Gå til innhold

Noen med erfaring med ballongkateter og modningsgel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir satt igang pá torsdag og det var dette de skulle bruke, ikke piller da jeg har et hastesnitt bak meg.... Prosessen kunne ta flere dager... noen med erfaring? Jeg var forresten nesten helt umoden, kun plass til en finger, fikk liksom ikke tatt hinneløsning engang... Termin i morra :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De velger antakelig ett av to.

Med min første fikk jeg modningsgel torsdag morgen. Det skjedde absolutt ingenting.

Ny gele fredag morgen. Fredag ettermiddag gikk vannet og riene startet så smått.

Jeg fødte lørdag morgen.

Det ble lang tid med rier, men min erfaring tilsier at det er bedre at ting tar tid enn at det går altfor fort.

Skrevet

Jeg ble satt i gang med ballongkateter sist. Fikk det satt inn lørdag kveld, men før noen kom å skulle ta det ut på søndag morgen datt de ut av seg selv. Jordmor kom inn etter en stund og tok vannet, en time etter kjente jeg første lille tak og 3 og 3 kvarter etter var gutten ute :)

Skrevet

jeg skal settes i gang på fredag( les: det er det som er planen )

har også et hastesnitt bak meg ( 6 år siden ) lurer også på hvordan dette virker.. hvem får hva ?

Skrevet

Jeg ble satt i gang med ballongkateter. På det tidspunktet hadde jeg ingen åpning, men kort livmorhals. Kateteret skal falle ut av seg selv når du har 3 cm. Det gikk litt tregt frem til 3 cm, men da legen tok vannet, ble det fremgang. Jeg gikk i fra 4 cm til 10 cm på 1 time. I papirene mine står det at jeg var i aktiv fødsel i 2 timer. Så det gikk ganske fort kan du si ;-) Jeg hadde tatt akupunkturnåler 5 ganger før fødsel, og er overbevist om at det har hjulpet godt! I ettertid ser jeg på det som en fin fødsel, men utrolig vondt når det står på:-/, men det er absolutt verdt det!

Lykke til!!!

Skrevet

Takker for svar dere:) blir spennende dette.... Kommer jo ikke til å få sove natt til torsdag... Ikke noen fordel mtp fødsel men... Kan vel ikke få både i pose og sekk :P

Skrevet

Hei LilleBanan!

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått skrevet min historie her inne ennå, men her kommer kortversjonen siden den kan være relevant for deg. Jeg ble satt igang med modningsgel sist torsdag, 12 dager på overtid.

Modningen min på forhånd var nøyaktig som du beskriver din, ca 1 cm og jordmor fikk ikke strippet meg. Jeg ble også fortalt at en slik prosess kan ta 3-4 dager så jeg var innstilt på å forsøke å være tålmodig.

Fikk satt gel kl. 07.30 på morgenen og riene kom ganske umiddelbart. De var ganske intense og tette men dessverre ikke så effektive. Ved sjekk etter 6 timer var det blitt 2 cm og legen kunne foreta en stripping. Det var ikke modent nok til å ta vannet men modent nok til at jeg ikke kunne få mer gel. Så da var det bare å vente....

Når det fortsatt ikke hadde skjedd stort etter 12 timer og jordmor mente at jeg ganske sikkert ikke kom til å gå i fødsel med det samme fikk jeg en morfinsprøyte for å kunne slappe litt av.

Det virket ikke smertestillende for min del som jeg hadde håpet, men i ettertid mente de at morfinen hadde bidratt til å myke opp livmorhalsen og derfor kortet ned prosessen. Ved vaktskifte kl. 23 vurderte ny jordmor det slik at hun kunne ta vannet og da gikk det plutselig unna. Det tok litt tid mot slutten av åpningen, jordmor mente det var ganske vanlig ved igangsetting at den siste kanten henger igjen litt, så hun tøyde og dro i den for å hjelpe til. Gutten vår kom til verden rett før kl. 3 på natten, så det var alt i alt slett ikke så galt når man forespeiles flere døgn.

Lykke til med din igangsetting, håper det går like greit for deg som det gjorde for meg! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...