Gå til innhold

Hvorfor saueskinn? (1. gangs)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kjøper man saueskinn? Jeg har tenkt å kjøpe det, men jeg veit ikke heilt hvorfor egentlig. Hva er argumentet? Godt å ligge på?

Hva er akseptabel pris på et skinn? Og duger egentlig IKEA sitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikea sitt:) bruker det bare i sportsvogna slik at det blir godt å varmt å sitte der.

Brukte det i en periode i vogga, men syns det ble veldig varmt nedi der så jeg tok det ut.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det var visstnok en australsk mamma som oppdaget at babyen hennes ble fortere frisk når den lå på et saueskinn...vet nå ikke helt hva jeg tenker om det, men mykt og godt er det i alle fall :-)

Men bruker dere saueskinn og dyne om vinteren til nyfödte eller voksipose?

Skrevet

Saueskinn holder godt på varmen om vinteren og regulerer temperaturen på sommeren så det ikke blir så klamt.

:)

Skrevet

Regulerer temperaturen godt. Vi har brukt både i vogga, senga og vogna. Har ikke brukt i vogna etter hun ble større, bare når hu var liten. I senga har hun ennå, 2 år.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Så da er ikke voksipose noe man trenger å stresse med altså...? Vi bor i Nordland. Har kjöpt en dyr, god dundyne til babyen...så da er det saueskinnet igjen...nöye hvor man kjöper det? Altså, kvaliteten er vel bra nok på Jysk eller Skeidar o.l?

Gjest MariRari
Skrevet

Ikke kjøp IKEA sitt til bruk i vogn og seng. De advarer selv mot dette. Skinnene deres er behandlet med et eller annet som gjør at det ikke egner seg.

Kjøp skinnet på en barneutstyrsbutikk. Det trenger ikke være så dyrt, jeg har kjøpt et helt supert til 299.

Skrevet

Jeg ville også anbefale og kjøpe skinn som ikke er behandlet med kjemikalier.. Her er linken til saueskinnet vi har, ikke for dyrt og fritt for skadelige kjemikalier.. Er kjempefornøyd med dette skinnet (-: Vasker det på ullprogram i maskinen, funker kjempefint!

http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=107

De har et annet skinn også der som vi hadde veldig lyst på, men det var litt dyrt.

Skrevet

Her er grunnen til at lammeskinn er så positivt:

"Spedbarn sover bedre, legger hurtigere på seg og gråter mindre når de ligger på soveskinn, viser en undersøkelse ved Cambridge Maternity Hospital i England."

Kilde: https://nostebarn.no/wp/produkt/Barneutstyr-Babyutstyr-okologisk-Ull-Liggeunderlag-Lammeskinn-Soveskinn-Lammefell-Babytepper/Soveskinn/

Jeg har tenkt å kjøpe det største skinnet fra Nøstebarn, synes det er verdt det :) Nå er det i tillegg tilbud på de.

Skrevet

De korthårete er best syns jeg,for da får ikke babyen hår i munnen. Vi har et gammel ett i tillegg fra Ikea, det tenkte jeg å vaske nå med slik lammeskinns shampoo, og børste det, og blir det fint igjen så bruker jeg det med en gassklut som pute i vogn eller vogge :-)

Skrevet

Jeg kjøpte et dyrt et gjennom nøstebarn, var førstegangs da og tenkte at alt måtte jo være perfekt ...

Men han hatet å ligge på det, tok jeg det ut av sengen eller vognen sovnet han med en gang.

Så mitt råd er iallefall å ikke kjøpe et rådyrt et :=)

Skrevet

Vi bruker lammeskinn i senga fordi det virker litt "kaldt" uten, mye koseligere og mykere m et skinn under- og i vogna bruker vi skinn under posen for å isolere litt ekstra på vintern. Høst/ vår er det også greit med skinn- som sitteunderlag i sportsvogna eller underlag i tillegg til dyne over.

Det anbefales å bruke korthårede skinn, og selv er jeg veldig godt fornøyd m skinnet jeg kjøpte på Barnas Hus for 299 kr, til bruk i seng/ vugge, og Kaiser lammeskinnet jeg bruker i vogna (egentlig underdelen i en skinnpose m glidelås)

Skrevet

Det er lurt å ha et med hull i, slik at du kan ha det i vogna med seler i mellom, eller i bilsetet. Vi brukte det i vogga, senga, vogna og i bilen. Kjøpte faktisk to, slik at vi slapp å bytte så mye. Brukte det hele tiden frem til han var ca 14 mnd. Kommer til å bruke det igjen til vinteren. Også kommer nr 2 i okt, så da blir det mye brukt. Veldig fornøyd. Kjøpte et til 299,- og et litt dyrere (det med hull). Husker ikke helt prisen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ett godt tips er å legge gasskluter ved hodet sånn at det tar det værste av gulp o.l

Men personlig så synes jeg det blir altfor varmt på sommeren. Hånkle med bomullsteppe til de minste eller bare babyteppe til de som er litt større er mye bedre. Dypvogner blir varme på sommeren og så små barn klarer ikke å regulere og skille ut varmen sånn som vi gjør. Det er bedre at de har det litt kaldt enn for varmt. Alle sytetiske tepper som fleece o.l bør bannlyses. Man skal plusse på +5 gr i en dypvogn for å få barnets temperatur i vognen.

Og det med at alle dekker til vognen med teppe er ikke anbefalt av noen jordmødre. Kjøp heller en solskjerm. Barne vil da også venne seg til å sovne uten at det er bek mørkt (noe som lønner seg i lengden)og det vil få rikelig med oksygen.

En av de største faktorene for krybbedød er overoppheting og oppbrukt oksygen(karbondioksidforgiftning) som skjer når man lukker til med tepper e.l

Er litt frusrert over all denne tildekkingen og overpåkledningen så jeg måtte bare få det frem og det ble her..Sorry! Håper du tar det som gode tips

Skrevet

Syns det er flott Lea1977 at noen tar det opp, ser ut som det er mote å ha teppe over vogna.. Mamma blir helt fra seg og er livredd overoppheting.. Da hun gikk gravid med meg var det ei bekjent som hadde skvettlaken på vogna en 17. mai.. Babyen døde under der.. Det er jo nå 24 år siden, men vi er nok flinke til å kle på babyene våre.. Sorry, skikkelig ute av temaet her.. Men ville bare få fram at man må kjenne godt etter på barnet, selv om ull regulerer varmen så kan det bli for varmt i ei dypvogn..

Skrevet

Uff...er det faktisk noen som har dødd av det også. Jeg er utrolig imot teppe forran vogna. Kjenner jeg blir sint når jeg ser noen som dekker til det lille hullet. Gutten min er vandt med å sovne uten tepper og alt det styret der og lufting er noe jeg syntes er utrolig viktig. Vinduet er oppe både vinter og sommer og han er nesten aldri syk..BANK I BORDET :)

Her bruker vi saueskinn i vogna. Har brukt det både sommer og vinter og han elsker det :) Har termin 20.juli og skal prøve ut om han som kommer nå er like glad i det..hvis ikke så prøver vi ut noe annet :)

Skrevet

Oi så mange flotte svar altså! Likte godt avsporing til Lea1977. Viktig tema som blir lite snakket om. Jeg er ikke akkurat en erfaren triller, da jeg er førstegangs, men det virker rart og skulle dekke til vogna helt med teppe. Men hadde jeg blitt anbefalt det av noen, og ikke tenkt meg så masse om, hadde jeg sikkert gjort det. Det er vel bedre med myggnetting da? Det "puster" jo mye bedre enn et teppe.

• 2 uker senere...
Skrevet

Når det gjelder saueskinn: svigers driver med sauer og vi kan helt sikkert få et av dem. Men de er så fryktelig langhåret, bør vi klippe dem ned litt først? Og hvordan vasker man saueskinn best, de har jo uvaskede saueskinn som kommer rett fra sauen som har tråkket rundt på vidda, føler det trenger en vask først....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...