dette, som alt annet på dib :-p

Skrevet

Selv om moren absolutt burde ha bedre kustus på ungene, er vel neppe politiet rette instans å kontakte. Hva skal de gjøre`Bøtelegge for dårlig barneoppdragelse?

Skrevet

Jeg hadde skjelt ut mora og tråkket hardt på syklene, i håp om at de ble ødelagt. Skulle det gjenta seg, ville jeg tatt syklene og låst dem inn i min egen bod til mora pent ba om å få dem tilbake.

Skrevet

Hvis det blir skade på noe/noen så vil jeg tro denne moren er erstatningspliktig. Barna er for unge til å vite konsekvensene av slik sykling og er dermed ikke ansvarlig, men ettersom mor vet om dette og det er uforsvarlig og farlig for barna blir hun ersatningspliktig.

Et eksempel jeg kjenner til:

Barn på ca 3 - 5 år står over en vei og kaster stein på bilene som kjører forbi. Den treffer en bil og gjør skade på denne. Barna er for små til å ha ansvar, men plassen de står på er farlig. Det er bratt skråning rett ned i veien. Hadde bilfører kunne bevise at så små barn lekte der alene så hadde bilfører fått skaden dekket. Foreldrene til barna løy seg vekk fra historien og sa at barna sto et helt annet sted og kastet stein (et sted der det ikke er farlig for små barn å leke). Bilfører måtte dermed dekke skaden selv.

Skrevet

Håper aldri mine barn kommer ut for en sur kjærring som deg. En seksåring og en fireåring på sykkel, ute å koser seg, kjørte på deg og du mener de skal kjeftes huden full?!

Går vel heller an til å vise hva som skjedde med 1 åringen og at det kan være farlig for de små som ligger i barnevogn å bli nedrent. Vise dem litt :-)

Skrevet

Du retter baker for smed. Det er ikke "surheten" som er problemet, men at man blir påkjørt av disse altfor små syklistene, og at de attpåtil forsvares av en udugelig mor.

Skrevet

En fireåring har ingenting på en sykkel å gjøre, ikke med støttehjul engang (som dessverre ble oppfunnet av en dust som gjerne ville tjene seg rik på andres uforstand). I dette tilfellet behersket tydeligvis heller ikke 6-åringen å sykle. Jeg ville blitt svært sint og tatt denne mora kraftig for meg. Det får da være grenser for idioti.

Skrevet

HÆ? Er en 4-åring for liten til å sykle? Selv med støttehjul? Jeg regner med at du ikke mener i de tilfellene hvor de sykler sammen med foreldrene eller inne på et trygt trafikk-fritt byggefelt? (Ja, vår del er relativt trafikk-fri ja!)

Skrevet

Jeg hadde bare latt det gå.... Denne moren vil få sin straff den gangen ungene sykler inn i en bil! Ender opp som krøplinger eller blir drept..

Det nytter ikke å prate med slike folk, selvom du mener det i beste mening vil hun forsvare barna til hun blir blå i trynet!

Hadde hun vært lur hadde hun tatt ungene skikkelig nå, så slipper de kjøre inn i en bil neste gang de er like uforsiktige!

Skrevet

At en 4-åring er altfor liten til å sykle burde være åpenbart for alle, men altså ikke for deg. Du stiller m.a.o. i samme klasse som denne håpløse mora ovenfor, som til og med forsvarte at barna kjørte ned ei barnevogn.

Skrevet

Ehm... javel? Nå har det seg nå sånn at det finnes faktisk 4-5 åringer som faktisk hører etter på hva foreldrene sier, og det finnes faktisk foreldre som følger med på hva ungene gjør og irettesetter dem når de gjør noe de ikke skal. Men men, du får mene hva du vil.

Hva er passelig alder egentlig for å få lov å så mye som sitte på en sykkel? Og når passer det å begynne og slutte med trehjulsykkel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...