Indigo 08-10-13 Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Og du som har valgt det selv; var det vanskelig å få "innvilget"? Jeg hadde en problematisk setefødsel for 19 mnd siden, men heldigvis gikk det bra med barnet. Er nå i uke 30, og vil ta planlagt KS dersom det blir et nytt setebarn. Lurer på om jeg må gå mange runder og krangle meg til det, eller om det er lett å få innvilget?
Juli.mamma til 4. Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Jeg lurer på det samme.. om man får velge eller ??
Eliida Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har valgt selv å ta keisersnitt, men fikk ikke akkurat velge... Måtte ha samtaler med jordmor på sykehuset der vi diskuterte bakgrunn for ønsket og hvorfor med konsekvenser. Mitt valg ble innvilget uten diskusjon basert på forrige fødsel som endte med katastrofeKS. Jenta vår måtte ut på minuttet. Vet ikke, men tror dette med å innvilge keisersnitt varierer veldig fra sykehus til sykehus. Min jordmor sa at hun hadde opplevd mange som fikk innvilget keisersnitt basert på "dårligere" grunner en min. En problematisk setefødsel er i mine øyne et godt grunnlag for å få en samtale på sykehuset iallefall. Slik jeg opplevde samtalen, var det veldig beroligende og på en måte godt å snakke seg gjennom forrige fødsel. Vi diskuterte forskjellige måter å gjennomføre en vaginal fødsel, men jeg følte jeg fikk god forståelse for mitt valg. Ta det opp med din jordmor/lege som henviser deg til fødestedet for samtale om forløsningsmetode, så tar du det derifra! Lykke til :-)
trudekua Skrevet 21. juni 2010 #4 Skrevet 21. juni 2010 Jeg får planlagt KS pga feil med babyen. Hadde han vært frisk så hadde jeg faktisk valgt vaginalt, men det skal legges til at jeg ALDRI har født i hele mitt liv, så all respekt til de som har gjort det og får KS denne gangen grunnet div årsaker. Uansett hvordan barnet kommer til verden så har vi faktisk bært på disse leieboerne i magene våre:) *klapp på skulderen til alle kommende mødre*
anik25 Skrevet 21. juni 2010 #5 Skrevet 21. juni 2010 jeg skal ha planlagt KS fordi jeg sliter med utrolig sterk fødselangst, er 30 uker på vei og fikk det innvilget idag.. er mitt første barn.. har gått til samtaler med jordmødre og fødsel forberedende yoga osv, men ikke noe har gjort angsten bedre, den har blitt verre:( men fikk det innvilget idag som sagt, og endelig kan jeg nyte resten av tiden som gravid:)
vimsa .-) på overtid Skrevet 21. juni 2010 #6 Skrevet 21. juni 2010 ingen kan tvinge deg til å føde vaginalt om babyen sitter i seteleie, ingen kan heller tvinge deg til manuell snuing. det er beskjeden jeg fikk på sykehuset. men dersom alt ellers er normalt er det veldig varierende fra sted til sted og fra lege til lege hvordan de går fram har jeg skjønt. lykke til hva det enn ender med!!
Siamese Hellhound Skrevet 21. juni 2010 #7 Skrevet 21. juni 2010 Jeg får KS pga seteleie. Vi fikk velge helt selv, legen presset ikke i noen retning, men sa at det sannsynligvis ikke var noe i veien for å føde vaginalt dersom jeg ville det. Jeg skal på Ullevål, gleder meg til å få det overstått!
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 21. juni 2010 #8 Skrevet 21. juni 2010 jeg skal ha planlagt ks nå på fredag pga seteleie. Babyen har ligget i seteleie siden april og etter flere ul kontroller, samtaler med jm og leger på sykehuset samt røngten av bekken fikk jeg innvilget ks. Mitt bekken er akkurat litt for lite til å føde ett normalt stort barn og da nektet jeg å utsette barnet for unødvendig risiko og fare. Jordmødrene prlvde leeenge å overbevise meg om at jeg skulle ha vaginal fødsel, at bekkenet mitt var stort nok og at jeg ikke trengte røngten. Heldigvis kom jeg til en erfaren og oppegående lege som lyttet til meg og som ikke var like "låst" på en vei/ting som de andre. trengte ikke "krangle" meg til noen ting egentlig. Var veldig bestemt på at hvis det var god margin på bekken bildene så ville jeg føde i sete, men hvis ikke så var det utelukket og det ble respektert.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 21. juni 2010 #9 Skrevet 21. juni 2010 Jeg har fått 3 barn. 1 mann ble satt igang, og var "greit nok". 2 mann kom igang av seg selv, og gikk veldig bra. Helt til jeg kom til 7cm åpning, barnet stod fast, og jeg sleit. Barnet var stort (4,4kg, og stjernekikker) Ble veldig mye styr med gynekolog, ultralyd under fødselen, og alle i beredskap i tilfelle ks. Endte med fundustrykk på magen, jeg besvimte, mannen holdt på å besvime, osv. Da jeg ble gravid med nr.3 ca.2år etter, slet jeg max. Klarte ikke roe meg, og vurderte abort sterkt. Gikk til samtale hele svangerskapet med gynekologen min, og ble lovet nøye oppfølging! Kan ikke klage på den nei! Var til vekst-estimering, og om barnet skulle bli like stort, eller større enn nr.2, skulle jeg få ks. Ellers skulle jeg prøve vaginal fødsel, men terskelen skulle være lavere. Sa jeg at nå var det nok, skulle det også være det (fikk det skriftlig) Endte med at jeg gikk overtid, og babyen ble for stor, og jeg fikk ks. Natta før ks, er den beste natta i hele mitt liv. Endelig kunne jeg slappe av, ikke være redd, og la alle tankene fare... Ks med spinal, var en kjempefin opplevelse for meg selv og far (far syns det var den beste fødselsopplevelsen av dem alle) Jeg ble sydd pent, og kjedet meg på oppvåkningen. 3 timer etter at lillemann var ute, fikk jeg tatt ut kateteret, og var oppe og gikk selv. Selvfølgelig kjenner man det litt i magen, er jo et sår. Men regner med at man kjenner det godt ved bruk av sugekopp og Jeg har ALDRI angret på valget jeg tok Nå venter vi nr.4, og jeg skal på ny ta planlagt ks. Dette svangerskapet har jeg vært rolig som aldri før, og gleder meg
Indigo 08-10-13 Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 22. juni 2010 Tusen takk for alle flotte svar:) Må nevne at forrige baby lå i seteleie fra uke 29 uten å snu seg, og fikk god oppfølging hva angår å føde i sete m flere ultralyd i uka på slutten, røntgen av bekken, samtaler osv. Jeg ville føde vaginalt. Men fikk smertelig erfare hvor galt det _nesten_ kan gå med seteleie, og vil ikke igjennom det samme en gang til. Er bare spent på hvorvidt jeg må kjempe en kamp for å få KS dersom det blir nytt setebarn. Men fortsatt 10 uker igjen, og masse uvisshet;) Satser på hodeleie! Tvi tvi til alle oss og lykke til med planlagt fødsel:) Litt gøy å vite når du blir mamma da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå