Mockanin Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Da vi fant ut at vi skulle reise til Tyrkia i sommer så spurte vi svigermor først om hun kunne passe Schäfergutten vår på ca. 19 mnd. Hun har aldri passet han før og heller aldri gått tur med han. Jeg gjorde henne oppmerksom på at han ikke er lett og gå tur med for andre enn oss, og vi måtte være ganske bestemte med han for at han skal gå forholdsvis pent. Da ble hun skikkelig fornærmet for hun har jo hatt hund så og si sammenhengende de siste 30 årene. For en ukes tid siden var unga og hunden på hytta med svigers fra lørdag til søndag. Svigermor hadde prøvd å gå tur med hunden men hadde gitt opp fordi han dro og skulle ned i grøfta og snuse. Ikke enkelt å gå tur med han da, men man må være bestemt med han så slutter han. Nå har jeg mistet all lyst til å reise på ferie. Hunden kommer til å bli gående på den lille hyttetomta i en uke. Han kommer til å tørne er jeg redd for. Merker jo at dersom det går litt lenge mellom turene så blir han rastløs og går rundt og piper. Hvordan blir han da etter en uke? 15 åringen min fortalte i dag at det var toppen et par minutter svigermor hadde forsøkt og kun en gang. Han hadde tatt alle turene. Svigermor er ikke bestemt nok rett og slett. Og ikke er hun interesert i å få det til heller. Nå har jeg akkurat hatt en krangel med mannen. Han mener vi ikke har råd til å ha hunden på kennel. Det er jo heller ikke sikkert vi får plass til han heller siden vi er veldig for sent ute. Ikke er det noen av vennene våre som kan ha han heller. Jeg heller mer og mer over til å la de andre reise og selv bli hjemme med hunden eller rett og slett avlyste turen og tape alle pengene. Har ikke hunden min det bra så har ikke jeg heller det bra. Han er verdens tålmodigste hund. Vi har jo en vilter 4,5 åring så det går til tider hardt for seg her og hunden finner seg i det meste fra 4,5 åringen. Noen som har noen tips til hva man gjør i sånne situasjoner som dette? Vær så snill og ikke si at sånn er det å ha hund, for vi vet veldig godt hvordan det er å han hund. Er ikke første hunden for noen av oss. Og si heller ikke at det burde vi tenkt på før vi fikk hund, for vi tenkte på det før vi bestillte og svigermor sa jo at hun klarte med han.
noLadyjustME Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 aldri lett å reise fra vofsen :/ og hadde jeg vert i tvil om hvordan han ville ha det hjemme så hadde jeg vert hjemme med han.( siden det er slik å ha hund ) Men vet at det er vanskelig, kjenn på hva du føler er rett.
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Er det ingen av kameratene til 15 åring som kan gå tur med hunden mens den har base hos svigermor? Jeg vet hvirdan du har det, er slik med pusungne min jeg :-)
Mockanin Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2010 Nei, desverre er det ingen. Svigers bor på hytta om sommeren så det er der han vil være da :-( Har vondt i maven med tanke på å skulle reise bort fra han.
erteposen + 4 Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har vokst opp med hund, men dette er jo for en uke. Hunden forandrer jeg seg ikke på en uke, om hun ikke er ei slem heks, og det er vel kanskje mulig at noen kan lufte den for henne? Jeg er storfan av dyr, men det er jo litt ille om barna og familien skal miste eller få ødelagt en ferieuke fordi en hund ikke får nok tur. Min hund ble med til Bergen, og gikk gradevis ned fra 1,5-2 t. har tur pr dag, til det halve.
Anja Annonym Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Syntes nå dette hørtes ut som rene krisemaksimeringa. Og kennel er i hvert fall et langt dårligere alternativ enn ei romslig hyttetomt. Trangt bur og liten luftegård. Vi har hatt hunder i snart tyve år, og ingen vofs har vondt av noen rolige dager i nærheten av kos, klapp, klem og et velfylt kjøleskap med godsaker. Slapp av, senk skuldrene og begynn heller å tenke hva som kan lette situasjonen! Som f eks: Du har en voffs som trekker. Greit, da kjøper du svigers en 8m lang Flexi Classic Long 3. La bikkja virre litt omkring, og svigers får ingen grøfteproblemer. http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=537&category_id=49&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=5 Kjøp inn et lite lager med godbiter/leker; http://www.hundsomhobby.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=27&Itemid=5 Bisquit storkjeks er meget harde kjeks som både er bra for tannhelsen og som tar laaang tid å spise. Kjøp inn tørka griseører, oksekuker og de største kompaktbeina du kan finne. En suksess her i huset er en tur til slakteren og kjøpe KUBEIN Hele lårbeinet delt i to. Bare det varer lengre enn turen deres. Kjøp inn et par ny tauleker i tillegg, ro deg ned og kos dere på ferie.
Mockanin Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 22. juni 2010 Mulig det er krisemaksimering i andres øyne. Men jeg får så ufattelig dårlig samvittighet. Han trenger turene sine for å ikke bli rastløs. Har langline, men desverre kan vi ikke bruke den på tur på hytta. Svigermor tør ikke å gå ut av veien, mye huggorm i skogen vist nok. Veien ved hytta er sterkt traffikert til tross for at det er landevei, så der må hunden holdes så tett på asfaltkanten som overhode mulig. Går nok bra med en uke på hytta uten tur. Liker det bare ikke. Han fortjener å få turene sine. I tillegg vet jeg at svigerfar har en tendens til å kjefte på hunden om den er urolig. Er en myk og litt engstelig hund vi har så det er i grunnen litt rart at ikke svigermor klarer å sette seg i respekt hos han sånn at han går ordentlig. Riktignok må vi ha litt tempo på han når vi går, men det har ingen vondt av. I tillegg er han en snuser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå