Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 De av dere som "kjenner" meg her inne vet at jeg har slitt en del med søvnen til vesla (nå 10 mnd) fra hun var ca 2 mnd gammel. Problemet ligger i at hun ofte ikke klarer å finne søvnen selv igjen i overgangen mellom søvnfasene. Dette innebærer at hun gjerne våkner og gråter 30-50 min etter hun er sovnet og vi må roe henne ned. Om kvelden kan hun godt stå i sengen med en smokk i munnen og en i hånden, så det er ikke det at hun ikke finner smokken(e) selv, men det later til at hun har behov for å se oss/bli lagt ned før hun roer seg. En lang periode har dagsovingen vært ganske bra, men etter jeg kuttet ned til bare en dupp (pga vanskelig legging og ville stå opp kl 4.30-5) for noen uker siden, så våkner hun ofte på denne også. En normal dag hos oss er slik: Dagduppen: Våkner 2-4 ganger og må trilles/vugges i søvn igjen. Sover ca 1,5-3 timer Kveld: Våkner 1-3 ganger Natt: Våkner 2-4 ganger. Det finnes unntak. Hun kan sove hele kvelden uten å våkne, og hun kan sove med kun 1 oppvåkning på natten, men dette er sjeldent. I tillegg er hun sensetiv for mat (altså får lett vondt i magen) og er fryktelig plaget når det kommer tenner, og da kan hun hyle av og på i timesvis. Tenkte jeg skulle prøve å oppsummere hvordan det er punktvis, og ting/tiltak vi har forsøkt. Hadde blitt veldig glad om noen kunne se på dette og kanskje gi noen råd? Eller bare trøstende ord ;-) *Hun er mitt fjerde barn, og ikke den første som har vært litt urolig, så har en del erfaring, men de andre har ikke holdt på slik hun gjør nå. *Dette begynte når hun var ca 2 mnd, før dette kunne hun sove i 5-7 timer i strekk uten å våkne *Hun sovner av seg selv de fleste kvelder, gråter, jeg går inn roer ned og går ut, hun gråter, jeg går inn roer ned osv, og til slutt sovner hun uten meg i rommet. Noen få kvelder blir hun krakilsk og en av oss må sitte inn med henne til hun sovner. *Siden hun er alene på rommet til vi legger oss og våkner da også, så tror jeg ikke det ville spilt noen rolle om vi la henne på et annet rom (hun kan ikke få eget, må i så fall dele med en bror) *Hun har ikke fått mat på natten siden hun var ca 8 mnd gammel, men våkner altså likevel. *Jeg ammer ikke lenger *Hun spiser godt på dagtid, 5 måltider med fast føde og hun vokser greit, er ikke så veldig stor og har flatet ut på kurvene, men ikke mer enn at det er normalt i følge HS *Hun har aldri fått utslett av noen mat og har normal avføring (med unntak av når nye tenner kommer), så er ganske sikker på at hun ikke reagerer på noe mat, men hun får lett (mye) luft i magen. *Alle vanlige råd og tips som pose, koseklut, bamse, temperatur på rommet, grad av mørkhet/lys osv er selvsagt utprøvd, men ingen med noen effekt. *Vi har vært til osteopat, manuellterapaut og akupunktur med henne. Alle har behandlet henne i en periode, men det har hatt liten eller ingen effekt. *Vi har prøvd flere naturpreperater, bl.a kamille-te, men uten effekt. *Hatt full undersøkelse av henne av lege, oppdaget en UVI og fått den behandlet. *Legen har skrevet ut phenamin (ikke-vanedannende allergimedisin som har som bi-effekt at den er søvndyssende) til oss som vi har gitt litt av. Dette har ført til færre oppvåkninger på kvelden, men ikke på natten. I går kveld gav jeg ikke, da våknet hun 3 ganger på kvelden og siste gang gav jeg henne en dose i håp om en rolig natt. Hun våknet vel ca 6-7 ganger i natt og var lys våken (men stuptrøtt) klokken 05.40. Jippi.... Nå er jeg opprådd og veldig sliten. Snart 8 år av og på med nattevåk med ulike barn, og nå veldig masse med minste, gjør til at jeg kronisk går rundt og er uvel, svimmel og med lav tålegrense. Mannen er også sliten, han avlaster meg litt, men siden han jobber nesten 150% for tiden så må jo nesten jeg ta henne om natten for det meste. Ingen vil passe henne slik hun er nå (forståelig nok), men uansett ville neppe en natt gjort store nytten. Det jeg trenger nå er en varig endring av søvnmønsteret henne. Når ikke en gang "sovemedisin" hjelper føler jeg meg litt oppgitt her. Skal til lege igjen på fredag, men tror neppe det kommer noe mer fornuftig ut av den timen. Noen med noen som helst forslag til en veldig sliten mamma?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå