Gå til innhold

Skal til jordmor i uke 13 - hva kan jeg forvente da ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg følges tett opp av min GYN etter 1SA og 2 MA på 11mnd -

Skal nå til jordmor for første gang, er da 13+4. Vil det bli tatt UL da, og er det da mulig med utvendig UL så tidlig ? og hva annet gjøres hos jordmor under første møte ? Har fått en dobbelttime - så ser for meg at det er mye som skal sies og gjøres.

Setter pris på alt dere kan dele med meg av erfaringer osv :)

(er nemlig litt smånervøs, og mannen min skal jo være meg, greit å være forberedt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hihi - mannen min skal være MED, ikke være meg (det hadde tatt seg ut ;)

Skrevet

Hehehehe, så fint du kan sende mannen din i stedet da ;)

Det kommer litt an på hvor godt de ser spiren på utvendig UL, hos meg viste lite på utvendig og mye på innvendig. Det første du kommer til å se, er nok et lite hjerte som dunker voldsomt fort :) Så kommer jordmor til å se på den lille fra alle slags vinkler, vise deg armer, ben, hode og rygg. Du vil mest sannsynlig også bli voldsomt sjokkert av å se hvor aktiv bebi er, turner der inne mens du ikke kjenner noenting! Så kommer jordmor til å måle lengde fra hode til rompe, samt å sjekke om blodet pumpes normalt mellom begge hjertekammrene og sjekke at hjernen er delt i to halvdeler (jeg syns det bildet lignet litt på en valnøtt, jordmor mente sommerfugl). Underveis kommer jordmor til å ta noen utvalgte stillbilder som du kan få med deg på slutten av timen.

Lykke til og kos dere masse ved dette første møtet :D

Skrevet

Det er ikke alle jordmødre som kan ta UL . Til det kreves spesialutdannelse, men noen steder får du UL hos jordmor.

For din del håper jeg du får det, spesielt om du ikke har fått UL tidligere.

Viss ikke du får UL nå, så bare snakk med legen, etter 1SA og 2MA burde det vere selvsagt at du skal ha UL.

Jeg har 3SA og 1MA før svangerskapet jeg er i nå, og jeg har fått flere UL. Mellom annet en da jeg var 13+5. Den var utvendig.

Ellers er der mange blodprøver som tas av jordmor under første møte, blodtrykk o.l også. Noen spør om hvilken fødeplass som skal søkes om også.

Skrevet

Har vært på 4 UL med 7- 10 dagers mellomrom hos GYN, så følges godt opp.

På fredag så jeg en liten baby som sprella noe helt utrolig masse - Gyn sa det var et veldig godt tegn når babyen var så aktiv, så det var godt å høre. Hjerteaktiviteten har vært fin hele veien, og den vokser som normalt. Tok også blodprøver den dagen, så får vel resultatene på de når jeg er der.

Har aldri sett fosteranlegg hos meg tidligere, og har aldri kommet lenger enn til uke 4. Så alt er nytt og spennende. Føler ikke at jeg helt greier å nyte graviditeten og slappe helt av, men holder meg opptatt med andre ting, så da går tiden fort. Skal på kurs med bikkja i helgen, så det blir morro - deilig å gjøre litt annet.

Må si jeg gleder meg til jordmortimen nå - og er veldig spent på om det blir UL eller ikke da. Men jordmoren jeg skal til jobber til vanlig på Sykehuset Buskerud. så håper hun har det som kreves for å ta UL. Deilig å få bekreftet om alt står bra til der inne, trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...