Nea og juniors mamma Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Åååååh....så godt! Det "forbudte" smaker aller best selv om salami ikke er favoritt pålegget mitt ellers. Har frosset det ned i tre dager og krysser fingrene for at listeriabakterien ikke er til stede i mine fantastiske salamiskiver nammmm..
mastermind Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Listeria forsvinner ikke av å fryse det ned. Bare toksoplasmose som gjør det. Forrige svangerskap spiste jeg fårpølse og annen spekemat, jordmor sa det var greit så lenge jeg ikke maula. Denne gangen har jeg ikke turt, for samme jordmor sa jeg ikke skulle spise det. OK viss det er godt varmet
Nea og juniors mamma Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2010 Nei, det er derfor jeg sier at jeg håper den ikke er tilstede Toksoen har jeg nok tatt knekken på. Jeg holder meg unna så mye for tiden og tenker at litt sjanse må jeg bare ta, hoder på å bli helt tullete. Alle de ostene jeg ikke kan spise, sukk. Nei, nå fikk jeg lyst på salami igjen....får vist begynne å vaske huset.
Super-Mish Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Jeg spiser salami. Og spekeskinke og røkelaks. Hadde det ikke vært for at samboer er biffstekemester hadde nok ikke biffen vært helt grå, den heller. Men han er streng Jeg har aldri blitt syk av mat. (Men på sydentur ville jeg nok ha holdt meg unna alle de nevnte matvarene.) Orker ikke hysteriet.
mastermind Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Verste er å holde seg unna fårepølse og fenalår.... salami liker jeg ikke likevel
Teres Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Hei! Lo godt da jeg så innlegget ditt, hadde det akkurat likedan forrige uke, SALAMI var det eneste jeg tenkte på Er spekemat, ergo ikke anbefalt fikk jeg vite her inne(og på matportalen). Fikk et fantastisk mattips av noen her inne, salami med avocado, tomat, agurk og majones, kjempegodt!!!! Husker ikke hva du het som tipset meg, men tusen, tusen takk:) Hjalp ihvertfall mitt saltsug:) Har heller ikke lyst å være hysterisk, men vi har blitt enige om her i heimen at disse 9 månedene klarer vi oss begge to uten spekemat og alt det andre som kan være "farlig" for lille vennen vår:) Men enig med deg over, er nok sikkert ikke sååå farlig med maten her i Norge, hver enkelt får selv velge:)
Hera_75 Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Jeg spiser alt.. bortsett fra upasteuriserte oster. Det er aldri funnet listeria i spekemat i norge - dette er hysteri. Kjøp salami med god holdbarhet, og spis og kos deg. Evt kan du jo lage ostesmørbrød med salami, da får de seg en runde i ovnen også. Ang biff, som var nevnt her tidligere. Det er en myte at man må gjennomsteke rent, helt kjøtt. Hele kjøttstykker har bakterier på overflaten, inni kjøttet er det sterilt. Det holder derfor å steke hele overflaten godt, det kan godt være rosa inni. Med burgere, derimot, er bakteriene da kvernet godt inn og blandet i hele deigen - her er viktig å gjennomsteke. Grunnen til at det ikke opplyses om slikt på feks matportalen, er at myndigheten ikke stoler på at folk skjønner forskjellen på å gjennomsteke kvernet kjøtt og helt kjøtt, og derfor advarer de som en generell regel. Vil bare for ordens skyld nevne at jeg har utdannelse i mattrygghet og næringsmiddelmikrobiologi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå