Gå til innhold

Dere som bruker mye penger på mat hver mnd/uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kjøper dere egentlig?

Vi er en familie på 4 og bruker ca 1000 kroner per uke og vi har alltid rikelig med mat og ikke spesielt billige middager. Jeg lager det meste fra bunnen da (bakst, middag, sesongvarer som sopp, bær og frukt høster jeg inn osv). Vi kjøper også en del hygiene artikler som toalettpapir, såper ol inni denne prisen. Det er noen ganger vi bruker 5-6000 på dagligvare men det er de mnd vi har bursdager eller andre tilstelninger. Vi spiser sjeldent ute men det regner jeg ikke i denne prisen. Er nyskjerrig på hva dere som bruker 6-10 000 kroner på mat kjøper som ikke jeg gjør. Vi spiser aldri billigmiddager som fiskeboller, pannekaker eller liknende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forstår ikke jeg heller. Vi er av de som bruker endel på mat. Mye går til frukt og grønt synes jeg.

Skrevet

Huff, vi bruker altfor mye og spiser nok omtrent det samme som dere.

Ikke flink til å lage alt fra bunnen av da.

Skrevet

vi er 4, og bruker 6-7000 kr i mat.

Vi har alltid 7-8 sorter pålegg, og bruker mye fisk, karbonadedeig, grytekjøtt, egg, masse melk og oster...ellers ikke så mye spesielt. i perioder går det en del kjøpebrød, som jo koster opp mot 30,- stk.

Skrevet

Vel, jeg kjøper middager, pålegg, snacks og alt det vanlige. Mest middager, pålegg og melkeprodukter, egentlig. Og masse frukt og grønt!

Det jeg likevel taper mye penger på, er alt det spontane jeg kjøper. Lider av overspising/bulimi - og kjøper ofte det første jeg ser i full fart.. =/

Skrevet

glemte jo frukt og grønt! Det går veldig mye salater og tomater her, pluss frukt og masse yoghurt, kesam og cottage cheese.

Skrevet

Hvor gamle er barna?

Med en gutt på fem og en på åtte er det ikke mulig å bruke særlig mindre enn 6000 i måneden. Hvis jeg skal bruke mindre må jeg kutte ut cottage cheese, yoghurt, saft og lørdagsgodteri. Vi kjøper sjelden brus og handler alt på Rema.

Skrevet

Vi handler på Rema og det sparer vi nok en god del på. Ellers har vi alltid masse godt fersktpålegg, egg, karbonadedeig, fisk, melkeprodukter, MASSE frukt og grønnsaker. Sparer nok en del på å lage maten selv og på at vi ikke drikker brus og saft eller spiser noe særlig snacks som chips, godterier, kjeks osv. Jeg ser på prisene på butikken da. Jeg føler jeg kjøper alt jeg trenger, har lyst på og mere til men kommer aldri opp i svimlende summer.

hi

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg overstiger dere så masse. Men vi er bare 1 voksen og 2 barn.

Jeg kjøper masse pepsi max da. Jeg drikker opp til 2 liter om dagen =(

Og det drar jo masse opp..

Ellers kjøper jeg masse salat, masse kyllingfilet. Jeg spiser kyllingfilet 3-4 ganger i uka. Det går en del pølser. Spesielt nå om sommeren.

Vi bruker masse melk. Har også en del pålegg, og det går masse ost her. Bare norvegia.

Jeg er litt slik at jeg vil ha gilde pålegg, gilde kjøttdeig ol.

Men bruker gjerne billigprodukter av andre ting.

Når bf var litt hos oss gikk det utrolig masse søppelmat. Chips ol, det merker jeg faktisk på handlinga.

Skrevet

Vel, dere er antakelig småspiste sammenliknet med oss som har høyere summer på mat. ER det forresten bare mat du regner med i summen din?`Eller tar du med doruller, vaskemidler osv? Kjøper dere lunsj og kommer den summen i tillegg?

Skrevet

Vi bruker nok mellom 8 - 10000 i mnd. Vi er to voksne og to barn. Lager all mat fra bunnen av og bruker rene kjøttprodukter, lite farsemat. Kjøper ferske grønnsaker og frukt. Det som drar opp budsjetter våres er barn med melk, laktose og glutenallergi. Går med noen tusenlapper på alternativ mat i mnd.

Skrevet

Tja, vi bruker mye.

Om det eneste jeg ser et "tull" er godteriet og brusen vi kjøper. Men ellers så går pengene. Vi er 2 voksne, en liten og en tenåring.

Jeg liker god mat, og ville feks aldri kjøpt frossen kjøttdeig i sånn snabb. Allikevell så skulle jeg vell gjerne hatt et lavere matbudsjett, men..

Løst anslått på en uke:

3-4 melk

1 juice

1 Norvegia ost

2 pakker joghurt

Salami

Annet pålegg

Brød hos bakern hver dag (et halvt eller helt)

Hipp pasta 1-3 år*5

Frukt - appelsin, druer, epler, bananer, jordebær, bringebær, moreller(dyrt - handlet det for 60 kr istad)

egg

smør

havregryn

Pålegg til helgen, feks Jarlsberg fra ostedisken - ca 50 kr. Reker i majones fra ferskvare..

div annet

Middager eks uke:

Rømmegrøt

Hjemmelaget hamburger (m karonadedeig, 2 pakn, div grønt og ost)

Kyllingfileter m div

Laks, poteter, agurk, sandefjorsmør. Kjøper Salmalaks, da jeg synes den er best

Pizza, hjemmelaget

Biff eller svin. Velger indrefilet. Biff kjøpes kun hos slakteren, når jeg først skal ha den, så skal den være mør. Grønnsaker som løk, squash, asparges, mais. Saus (hjemmelaget)og poteter.

Løksuppe (den er billig da:-))

Og der fløy penga!

Skrevet

Vi er tre (to voksne og en ettåring) og bruker ca 6000 i mnd på mat. Vi handler på relativt dyre butikker fordi de har best utvalg. Kunne nok sikkert brukt mindre penger hadde vi handlet på Rema, men Rema dreper all matglede.

Vi lager all mat fra bunnen av. Det er jo klart at det er dyrere å kjøpe varierte grønnsaker enn å bare spise gulrøtter, brokkoli og blomkål, og fersk fisk og ferskt kjøtt koster mer enn frossen. Vi har alltid et ganske stort utvalg pålegg i kjøleskapet, og vi liker også gode oster. Klart at det koster mer med spennende oster fra ostedisken enn Norvegia.

Men, vi er heller ikke opptatt av å bruke minst mulig penger på mat. Vi handler på de butikkene vi liker best uavhengig av pris og vi kjøper akkurat det vi har lyst på. Så blir prislappen det den blir. Mat er mer enn vomfyll.

Skrevet

Jeg baker sjeldent brød, og brød er dyrt, gjerne 25 til 30 kr pr.stk. Det går ihvertfall to brød i døgnet. I tillegg kommer jo pålegg til alt dette brødet, går mye i kokt skinke, salami, ost, kyllingpålegg osv. Har fire unger og de spiser 2-3 skiver hver til frokost, har med seg 3 skiver hver i niste og så kommer kveldsmaten i tillegg (selv om de ofte spiser frokostgryn til kvelds da). Går jo en pakke kokt skinke hver dag nesten.

Frukt er dyrt, og ungene får spise nesten ubegrenset. Alle i familien (6 stykker) spiser en yoghurt om dagen. Det går mange liter melk i uka.

Guttene mine på 6 og 9 år driver begge idrett og er aktive gutter som trenger myyyye mat. De spiser lett mer enn pappaen sin til middag. Skal vi ha karbonadedeig til middagen må vi ha minst to pakker, i tillegg kommer grønnsaker, ris/pasta/poteter og saus. Skal vi ha kyllingfileter til middag må vi ha ca 10 stykker (flere pakker).

Drikker brus bare i helgene, men når 5-6 stykker skal ha et glass eller to til middagen og igjen et glass eller to til kveldskosen går det gjerne 2stk 1,5 liters flasker både fredag og lørdag. Godteri er kjempedyrt, når 6 stykker skal ha litt kos på lørdagene går det faktisk hundrelapper. Smågodt koster flesk, og en pose med småsjokolader koster fort 60 kroner.

Det går mye dopapir, håndsåpe, dusjsåpe, sjampo osv til 6 personer.

Så ja, vi bruker ca 10.000,- i matbutikken hver måned :)

Koster å være stor familie selv om vi prøver være bevisste... Bare vent til guttungene kommer i den værste voksealderen (sånn førpubertets urolig, lopper i blodet alderen), de spiser som hester, hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...