Gå til innhold

Fattige familier, innlegg i VG :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et stykke i VG at det fantes så mange tusen fattige familier i Norge, der barna aldri hadde vært på ferie. Røde Kors arr leir for de men kun plass til en brøkdel..

Uff så trist, hadde det vært mulig hadde jeg tatt med et par på ferie!

Måtte bare skrive det, syns det er ufattelig trist at det skal være slik :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så enig, så enig. Jeg og mannen er vel det vi kan kalle lavtlønte begge to, men vi jobber 100% og selv om det kan være litt trangt til tider kalrer vi oss bra og vi har råd til ferie hvert år. Av og til trenger vi å bli mint på at vi faktisk ikke har så mye å klage over. Det er så mange som har det så mye, mye verre.

Skrevet

Et tankekors at mange ikke reiste på ferie før på 50-60-tallet. Vel, de rike reiste ut på landet om sommeren. Men folk hadde mindre før, og på den tida var det også færre atferdsproblemer blant barn!

I dag har jeg inntrykk av at svært mange skoleelever må ta piller for å fungere noenlunde.

Skrevet

18:57, ha ha ha!

logikken er?

ikke forskermateriale du nei!!!!!

Skrevet

18.57: Dust (et svar verdig innlegget ditt)

Skrevet

Helt enig at det er trist for barna å ikke ha noen ferieopplevelser å dele etter sommerferien. Men helt ærlig, så ligger ansvaret hos foreldrene. Da jeg var yngre var vi ikke på mye dyre utenlandsferier. Vi bodde hele sommeren (helgene og evt. ferieukene til mamma og pappa) i telt på en øy. Masse fine opplevelser helt gratis. Campingferie, en overnattingshelg i skogen, besøke familie i andre byer, besteforeldre? Barn er ikke så kravstore, men når foreldrene surmuler pga. dårlig råd og sitter inne og råtner så blir det trist for barna.

Skrevet

Tror det er veldig mye press fra de familiene som har penger til å reise utenlands. Når jeg var mindre synes jeg det var flaut å komme tilbake til skolen å si vi kun hadde vært på hytten. Mens i dag er jeg himla glad for at vi faktisk har en hytte vi kan bruke.

Merker og litt tendensene på eldste, at det er "kulest" å ha vært i utlandet om sommeren.

Vi har nettopp kommet hjem fra en uke i syden, men reiste kun som en premie til meg selv :P Ferdig med eksamen, og har spart til denne reisen siden i høst. Vi er ikke rik, men ville ha oss en tur utenlands før hytteferien sitter i gang. Vi skal være der 3 uker i sommer, og jeg vet at eldste storkoser seg der med fiske, bading, krabbeleting, sitte garn og fjellturer.. Sier meg enig med hun over at barn er ikke kravstor og at det er gjerne noen foreldre som ligger opp til at det er "flaut" å ikke ha vært på ferie..

Skrevet

Jeg syns det er rart at det alltid er mangel på ferie som er det triste og fæle for fattige familier. Vi har da hatt grei økonomi, men har valgt å prioritere materielle ting i mange år. Blant annet har vi bygget hus og vil bruke pengene på å få det koselig rundt oss. Det har vi glede av hele året. Syns ikke synd på barna som ikke får reise på ferie. Vi skal ligge under åpen himmel i hagen, dessuten skal vi gå turer i fjellet og dra ned til sjøen og bade og fiske.

Skrevet

Mange tror visst at ferie er å reise til utlandet og bo på hotell. Man kan ha like fin ferier å fjellet på en turistforeningshytte. Det er litt hva man gjør det til selv, men for barna er det ikke godt nok fordi de sammenligner seg med andre barn. Lærere spør elever om hva de har gjort i feriene og da føles det ekkelt for noen som ikke kan si de har vært i syden eller i den kule parken i danmark/sverige/finland etc.

Det er klart man skal ikke unnlate å dra på utenlandsferie fordi at andre ikke har råd, men kanskje man også bør lære barna sine at det går an være på ferie i nærområdet også, og ha det like flott. Noen skal på død og liv reise utenfor Norges grenser hver gang de har sommerferie.

Skrevet

Tja, mange barn som lider større nød enn at de ikke får dra på ferie!

Skrevet

bare gi penger til rødekors så kan nok flere få ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...