Gå til innhold

Mensen og hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satte inn hormonspiral i oktober i fjor. Småblødde litt i tiden etter, men har siden det vært mensenløs. Greit, normalt, fint og alt det der.

Men, i dag har jeg plutselig fått mensen igjen. Er det normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen? Jeg finner liksom ikke noe på google.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er normalt. Alt jeg vet er at da jeg begynnte å blø kraftig idag samtidig som jeg hadde kraftige smerter gjorde jeg lurt i å ringe lege. Da jeg fikk time på akutten ikveld kom hormonspiralen ut (etter usle 2 mnd bruk) og jeg må nå spise medisiner i 1 uke for å bli kvitt en betennelse. Herlig :)

Så uansett om det er normalt eller ikke sa hun legen at det var lurt å ringe å sjekke uansett når noe endrer seg ved bruk av spiral.

Ring i morgen å hør, så får du vite :)

Skrevet

omtrent likt til meg også. satte inn i desember, småblødde et par mnd. Så helt stille, lenge. Nå i helga kom det plutselig kjempemye. Har gitt seg nå, men jeg stussa litt. Har du funnet ut noe mer?

Jeg leser så mye rart angående blødninger og hormonspiral at jeg vet ikke hva jeg skal tro, men siden det ga seg, så velger jeg å "glemme" det og satser på mange mange blødningsfrie mnd fremover :)

Skrevet

Det er normalt og få menstruajon igjen. Hormonene virker litt etter litt litt mindre enn i starten. Og man kan gå uten menstruasjon i alt fra 1 år til 5 år.. Hormonspiral kan også føre til små mellomblødninger, uten at det er noe galt.

Men har man til vanlig store, og kansekj uregelmessig blødninger, og i tillegg smerter under mensen, så takler man noen småblødnigner i ny og ned veldig greit..Men om man i utgangspunkete ikke har særlig probelm med mensen, og bruker HS KUN som prevansjon, er nok tolereringsgrensa mye lavere...Man vil vel helst ikke slite MER med mensen når man bruker prevansjon enn uten :o)

Men ingenting av det du skriver er unormalt. Du kan dra og få en sjekk og se om den sitter riktig,. Men at noe er galt..Tviler på det :o) Så om du ikke opplever smerter og store og/eller langvarige blødninger, så kan du bare og vente og se..Mulig du holder på og starte en ny "syklus" bare :o) Ikke gå og gru deg for noe iallefall.

Skrevet

Når jeg fikk satt den inn for et par mnd siden så fortalte gynekologen meg at spiralen skal virke i noe mellom 5 og 8 år, og at en merker at den slutter å virke på at menstruasjonen kommer tilbake som normalt igjen. Den må altså bli regelmessig og være av normal mengde for at det skal være et tegn på at den har sluttet å virke.

Men etter så kort tid så kan det være kun på grunn av at du har gått så lenge uten mensen, men hør med fastlegen din du for å være sikker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...