sossi Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Jeg skulle kanskje blitt satt i gang den 10. juni dersom jeg var moden eller hvis lillegutt ikke hadde fått nok næring (hadde utflating på symfose i 4,5 uker). Men den 10. var jeg bare halvmoden og fødselslegen mente lillegutt hadde det best i magen. Fikk ny time den 17. juni for en eventuell igangsetting. Dagene etter den 10. lurte jeg på om noe var på gang da jeg kjente murringer og hadde litt blødninger og slim...men neida. Greide å holde meg til den 17. juni...håpet jo at jeg greide det siden jeg tidligere har hatt 2 vanvittige styrtfødsler som begge endte i vakuum pga lav fosterlyd på slutten. Den 17. juni kom jeg inn som avtalt kl. 13.30 for å sjekkes og så settes igang...Fødselslegen sa hun hadde ventet at jeg skulle ha født etter at hun sjekket meg sist - var ikke det hun sa til meg da den 10. juni men men...jeg som bare hadde håpet og sett fram mot denne dagen. Tenkte at de sikkert kom til å sende meg hjem pga stor pågang på føden...og riktig nok så gjorde de det. Men denne gang fikk jeg avtale den 18. juni kl. 08.30 dersom det ikke var mange fødsler på gang :S Hun sa hun kunne sjekke modningen min men at det mest sannsynlig ville sette igang spontan fødsel - turde ikke det. Da ville jeg heller prøve å knipe igjen til morgenen etter og krysse fingre og tær for at ikke for mange fødte den natten/morgenen. Kom hjem i tretiden og trøstespiste sjokolade, drakk 4 glass saft og et par brødskiver. Var på en måte litt lettet men også veldig skuffet...15.30 ringte fødselslegen meg - nå kunne jeg komme... Større muligheter til å få satt meg igang nå enn morgenen etter. Svigermor var jo sendt hjem, størstejenta på vei hjem fra skolen, gubben på vei hjem fra jobb, minstejenta i barnehagen... Fikk ringt svigermor som hoppet av toget på vei hjem men hun tok sin tid for det var visst strømbrudd på tbanen og taxi var umulig å spore opp... Bussen tok hun...herrejol! Så dukket gubben opp som ble stresset da jeg sendte han i full fart til barnehagen så vi kunne dra og føde. Så kom all maten opp... Størstejenta lot vente på seg - skulle egentlig vært hjemme 16.15 kom først 16.45. Vi satte på en DVD og ga de en is hver...farmor var 15 min unna og vi dro :S Første gang jeg gikk inn til en fødsel uten å føle at jeg fødte for hvert skritt... Ble satt til CTG og babyen hadde det fint. Etter en drøy time i CTG kom fødselslegen og tok vannet mitt. Var litt redd for at lillegutt hadde bæsjet i vannet siden de to jentene mine hadde gjort det men det var jo ved full åpning...vannet ble tatt 18.15 og var fint og rent Fødselslegen trodde at dette ville få meg til å komme i fødsel og at jeg ville føde før midnatt... Etter et par timer med bare mensmurringer og ingen ordentlige tak, ikke engang kynnere kom jordmor inn og sa hun ville gi meg klysteer. Det har jeg aldri tatt før (aldri rukket) og var litt skeptisk siden jeg da hadde begynt å få litt vondt i rumpemuskelen. Men hun var såpass bestemt at jeg tenkte at jeg ikke skulle ta fra henne den gleden. Greide ikke holde meg lenge og det kjentes ut som det hun puttet inn kom rett ut igjen også. Men så tok riene til og jeg kjente straks igjen "styrtfødselsfølelsen". Fikk plinga på jordmor og ropt om spinal/pudental "whatever". Siden jeg nå følte at ting kom til å gå som de gikk de to andre gangene før. Styrtfødsel uten pause i riene, stressa baby m oksygenmangel, vakuum, sying, vansker m å få ut morkake... Hun sjekket meg og jeg var 4 cm. Fikk kallt på anestesilegen som tok sin j.... tid. Da han hadde fått ut fingern og satt sprøyta hadde jeg 8cm. Ved full åpning fallt fosterlyden som ved de andre fødslene så hun kallte på hjelp som "vanlig". Heldigvis tok fosterlyden seg opp så jeg fikk litt tid til å prøve å presse...men kjente ingen pressetrang eller rier. Jeg presset på det jeg kunne likevel...to-tre ganger...kjente trykk der nede...plutselig skulle jeg bare puste og jeg pustet det jeg kunne...kjentes så ut som trykket ble borte og gikk inn igjen men da var visst hodet ute...jeg var så lykkelig. Så kun et par små trykk og jeg hadde klart å føde barnet mitt selv. Ikke trengte jeg sy heller! O glede og lykke... Var på beina m engang kaka var ute og frigjort fra meg... Utrolig glad for at jeg fikk lov til å oppleve en slik fødsel og at jeg ble tatt på alvor og fikk satt igang...siden den aktive delen av fødselen tok 45 min fra start...hadde aldri gått hvis jeg skulle gått til fødsel selv hjemme. Tusen takk til rikshospitalet og de dyktige dedikerte legene, jodrmødrene og barnepleierne. Og tusen takk for alle dere andre her i barnimagen. Ønsker dere lykke til videre Stor klem fra lillegutt og meg )
mammaen til 2+1 Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Gratulerer med lilleprinsen og en fin fødsel! =) Kos deg masse i tiden som kommer!
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 21. juni 2010 #4 Skrevet 21. juni 2010 Gratulerer og kose deg med lillegutt:)
sossi Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. juni 2010 Tusen takk for hilsener Til alle som fortsatt venter...Masse lykke til!!! Jeg savner alt sparkene i magen... Og til alle som har fått...nyyt denne fantastiske barseltiden! Det går så altfor fort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå